Byggahus.se

Total entreprenad eller delad ?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Månsgård

Medlem
    Hej,

Vi har precis köpt en tomt och ska bygga nytt.

Vi har börjat att träffa en del husleverantörer och inser ganska snabbt att de tillval som vi vill göra inte ingår i standard och de är ganska mycket dyrare än att köpa det i affärer/nätet.

Vi har tittat på följande husleverantörer Myresjö, A-hus, Fiskarheden

Jag har nu börjat titta på att själv anlita ett "bygglag" och färdigställa huset invändigt och bara köpa skalet från en av hustillverkarna. Har någon erfarenhet av detta ?

Blir det verkligen så mycket billigare som offerten säger, enligt vad vi har fått rör det sig om ca: 600 000 sek i besparingar.

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 742 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Precis så gjorde vi när vi byggde för 10 år sedan.
    Om det blev så mycket billigare vet jag inte, med det blev precis så som vi ville ha det.
    Och jag ägnade hela hösten, augusti - december, till att bygga köket.
    Gissa om alla blev glada när det blev klart till risgrynsgröten och julskinkan!

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 2 inlägg

Månsgård

Medlem
    Det låter inte fel, men gjorde ni bara köket eller hade ni fler hantverkare ?

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 742 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vi, eller snarare jag, gjorde all inredning själva, utom våtrummen, två dusch/toarum och en tvättstuga, som gjordes klart av byggfirman med plastmatta på golvet och plastmatta på väggarna.
    Alla övriga rum, inklusive köket, byggde vi själva, med egenvalda material.
    Väggar och fönsterfoder i de "torra" utrymmena är inte riktigt klara än, men nu är huset sålt i det skick det är.
    Och det är ju inte direkt några dolda fel (om man inte har blivit hemmablind).

5. G
    Medlem · 1 inlägg

George J

Medlem
    Hej!

Vi köpte byggsats från Götenehus 2019 och handlade sedan upp entreprenörer själva i form av delad entreprenad. Slutsumman blev nästan exakt det som Götenehus hade offererat i form av totalentreprenad. Det förekom vissa samordningsmissar men inga större problem. Fördelar med delad entreprenad: Möjlighet att ändra under byggtiden. Höja standarden under byggtiden (vilket vi gjorde). Om man har tur eller skicklighet så kan man göra billigare upphandlingar. Man har egen kontroll över bygget. Nackdelar: Ansvar för samordning mellan entreprenörer (projektering / kontrakt / tidplanering / besiktningar) måste till. Dock kan mycket av samordning på plats (tider, materialhantering) läggas ut på den största entreprenaden (i normalfallet Byggentreprenören). Upphandlingar kan ta tid. Kräver kunskap (som kan köpas in om man vill) och/eller egen envetenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.