Byggahus.se

VillaVarm

1. Chamade
    Medlem Nivå 1
    Hejsan,

Är det någon som har byggt med VillaVarm och är villig att dela med sig av sin erfarenhet. Blev det billigare än med någon av de övriga hustillverkarna?

Tacksam för alla svar! :)

Jenny

2. PAF
    Medlem Nivå 8

Re: VillaVarm

Hej, Vi har inte byggt något hus men är väldigt intresserade av VillaVarm och dess koncept. Både ur energisynpunkt men också att det känns gedigert samt blir väldigt vackert med dessa djupa fönster.

Jag har ringt och talat med dem och de verkar bry sig om sina kunder och det känns bra att kunna tala direkt med dem än via en säljare. Att bygga med dem innebär dock att man får ta ganska mycket ansvar själv och att man hittar bra hantverkare som kan bygga huset... VillaVarm levererar och stomreser huset men sedan får man lösa resten själv (om jag förstått rätt). Fördelen är att man kan styra kostnaderna själv, men det gäller att man inte styr dem åt fel håll  ;).

Vad är menar du med billigt? Vilka är de övriga?
    Om du tänker på exempelvis Trivselhus eller motsvarande tillverkare, alltså de lite mer påkostade husen, så tror jag absolut att VillaVarm kan ge dig ett hus som känns mer välbyggt.

/Peter

::)
    Jag är också intresserad att höra från folk som byggt ett VillaVarm hus... låt oss höra vad ni tycker och hur det fungerade att bygga!

3. Chamade
    Medlem Nivå 1

Med billigare menar jag att eftersom man står för mycket av "byggandet" själv alt anlitar entreprenörer för byggandet borde det nyckelfärdiga huset från VV vara billigare ett nyckelfärdigt hus från hustillverkare med helentreprenad? Eller? :-/

Enl vad jag kan förstå så räknar VV att ett nyckelfärdigt hus kostar mellan 10-14000 kr/kvm. Om man tittar på ett hus på ca 140 kvm innebär det att totalpriset blir nära 2 milj vilket inte blir billigare än vad vissa hustillverkare erbjuder.

Vi är/var intresserade av VV för att vi trodde att huset kunde bli billigare men så verkar inte fallet?

Så om någon byggt med VV så snälla dela med dig av din erfarenhet!

Jenny :D

4. Ella
    Medlem Nivå 6

Jag har inte heller byggt med Villa Varm. Tyvärr ;). Men vill ändå flika in att Villa Varm gör inte "vanliga" hus, utan de har nischat sig när det gäller isoleringstjocklek/konstruktion och att värmeslingorna inte gjuts in i grunden utan läggs ovanpå. Se deras hemsida för detaljer www.villavarm.se.

Är man inte intresserad av och ser vitsen med detta så är det nog någon annan hustillverkare man ska titta på! De flesta husföretag är villiga att ge ett pris på bara stomrest hus, men det är inte så många som markandsför denna variant och inte erbjuder olika helhetslösningar.