Hustillverkare
Lello: [citat] Ok tack för infot, hittade på NCCs hemsida att man först skirver på ett "bokningskontrakt" och betalar in en bokningsavgift på runt 20.000kr, detta avtal är inte bindande utan mer som en intresseanmälan, vill du upphöva avtalet så behåller NCC typ 7000kr. Sen precis som du skrev så när det börjar närma sig inflyttning typ 6mån-1år innan så skriver man "köpekontraktet"
volvo: [citat] Nu är det väl lite förenklat att jämföra missnöjdhet med ett paket sur mjölk med en så komplex produkt som ett hus. Snarare är kanske bilbranschen att jämföra. Där finns också stora, snabba pengar att tjäna för den som är mindre seriös. .....skulle tro att den branschen är mer representerad i ARN:s register.
jedwardh: [citat] Detta inlägget skrevs 2002. Vill inte verka otrevlig, men jag tror kanske att personen i fråga redan har avgjort denna frågan.
WeeBe: Jag tror de flesta hustillverkare kan erbjuda ett stommonterat hus med olika färdigställandegrad. En del arbetar bara med denna lösning och är oftast mer prisvärda än de som vill tjäna lika mycket på enbart stommonterat som för nyckelfärdigt. Hör dig för med: Villavarm Skidsta Hus Sjödalshus Faluhus mfl eller hitta en lokal tillverkare som kanske kan vara ännu billigare.
Hansochhennes: Vi har skrivit på ett husköp innan bygglovet är färdigt. men det står oxå i kontraktet att om bygglovet inte går igenom så ogiltigförklaras köpet. Och vi får tillbaka pengarna.
Hansochhennes: Har ni egen tomt, eller möjlighet att ordna detta ? Ring till kommunen och kolla annars. En sådan sak som brukar springa iväg i pris, sedan e det ju grävningen, röjningen och grunden som blir dyrt. Även alla tillval till huset. Vårat hus ( villa västervik ) blir ju inte helt färdigt förän i Februari, så jag kan ju inte direkt ge dig några råd riktigt än....... ::) Vilka tillval som
Carisma: Andra i samma prisklass är väl framför allt Älvsbyhus, men även Hjältevadshus och LB-hus "Ugglan-serie" ligger bra till i pris.
volvo: Det kan variera mellan husbyggare. Oftast är bygglovshandlingarna gratis om man skriver kontraktet. D.v.s. att man inte behöver betala om man inte får bygglov. På så sätt undviker man att säljaren försöker sälja ett hus som i praktiken aldrig får lov att byggas på just din tomt. Det är viktigt att man tar reda på förutsättningarna för just den aktuella tomten innan man väljer
Mats: Att köpa hus handlar väldigt mycket om förtroende. Förtroende för den person/företag man skriver avtal med om sitt livs troligen största investering. Med dagens huspriser rör det sig oftast om ett åttagande för resten av livet. "Hej Byggare Inger, Detta Forum är väl avsett för Nybyggare/familjer vilka kan del sina erfarenheter av olika bygg/husföretag.Vilka erfarenheter har Du av
uma: Helt annan fråga: Någon som kan beskriva hur man hänger av ett pivot-/pivåfönster. Tänkte renovera och måla och allt går ju mycket lättare om fönstret går att ta bort. Tacksam för svar.
Hansochhennes: Hej! vi har inte byggt med dem, men dom har väldigt trevliga och seriösa säljare i småland. Vi valde dock smålandsvillans villa västervik, för vi föll för den modellen. Det jag vet är att dom i har riktigt duktiga hantverkare i småland och dem är noggranna till tusen :) lycka till [smiley=tekst-toppie.gif]
impossible: Hej! Här är en artikel om de olika grunderna från byggahus.se: http://www.byggahus.se/bygga/grund_undergrund.htm //Mvh Impossible
_Valle_: [citat] Jaha, där ser man. Varje säljare gör sina egna standardpaket på husen. Våran säljare sa det enda som skiljde "egna hems" Lyckan från deras standardserie av hus var att taket inte var spontat..... Då är alltså ditt råd att välja till spontat tak om man nu tänkt bygga Lyckan ::) Och ryggåstaket antog jag tidigare att det ingick i priset jag fick eftersom det var ritat
Hansochhennes: Villa västervik kostar : 976 000 Sedan är det ju alltrunt omkring som kostar. Grund, tomt, markarbetet. osv
odin: [b]Hej Landkaps hus är det någon som har erfarenhet av dom?? Med vänliga hälsningar Odin :)
athena: Jag och min sambo är inte riktigt överens om vilken typ av fasad vi ska ha när vi förhoppningsvis kommer igång med byggnationer. Tycker att FH Ripan eller Domherren ser intressant ut fast i lite modefierat utförande. Min undran är om man kan välja tegel fasad på FH hus? det är inget som är upptaget i deras leveransbeskrivning. / Lars
Kantarellen3: [citat] Imånga fall så är det husleverantören som fixar byggfelsförsäkringen (som i vårt fall) När vi sedan frågat om hur mycket de betalt så får vi detta svar..... "Eftersom kostnaden för försäkringen är en affärsuppgörelse mellan husleverantör och Garbo ser vi ingen anledning till varför vi skulle informera någon om denna." Detta är ett ganska smart upplägg ifrån
johan-na: Hej! Vi ska till och bygga ett fritidshus med åretrunt standard. Hustillverkaren som vi har börjat förhandla med är Hudikhus. Nu undrar vi om någon har erfarenhet av dom. Vi har haft ett par möten men tycker att intresset från försäljaren är lite vagt. Det verkar som om de ändringsförslag vi vill diskutera bara är till besvär, fast deras försäljningsargument är att husen går att
lk73: Vi ska bygga U135. Plattan påbörjas i sept, inflyttning i mars-07. Har för mig att vi var nr 13 i sverige att beställa U135 - så det finns nog inte så många färdiga hus ännu...Vi är nöjda med LB-hus än så länge. Fast pris totalentreprenad för U135 för oss med några få tillval blev drygt 1,5" för nyckelfärdigt hus inkl grund (utvändig målning ingår då inte). Dock är det
volvo: Det var inte min avsikt att gnugga salt i såren, men det är som sagt nyttigt för blivande husköpare att ta lärdom av era erfarenheter. [citat] Jodå, köpet är giltigt så länge det finns en giltig underskrift. Ta hjälp av någon kunnig om ni vill häva köpet! En uppskattad, rimlig hävningskostnad borde ligga på 10.000-30.000, men det förutsätter att ni gör det skyndsamt. Ju längre
volvo: [citat] ......men det är ju just det att golvet hör ihop med takstolarna. De är ju en del av "ramen". (om det nu är någon annan som är inne på samma tanke)
banne: Vi är intresserade av att få lite feedback på BRAHUS som husleverantör. BRAHUS har gett oss en produktionskostnadskalkyl på ett hus som inkluderar allt inklusive enskilt avlopp och brunnsborrning. Är det någon som har några erfarenheter om hur deras kalkyler brukar hålla? Vi är ganska händiga själva samt har en hel del hantverkare i bekantskapskretsen. Är det någon som har köpt
Anonymiserad 16618: Är det någon av som har erfarenheter av ett byggföretag i Skåne som heter Structorum?
fredwel: http://www.trivselhus.se/house.asp?house_id=1247&sort_type=1&category_id=3 Ser trevligt ut. Lite grosshandlarvillaöver det. Det jag saknar r ett lekrum för barnen. Eventuellt skulle man kunna använda föräldrasovrummet som lekrum, så att barnen får övervåningen för sig själva. Klädkammaren kan antingen vara kvar som den är eller kanske göras om till en liten
Ella: Jag har inte heller byggt med Villa Varm. Tyvärr ;). Men vill ändå flika in att Villa Varm gör inte "vanliga" hus, utan de har nischat sig när det gäller isoleringstjocklek/konstruktion och att värmeslingorna inte gjuts in i grunden utan läggs ovanpå. Se deras hemsida för detaljer www.villavarm.se. Är man inte intresserad av och ser vitsen med detta så är det nog någon annan