Hustillverkare
jols: Jättekul!!! Återkom gärna med mer bilder senare. Kikar in på hemsidan emellanåt...
Camnik: Hej! Är själv på gång att bygga hus i Västmanland, har tittat runt på många hustillverkare och varit på husexpo i sthlm och husknuten i gbg. Har varit i kontakt med Ä-hus säljare som hastigast med lite funderingar och skall boka et möte med dem. Vid första kontakten så fick jag ett bra intryck och de var väldigt trevliga. Har dock långt kvar inna vi kan bestämma oss. Mvh Niklas
nygatan: Hej, jag har varit inne i ett halland 137 som var halvfärdigt men grannen till det huset var ett halland 130 och hade en väldigt bra standrad. Vi kommer förmodligen börja bygga vårt uppland 158 med lite modifieringar nu under hösten. Vi är väldigt nöjda med försäljarna i karlstad.
HM: Vi ska bygga Aria. I Stockholm var/är utgångspriset för planlösning 3 ca 1.7 milj med oinredd övervåning. Då ingår inte golvvärme. Inte heller spröjs, verandor etc som visas på bilderna i broschyren/på webben. Vi har ritat om bottenvåningen, men utgick från planlösning 3. (Fast vi har vänt på huset och har alltså entré på "gaveln" som i planlösning 1 och 2. Vi var nämligen
fiddeli: ja, ungefär tror jag ... kryprumsgrund, plastmatta i bad, tunnparkett, men trappa till ovanvåning och fönster i gavelsidorna på ovanvåningen ingår! f
Mikael66: Hej! Vi titta på olika husföretag via nätet samt annons. Gick även på några visningar för att få en uppfattning om hustypen. När vi bestämt oss för vilken typ av hus som vi ville ha var det bara ett önskemål till. Detta önskemål med tanke på den tid som vi dessvärre inte har är att det skulle vara Totaltreprenad. Då fanns det inte många husleverantörer att välja mellan.
Nora: Hejsan Vi var nära att bygga Duett...Tycker det stora rummet är supermysigt!!! Ryggåstaket och det mysiga månformade fönstret är dock tillval men ack så nödvändiga för det rummet... KOmmer inte ihåg exakt pris, men ligger nog ca 1, 8 ca, den stora modellen. Skoj att ni tänker bygga ett sådant! Lycka Till Nora
athena: En stilla undran. Man pratar om att modulhus är bättre för att det blir tätt fort jämfört med lösvirke. Men vad händer om det är riktigt pissväder den dagen huset kommer och ska resas, blir det inte fukt och elände i dessa väggar som sedan inte kommer ut. Har man lösvirke så kan man väl låta det stå "öppet" tills det känns tort och bra att spika igen. / Lars
Defvron: Funderar på Atmosfär från modulenthus. Någon som har byggt det huset och har bilder? Skulle vara intressant och se lite mer invändigt, det är inte alltid så lätt att åka till visningshus...
Douglas: Maverick: Var inne på Trivselhus hemsida precis och såg att de döpt om Solvik husen. 618 heter nu 821 och 619 heter 822. När vi började titta på hus så hade de kampanj på 618 eftersom det var deras mest sålda hus. 1.8 milj nyckelfärdigt och 1,5 oinredd vind. Räkna med 100000:- till nu eftersom detta var 1,5 år sedan. Mycket yta och kvalitet för pengarna. Dessa hus är bra att utgå
Fritidshuset: Är det någon som har någon erfarenhet av Polarhus? Hur är dom? Sitter och kikar på deras modell "Lofthuset Anders PW5885" (se http://www.polarhus.se) Någon som har byggt det? Hur är kvaliteten? Vad kostade det? Kan man få hjälp att bygga det? Kan inte så mycket så all hjälp är till nytta :D
_Valle_: Verkligen ingen här på forumet som har bilder på en Lövsångare från LBhus ? :-/ Jag trodde att det skulle vara ett vanligt hus, men ack vad jag bedrog mig. ;) Nåja, om någon vet vart jag kan hitta bilder får ni gärna hojta till! /V
jennyn_: Hej på er! Det låter inte lovande, och gör att jag tänker efter en och två gånger. Tänk om man har kommit längre fram i bygget, och får problem med kontakten... Tack forumgudar, vi ska fundera både en och två gånger innan vi bestämmer oss för att bygga med vittjärvshus. /informationsinsamlande jennyn_
CrilleC: Svårt att säga.. Lusläs kontrakten innan du skriver under.. Det är mycket som tillkommer troligtvis.
WeeBe: Joakim Rundhem är bitter på Skidstahus, med all rätt kanske, även om en del av hans problem inte beror på Skidsta hus utan på diverse underentreprenörer så har han mycket omfattande och segdragna problem. I övrigt så är hans råd bra oavsett vilken hustillverkare man handlar av. Har man ingen erfarenhet av byggnationer bör man ta sakkunnig hjälp med kontraktsskrivning och
kokostrollet: Någon med erfarenheter av Kebab i Smedstorp? Dvs. Knut Edstrands Byggnads ab? http://www.edstrands.se/index2.htm Ser att de säljer villor utanför Tomelilla som verkar prisvärda. http://www.edstrands.se/nyprod.htm
Carisma: [citat] Vi betalade 52.000 från grunden och ca 120.000 för gräv och schakt. Men som jag skrev, det kan ju skilja lite beroende på vilket del av landet man bygger. 8-) Och ja, hjältevadshus har pris exkl. grund.
volvo: Har ni tänkt på: * Hur många vattenutkastare utomhus ni ska ha och var? * Utomhusbelysning? * Vindsbelysning, Larm, bredband, TV, tele, högtalaranläggning, Eluttag på garage/carport/utplats, övrig eldragning etc? (tänk på att infällda lampor och hög takhöjd kan göra det nästan omöjligt att byta trasiga lampor) * Om ni tänker ha bubbelbad, räcker varmvattenberedaren? * Passar
kung_jocke83: Jag undrar om det är någon som har byggt ett Greenline 736 från trivselhus? jag skulle i så fall vilja veta hur mycket det kostar?
snackan68: Jorå, Snäckan bygger Allmoge. Kolla in hemsidan. Där finns storyn //Snäckan
portello: Hej finns det någon i Umeå som bygg ett Myresjöhus fanstasi? Hur tycker ni att det funkade att bygga med myresjöhus? vore kul att få se lite bilder vad kostade det totalt med allt?
ACC: Någon kan gärna få skicka till mig också på acce@spray.se
miaa1970: Har det varit några konstigheter med att utse egen KA och få in vitesbelopp i kontraktet vid leveransförseningar, etc? Kan inte svara på detta. Vi var nog lite för oerfarna när vi skrev på kontraktet. Att det hade varit en bra idé att skaffa egen KA samt få in vite i kontraktet har vi kommit underfund med efterår, främst efter att ha läst råd och rön här på byggahus.se Kontraktet
_Valle_: [citat] Är dessa hus budgetvarianter som håller prisklasser såsom Ugglanserien, Egna hem, Älvsbyhus, smålandsvillan etc ? Vore intressant att veta ungefär hur dom ligger i pris Nyckelfärdigt... Jag kollade på borohus hemsida och det såg ut som dessa 2-planare var ur deras vanliga standardsortiment.... ?! /V
CamillaochKrille: Hej! Jag och min sambo planerar att bygga ett Myresjöhus Kvartett. Vi undrar nu om någon har byggt ett sådant och kanske vill dela med sig av lite bilder eller tips på ändringar i planlösningen. Vi vill gärna få plats med både bubbelbad och dusch på "stora" toaletten. Vi undrar också om någon har breddat ett Myresjöhus och vet ungefärligt vad det kan kosta?? Vi vill eventuellt
Carisma: Det stod följande på deras hemsida: Älvsbyhus tar på sig totalansvar för hus och standardgrund. Priserna gäller färdigt hus, enl. leveransbeskrivning, inklusive monterad standardgrund, el, vvs, mattläggning, invändig målning, tapetsering, spis, kyl och frys.