M
MaBj: Det är väl ett rimligt pris men beror ju mycket på standarden, vad är det för uppvärmning, ventilation, fönster, golv etc..
5 svar · 2,9k läst
·
Gorillan
Gorillan: Jag har i andra inlägg kommenterar byggprocessen med Huscompagniet som var under all kritik (byggstopp, mögel, föresening mm). Men nu tar de ändå priset, Inkassokrav på 241.180 kr, >3,5 år efter inflytt! De inte bara ignorerar att åtgärda slutbesiktningsanmärkningar, de tycker det är helt OK att kräva betalning for tillval som de inte har levererat enligt ingått avtalet, och du kan
0 svar · 1,5k läst
K
Krovikan: Hej, Jag skulle bara höra om någon här i forumet har erfarenheter av Ljusnehus? Vid lite research verkar bolaget väldigt litet och ser ut att ha ganska dålig ekonomi. Är det någon som byggt med Ljusnehus och hur har ni upplevt processen under husbygget och eventuellt efter vid uppmärksammade "fel"?
0 svar · 1,2k läst
K
karlbrutal: Fel post
5 svar · 5,2k läst
E
Ebbahe: Hej! Är det någon som byggt Landsbrovillan 186 och som möjligtvis har bilder, tankar, åsikter m.m? Gärna ungefärligt pris också då detta inte framgår på hemsidan. Vi är nämligen intresserade av att bygga just detta hus. Tack! #Landsbrovillan #Husleverantör #Pris
0 svar · 1,5k läst
·
G
Gusten27: Hej! Ny här och provar höra mig för kring bygga hus enligt delentreprenad men med hjälp av en "projektledare". Någon här som byggt hus där man anlitat en projektledare som tex sköter upphandling, koordinering och planering av bygget? Dvs delentreprenad men där man anlitar någon kunnig att hålla i trådarna. Vi själva funderar på om det eventuellt skulle kunna bli billigare att bygga
0 svar · 1,4k läst
Marcuslagerkvist
Marcuslagerkvist: Som rubriken lyder.. Jag har kollat igenom trådar här och tagit in offerter från dom flesta men tycker inte jag får en ”klar” bild av det ändå. Jag håller på sälja mitt hus och har köpt en tomt. Jag jobbar inom bygg och ska göra merparten själv. Det står mellan prefab sektioner från tex mälarvillan eller lösvirkeshus från tex fiskarhedenvillan. Jag ska bygga ett ”Lada”
0 svar · 1,9k läst
S
SverreK: Byggt fritidshus med JB-villan och är väldigt nöjd med leverans och kvalitet på material. Delar av momenten gjorde jag i egen regi, vilket inte alls var några bekymmer. Mycket bra stöd under byggtiden, även med frågor som rörde de delar jag ansvarade för. Eftermarknad är lite segare, men allt har löst sig i slutändan. Jag skulle inte tveka att anlita dem igen och i sådana fall även
2 svar · 3,6k läst
S
Strontus: [citat] Vi fick ganska kompletta ritningar (kan inte svara på om det är allt). Konstruktionsritning för bl.a. grund krävdes som en del av bygglovet, så jag vet inte om det skiljer sig mellan hustillverkare. Exempel på ritningen: [bild]
5 svar · 2,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Staten är lika historielös! Ring till skatteverket och bed dem skicka en kopia på din deklaration som du lämnade in för 10 år sedan så får du se. Svaret blir ungefär "vi sparar bara handlingar så länge som man har rätt att överklaga ett beslut".
6 svar · 1,9k läst
L
Lillekitte: Det finns många trådar på ämnet här inne, många som berättar om sina erfarenheter, svarar på frågor och ger tips och råd. Om du inte redan har hittat dessa, så börja gärna med att leta upp vad som tidigare har skrivits i ämnet.
1 svar · 1,5k läst
M
Mackan971: Hej! Går i startgroparna för att projektera ett nybygge utav hus hemmavid på gården. Ögonen har fastnat på ett hus från Rörvikshus. Läst lite om dem och finns såklart både bra och dåliga erfarenheter. Speciella tankar kring dem? Någon som har koll på ungefärlig prisbild på deras hus som man kan räkna med i tidigt stadie innan man börjar ta in pris från dem på aktuellt hus? Vi
0 svar · 2,9k läst
J
Jenny Lindh: Någon som vet vilken nockhöjd det är på spira 211 från hjältevadshus?
0 svar · 1,7k läst
B
Blåsalvia: Vi byggde fritidshus, då ville de ha bostadsrätten som säkerhet då vi tog lånet. Men permanentboende anar jag är lite annat. Eller kan ni bygga fritidshus med permanentstandard och ha huset ni har nu som säkerhet? Hm. Börja med att kolla vad tomter med framdraget vatten avlopp kostar. Kolla sen trådar här på Byggahus som handlar om alla kostnader som tillkommer då man bygger. Ni kan
17 svar · 5,0k läst
ByggPajken
ByggPajken: [citat] Det är väl bara att dela av huset i så stor lägenhet man vill ha. Sen är 30m2 ganska rymligt för en person
1 svar · 1,3k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Menar du jämlikt som det är i alla andra branscher?
18 svar · 5,4k läst
O
OscarFC: Ett a-hus byggs längre ner på gatan just nu. (Norra skärgården) Har inte pratat med husägaren än men huset såg gediget ut när väggarna kom. Det jag regerat över är att det tog något dygn innan de fick på taket så det låg rätt mycket vatten på plattan då de regnade alla dagarna men jag har svårt att bedöma om det är illa eller ok för syll etc. Sedan har 45mm isoleringen till
2 svar · 3,0k läst
M
MoMag: Tack!
8 svar · 5,6k läst
M
8 svar · 5,6k läst
J
Jimmy El: Hej, Återupptar denna tråden. Gjorde ni mycket tillval på ert hus? 20k/kvm för huset du beskriver känns som ett bra pris. Några fler tips du kan ge? Vi funderar nämligen också på att bygga med Örementhus.
2 svar · 4,1k läst
M
Majsan87: [citat]
2 svar · 799 läst
M
2 svar · 799 läst
S
swedank: Paslode IM350/90 är en gasdriven proffsmaskin för 34° spik och spiklängd mellan 51-90mm. Har en extra vass nosbygel för bra fäste i underlaget och enkel djupjustering. Jag fick med denna vid ett större lagerköp av Ramirent och det enda som var noterat med maskinen var att den behöver nya batterier. Kvitto går naturligtvis att ordna! Jag skickar ocksp mot förskottsbetalning och
0 svar · 1,6k läst
·
K
kladde: Samma här. Någon som har hört talas om VM passivhus?
1 svar · 3,4k läst
R
Ritor: [citat] Hej. Vi sätter spaden i marken 1 oktober. Vi kommer bygga köket som ett L med en köksö :)
13 svar · 5,5k läst
J
josa100: Köpte aldrig något hus från dem.
2 svar · 2,7k läst
Magnussons2019
Magnussons2019: Överlag fortfarande skapligt nöjda med A-hus. Det blev lite stressigt att hinna montera ihop all badrumsinredning när vi inte hade tillgång till huset och sambon åkte på någon influensa så skulle inte rekommendera att välja bort alltför mycket. Snickarna var inte jättenoggranna och vi var nog inte de enklaste kunderna då vi bodde granne med nya huset. På så sätt kunde vi ju se allt
9 svar · 7,6k läst
I
igelkatten: Vi är intresserade av att bygga havsvik och undrar hur vi valde att gå vidare?
1 svar · 2,5k läst
C
charl_6: Finns det ingen som har lite kunskap kring detta? Kolla bifogad enkelt ritad bild. Som ni ser på bilden är det röda det jag vill bygga på eller utöka i djup. Övrigt svarta är grundmuren original. Det dubbla skiktet upptill som ska vara referensen. Sannolikt är det dubbelt upptill då det är tegel där. Sektionen jag vill utöka har inte funnits någon telefasad. Kanon om någon kan
1 svar · 1,2k läst
·
A
ACELM: Hej! Även om man låter bygga ett litet hus- i det här fallet 30m2 komplementbostadshus- finns några minimått man bör ha på stomme/reglar/bjälkar/trossbotten? (Tycker det verkar som många Attefallstillverkare bygger instabila hus som funkar bra som friggebod el sommarstuga men kanske inte som året-runt-bostad vilket är vad vi behöver.)
0 svar · 895 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Kolla med JB-villan? De bygger unika hus på totalentreprenad, utgår från Falköping
3 svar · 1,2k läst
N
Nyblivenhusägare123: Rekommenderar inte hjältevadshus, mycket lyhört i husen, man hör värmepumpen i sovrummet med stängda dörrar, svampigt golv ej stumt som i vanliga hus. Kvavt känns luften trots ovk. Vi har fel från första & två års besiktningen som fortfarande inte är återgälda efter 3 & halvt år senare, deras service avdelning är kass… Billigt kanske men är ju budget hus med.
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.