Hej,

Vi är i valet och kvalet mellan DalaHus och Rörvikshus. Priset skiljer dock flera hundratusen mellan samma sak. Stomme och montering till färdigt utvändigt där DalaHus är mycket billigare.

Hus på 280 kvm med träfiberisolering.

Fördelen med DalaHus är ju att vi har möjligheten att köpa allt invändigt från vilken leverantör vi vill.

Alla ni som varit i kontakt eller främst byggt med DalaHus svara gärna på detta om era intryck och slutfärdigt resultat. Uppskattas massor.

Använde ni JR Dala Bygg som montörer? Även dem för fullständigt klart utvändigt eller annan montörer då? Gjorde de ett bra jobb, mao inga sneda ihopsättningar?

De är ju block som levereras, hur blir slutresultatet vid stående samt liggande panel? Syns det någon skarv?

Helhetsintrycket och slutresultatet, är i nöjda eller ej? Skulle ni köpa stomme och montering från dem igen?

Tack på förhand.

//Sandra
 
Vi har byggt med Dalahus under 2020 och vi köpte stomme, montering och helt färdigt utvändigt av Dalahus och sen gör vi resten på egen hand.

JR Dala Bygg monterade blocken och gjorde klart allt utvändigt och de två killarna som utförde arbetet var skickliga och noggranna så vi är jättenöjda med slutresultatet. För vår del så levererades en del av huset utan panel och den sattes dit efter montering av stommen så vi har inga synliga spår av att huset är levererat i block.

Jag är jättenöjd med hela resan från första kontakt med Dalahus tills färdig leverans och slutresultatet och jag skulle utan tvekan välja dom som leverantör igen. Är det något särskilt ni undrar över så är det bara att fråga.
 
jag bumpar gärna den här tråden. vi är inne på att bygga ett 1-planshus och har fått upp ögonen för Dalahus. Har ni lust att dela med er av era projekt och hur mycket det kostade? mvh
 
I ipppe skrev:
jag bumpar gärna den här tråden. vi är inne på att bygga ett 1-planshus och har fått upp ögonen för Dalahus. Har ni lust att dela med er av era projekt och hur mycket det kostade? mvh
Hej, vi har byggt med Dalahus och har bara positiva saker att säga om företaget.

Vi köpte stommen av Dalahus, dom gjorde ordning alla ritningar, VVS, grundritning mm som jag förberedde med markfirman. Sen kom dom å reste huset samt gjorde det helt klart utvändigt. Lämnade massor med matrial kvar innuti huset :)

Stomresningen gick bra, det var vädertätt på en dag, klar på några dagar med att lägga takpannor mm och spika det sista utvändiga innan dom lämnade.

Tycker dom är bra att ha att göra med, diskutera lösningar, komma med förslag mm.
 
  • Gilla
Decorator och 1 till
  • Laddar…
H rolfkn skrev:
Hej, vi har byggt med Dalahus och har bara positiva saker att säga om företaget.

Vi köpte stommen av Dalahus, dom gjorde ordning alla ritningar, VVS, grundritning mm som jag förberedde med markfirman. Sen kom dom å reste huset samt gjorde det helt klart utvändigt. Lämnade massor med matrial kvar innuti huset :)

Stomresningen gick bra, det var vädertätt på en dag, klar på några dagar med att lägga takpannor mm och spika det sista utvändiga innan dom lämnade.

Tycker dom är bra att ha att göra med, diskutera lösningar, komma med förslag mm.
Det låter jättebra, vi har också hört bra om Dalahus, tyvärr kan inte Dalahus leverera mer än "vädertätt" åt oss i Gävle. Annars hade det eventuellt varit ett bättre alternativ, men det enda dom kan leverera nu är som sagt "vädertätt"
 
H rolfkn skrev:
Hej, vi har byggt med Dalahus och har bara positiva saker att säga om företaget.

Vi köpte stommen av Dalahus, dom gjorde ordning alla ritningar, VVS, grundritning mm som jag förberedde med markfirman. Sen kom dom å reste huset samt gjorde det helt klart utvändigt. Lämnade massor med matrial kvar innuti huset :)

Stomresningen gick bra, det var vädertätt på en dag, klar på några dagar med att lägga takpannor mm och spika det sista utvändiga innan dom lämnade.

Tycker dom är bra att ha att göra med, diskutera lösningar, komma med förslag mm.
Hej! Intressant att läsa...undrar: är ert hus ett av Dalahus modeller, eller har ni ritat själva? Passar också på att fråga, dig som läser och som också "byggt med Dalahus" och som haft en egen ritning som de skriver på deras hemsida att man också kan utgå från"? Skulle så gärna vilja veta hur ett sånt samarbete funkat i verkligheten!!!?
På ett ungefär: hur lång genomloppstid har det tagit från första kontakten till att ni fick huset på plats "helt klat utvändigt" som du beskriver?

Om du/ni fick säga 3 argument för att anlita Dalahus, vilka skulle det vara?
Fins det något som i n t e funkade ell funkade mindre bra?
Om möjligt: vad kostade "kalaset"? (Notan för Dalahus del samt dito för övrigt, det invändiga?)
Hur gick ni tillväga för att beställa t ex vitvaror m m till det invändiga? Husleverantör som jag pratat med har sagt att det går a l d r i g att konkurrera med deras inköpspriser...men, i samband med renoveringar har jag upplevet det motsatta...att om man är road av att fixa och trixa och köpa in och "passa på att fynda med rabatt" när det ges tillfälle till det (vilket det ofta gör!) och kanske numera t o m i nåt fall, köpa något som är "bättre begagnat"...Tänker att man kanske k a n ta det lite pö om pö...att lite som en del beskriver här, "ta ett rum i taget"....att allt inte måste bli klart på en gång!? Vill gärna höra hur ni andra resonerar! :)

TACK på förhand!
 
Hej, vårat hus har vi "lånat" av ett foretag vars husmodell vi gillade. Vi lämnade över ritningarna till Dalahus som sen ritade om huset efter att vi anlitade dom.

Från första början var det mer handritade skisser och när vi var överens och skrev avtal så ritade dom upp hela huset. När det var dags för tekniskt samråd så levererade dom samtliga erforderliga ritningar, energiberäkning på av mig vald typ av värmepump/ftx aggregat, samtliga konstruktionsritningar mm.

Dom enda ritningarna jag själv tog fram var El, Vent (ftx).

Samarbetet med Dalahus från första kontakten till färdig leverans av huset var mycket bra tycker jag. Var många diskusjoner fram och tillbaks med lösningar mm och i slutändan var vi tvungna att göra en rätt stor ändring beroende på begränsningar i detaljplanen men hela vägen var dom lösningsorienterade och hjälpte till utan att jag fick några stora extra kostnader på det.

Genomloppstiden beroende på hur man ser det var kort. Tror vi skrev avtal i April 2016, bygglovet blev klart i slutet på augusti men redan från början av fanns en tillverkningsslott reserverat för mitt hus, så huset levererades i rätt tid, 2 månader efter att bygglovet var klart, tätt skal dag 1 med papp på taket, sen under veckan gjordes hela huset färdigt utvändigt. Ytterdörrarna monterades senare. Det var lite ändringar under bygglovsprocessen, men det löste Dalahus utan några bekymmer vilket gjorde att det inte tog längre tid än dom 10 veckor som då var i praksis standard.

3 bra argument, tja Flexibla, lyhörda, proaktiva, kunniga och kompetenta.

Tycker hela processen som dalahus var inblandade i fungerade mycket bra.

Huset, ett 1,5plans hus om ~140Kvm kostade strax över miljonen. Hela kalkylen var på 4,1 men jag landade på 3,965M och då missade jag målarentreprenaden inomhus i min kalkyl.

Jag lämnade planlösningen över köket till Vedum som ritade upp köket och lämnade offert på det, vitvaror köpte jag via typ elgiganten när det var erbjudanden, Vent (ftx) köpte jag fördelaktigt direkt från leverantör och installerades av snickaren/elektriker, Värmepump köpte jag direkt från leverantör mycket fördelaktigt, El entreprenaden löste mina kollegor, Golv handlades på K-rauta, utomhus färg köptes i Norge för 1/2 priset motsvarande i sverige, badrummen gjorde en bekant som har behörigheter som även levererade kakel och klinker för ett bra pris, VVS löste snickaren med samarbetspartner och jag anlitade snickare som monterade och spikade ihop brorparten inomhus.

Allt invändigt material lyftes in i huset vid leverans, så man kan bygga klart bottenvåningen innan man börjar med övervåningen. Man kan jo välja att göra lite själv om man har den tiden.

Jag var jo samordnare, upphandlare, projektledare för mitt eget hus. Det tog mycket tid, städning, planering mm och ihop med ett riktigt arbete är det jobbigt att få ihop, men det gick jo den gången :)

Nästa hus kommer jag definitivt köpa något med högre färdigställandegrad. Bygga altan mm kan jag, men att bygga väggar och lägga golv får husfirman lösa åt mig :)
 
H rolfkn skrev:
Hej, vårat hus har vi "lånat" av ett foretag vars husmodell vi gillade. Vi lämnade över ritningarna till Dalahus som sen ritade om huset efter att vi anlitade dom.

Från första början var det mer handritade skisser och när vi var överens och skrev avtal så ritade dom upp hela huset. När det var dags för tekniskt samråd så levererade dom samtliga erforderliga ritningar, energiberäkning på av mig vald typ av värmepump/ftx aggregat, samtliga konstruktionsritningar mm.

Dom enda ritningarna jag själv tog fram var El, Vent (ftx).

Samarbetet med Dalahus från första kontakten till färdig leverans av huset var mycket bra tycker jag. Var många diskusjoner fram och tillbaks med lösningar mm och i slutändan var vi tvungna att göra en rätt stor ändring beroende på begränsningar i detaljplanen men hela vägen var dom lösningsorienterade och hjälpte till utan att jag fick några stora extra kostnader på det.

Genomloppstiden beroende på hur man ser det var kort. Tror vi skrev avtal i April 2016, bygglovet blev klart i slutet på augusti men redan från början av fanns en tillverkningsslott reserverat för mitt hus, så huset levererades i rätt tid, 2 månader efter att bygglovet var klart, tätt skal dag 1 med papp på taket, sen under veckan gjordes hela huset färdigt utvändigt. Ytterdörrarna monterades senare. Det var lite ändringar under bygglovsprocessen, men det löste Dalahus utan några bekymmer vilket gjorde att det inte tog längre tid än dom 10 veckor som då var i praksis standard.

3 bra argument, tja Flexibla, lyhörda, proaktiva, kunniga och kompetenta.

Tycker hela processen som dalahus var inblandade i fungerade mycket bra.

Huset, ett 1,5plans hus om ~140Kvm kostade strax över miljonen. Hela kalkylen var på 4,1 men jag landade på 3,965M och då missade jag målarentreprenaden inomhus i min kalkyl.

Jag lämnade planlösningen över köket till Vedum som ritade upp köket och lämnade offert på det, vitvaror köpte jag via typ elgiganten när det var erbjudanden, Vent (ftx) köpte jag fördelaktigt direkt från leverantör och installerades av snickaren/elektriker, Värmepump köpte jag direkt från leverantör mycket fördelaktigt, El entreprenaden löste mina kollegor, Golv handlades på K-rauta, utomhus färg köptes i Norge för 1/2 priset motsvarande i sverige, badrummen gjorde en bekant som har behörigheter som även levererade kakel och klinker för ett bra pris, VVS löste snickaren med samarbetspartner och jag anlitade snickare som monterade och spikade ihop brorparten inomhus.

Allt invändigt material lyftes in i huset vid leverans, så man kan bygga klart bottenvåningen innan man börjar med övervåningen. Man kan jo välja att göra lite själv om man har den tiden.

Jag var jo samordnare, upphandlare, projektledare för mitt eget hus. Det tog mycket tid, städning, planering mm och ihop med ett riktigt arbete är det jobbigt att få ihop, men det gick jo den gången :)

Nästa hus kommer jag definitivt köpa något med högre färdigställandegrad. Bygga altan mm kan jag, men att bygga väggar och lägga golv får husfirman lösa åt mig :)
1001TACK för ditt m y c k e t utförliga svar!!!...inkl alla små detaljer som KAN verka ovidkommande, men...som istället är precis sånt som ger en (som inte kan!) en mer fullständig bild om vad ett husbygge-projekt handlar om!!!
 
Jag upptäckte under resan att det är mycket att hålla reda på, mycket som man får tänka på, och om man inte köper ett nyckelfärdigt koncept, så får man ta snabba beslut under resan. Det finns alltid saker man missade :)

Sen ta sig god tid att planera för hus mar vill ha inomhus. Detta han vi inte riktig med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Decorator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.