Hustillverkare
jflink: Visst är det "milimetrar" Finns hur många som helst just nu verkar det som, så det är nog inte enbart ert hus som är invaderat.
LoKa: Ja som topic lyder. Söker bilder på ett Orren om det är någon som byggt ett sådant. Priser är också intressant, gärna nyckelfärdigt exkl tomt Tack på förhand Mvh LoKa
sennen: Nu har vi varit uppe och påbörjat målningsarbetet uppe vid vårt hus... ...och frågan är om ett nät i gesimsen skulle hjälpa. Det utrymme som är mellan taket och gesims-bräderna (jag hittar på egna ord och hoppas alla förstår) nås antingen genom att krypa genom gesimsbräderna, eller genom att krypa under takpannorna. Så, om ett nät sätts för att förhindra ingång mellan
Robert_Maria: Jag skulle till att börja med kolla upp vad en förändring för att få det som det var tänkt skulle kosta att genomföra. Börja sedan med att kräva just så mycket av husleverantören som kompensation. Sedan börjar förhandlingen. Lycka till.
Sylvester: Vi bygger också med Eksjöhus. Tycker precis som du att de har en hög standard och ett vettigt pris. Under vår upphandling så var det endast de som ville förhandla med oss som hade egen tomt. En så länge så har vi bara en färdig grund men hittills har bygget fungerat. Vi får huset precis som vi vill, man kan välja bort saker och lägga till prylar man köpt själv utan problem. Det
lier: Ja då måste vårat bygge ha gått ovanligt snabbt då Började 27 mars med tomten inflyttning 20 aug. Skulle nog ha varit lite tidigare om det inte varit helgklämdagar och semester. Sen sa jag att ca 4månader efter att alla handlingar e klara. Då menar jag bygglov banken tomten mm. ;)
_Valle_: Jodå, visst var jag medveten om höjningen den 1 juli. Jag undrade bara lite allmänt kring prishöjningar hos de olika hustillverkarna. När och hur många gånger per år de olika tillverkarna höjer. Jag blev nämligen förvånad att LB höjde den 1 juli då dom som ovan nämnts även gjorde en höjning i mars..... Funderade också ifall alla tillverkare höjer ung. samtidigt eller om det är
AnnaZ: Hej. Många bra synpunkter från er...... tackar så mycket. :) Har nya idéer hela tiden och nu funderar vi på att köpa material från Polen - skulle spara en massa pengar på det + att vi har en kompis som har en byggfirma som kommer att bygga huset i så fall. Försöker få tag på en k-ritning från Fiskarheden och vi får väl se hur villiga de är att ge oss en sådan.... Mvh, Anna.
LoKa: Tack! Du får gärna ta några bilder om det inte är för mycket besvär. ;D Mvh LoKa
greenbay: Konstigt att du inte hittade ngt!? Vi var själva i kiontakt med HM-hus när vi skulle bygga. Vi deltog i ett flertal trådar om detta då, för ca 2,5-3 år sedan. Vad jag kommer ihåg: de är stenhårda, kontraktet gäller; se till att allt ni pratar om verkligen syns i kontraktet. Vidare: de bygger inte på totalentreprenad eller ens något som liknar detta, de hjälper till att rekommendera
nygatan: Jag är säker på att du tänkt över att en stor post i ett husbygge är just grunden huset står på. Om man inte bygger på höjden kan det dra iväg ordentligt...ursch.. Jag tror vår grnd på 90kvm kostade ca 185' Lycka till! :)
volvo: [citat] Det ingår precis så mycket som ni kommer överens om, dock ej mer. Vill du att de skall ta bort stubbar, ombesörja bygg el etc. så måste du se till att det ingår. För att få bättre grepp på vad du fått pris på så rekommenderar jag att du lägger några tusenlappar på att få kontraktet granskat av en byggsakkunnig som står på din sida. Då får du reda på i lekmanna ord
Tiny: Tack o bock, precis vad jag var ute efter! :-* Om någon anser sig ha kompletterande/ motsägande info tas det lika tacksamt emot :) //Tiny
aapola: Vi har byggt modulenthus i Norrköping och är väldigt nöjda med entrepenörerna. Dessa var elipsen, dock har vårat största problem varit att modulent verkar ha tagit in en byggledare på konsultbas. Denna byggledare verkar ha jobbat på provision, minsta sak och han hänvisar till 2 års kontroll eller så mörkar han bara. Vi har inte haft några större problem men man blir så arg när
halle: [citat] Sorry.... Bilden jag försökte lägga in var för stor, och jag har ingen websida själv. Huset vi byggt är ANEBYHUS Platåvägen, finns på www.anebyhus.se/2-plans hus. När det gäller cederträ finns bra bilder på:www.cederpanel.se Jag valde ohyvlad fjällpanel, och oljade den sedan 3ggr med pigmenterad cederträolja, observera att oljningen görs i första hand för att behålla
Qraze: Ok, så man får i alla fall räkna med det dubbla. Tack för informationen.
fiddeli: hmmm ... lustigt, säljaren "lovade" oss inflyttning till 1a december om vi skrev på inom ca tio dagar ...
ordain: För att balansera diskussionen lite så måste jag säga att jag gillar att ha flera plan :) Jag vill dock att alla nödvändiga utrymmen ska finnas på bottenplan (inklusive våra sovrum) så att man slipper springa i trappor på morgon och kväll, men jag tycker att det är väldigt trevligt att kunna gå till ett annat plan också - som känns avskilt och annorlunda än bottenvåningen. Sedan
Robert_Maria: Du kan ju allltid gå och känna i huset för att se om det regnat in någonstans. Känn speciellt runt väggar, vid takfötter och som någon skrev tidigare; kolla att ingen isolering blivit blöt. Om det kommit in lite vatten mitt i huset är det ingen fara, det vattnet torkar. Lycka till med bygget!
lkarlsson: Hej Herr Bygg, Har du något förslag på leverantör som lever upp till de kriterier som du gav? Vad har du själv byggt? mvh Karlsson - med familj som ska bygga men letar hus.
snackan68: Hej, Kontakta www.allmogehus.se , de levererar precis så mycket ni vill ha (med eller utan kök), de bygger helt efter era önskemål! Trots detta lyckades de vara den billigaste leverantören vi hade kontakt med! ;) Läs mer om vårt bygge på http://members.chello.se/snackan /Lycka till Snäckan
snackan68: Hej, Kontakta www.allmogehus.se De bygger blockhus precis som du vill ha det! Litet företag med känslan kvar för kunden! :) // Snäckan
Essios_lucios: Hej Kolla med västkustvillan jag tror att de kan hjälpa er. Annars brukar det inte vara några problem med att rita om de hus som tillverkarna erbjuder. Mvh Marcus
Mustang06: Var en gang och tittade pa ett sadant hus ute i Skokloster vill jag minnas. Trots en del sma galenskaper sa var det ett fantastiskt inbjudande hus. Vill sarskilt puffa for Vintertradgarden som var hur mysig som helst. Manga hus man sett har man ju glomt dagen efter, men det har minns jag aven manga ar senare!
navgha: besök gärna fabriken när huset är under produktion, en underbar känsla att se en så stor fabrik hålla på med olika delar av ditt hus. i mitt fall stod efternamnet på lite varstans så det var riktigt intressant att följa huset... samma fabrik används för både Ekefors, kvalitets- och kungshus. Kvalitén i själva husen kan dock variera trots samma fabrik beroende på beställning.
sandhall: [citat] Beror på vad du menar med "jämförlig". A-hus har t.ex. centraldamsugare i standardutbudet. Kostar kanske 7000 att lägga till hos en annan tillverkare. Är ju småsummor i samanhanget och är kanske därför ingenting att basera sitt beslut på, som jag ser det. Gillade t.ex. inte A-hus bl.a. för deras ryggåstak (de använder, enligt de uppgifter jag fick, takstolar och inte en
robban44: Han representerar väl Älvsbyhus och är er kontaktperson så han får ju ordna detta,skall ju inte vara några problem för han vet garanterat vad som gäller. Ställ gärna frågan om varför dom skickar en slutfaktura med sista betalningsdagen samma dag som slutbesiktningen när dom vet att sannolikheten är stor att det hålls inne pengar p.g.a anmärkningar. Bara onödigt att göra så.