Byggahus.se

Hustillverkare hos ARN

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi är i början av processen med att bygga nytt hus och har kommit så långt att vi sett ut en tomt, en hustillverkare och en husmodell. Nästa steg är att träffa hustillverkaren för att diskutera närmre. Inför detta möte håller vi ¨på och läser på och lär oss allt vi kan om husbygganden, upprättar en frågelista och kollar upp hustillverkaren så gott vi kan.

En kontroll hos allmänna reklamationsnämnden visade att hustillverkaren har 21 registrerade anmälningar mot sig mellan 1987 och i år. Till saken hör att det är en av de större leverantörerna i Sverige så de bygger en del hus per år.

Är det någon som har en uppfattning om detta är många anmälninar? Få anmälningar? Normalt?

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Hustillverkare hos ARN

Om du inte redan har gjort det, så sök i detta forum.

Här finns trådar om flera av de större leverantörerna, med rejäla skandalbyggen som de i princip vägrar rätta till. Några av trådarna bör man nog läsa med kritiska ögon, men för det mesta så tycker jag att trådarna visar på företag man bör undvika.

Vad gäller ARN så vet jag inte vad som är normalt, men om det handlar om anmälningar som resluterat i "fällande dom" så tycker jag att det låter som alldeles för mycket för en seriös firma. Man skall komma ihåg att även om husfirman rättar sig efter ARN, så har det vid det laget gått minst 1 år i flera fall många år som husfirman tvingat sin kund att bo i ett obeboeligt hus. Bakom varje fall så döljer det sig i många fall personliga tragedier som skapas av firmans fördörjningsstrategi. Med tanke på de svåra konsekvenser som en sådan här konlikt får för kunden oavsett om kunden får rätt, så måste ett seriöst företag hålla sig så väl innanför avtal och regelverk att de fall som hamnar i ARN skall vara omöjliga att förlora för företaget.

I de fall som relateras till här på forumet så har husfirman i de flesta fall inte åtgärdat ens de fel som är oomtvistade under flear år, och använder ofta detta som ett påtryckningsmedel för att få kunden att lägga sig rörande de fel man tvistar om.

Sådana företag borde inte kunna överleva. Att de fel man tvistar om drar ut på tiden kan däremot vara OK, även en husfirma måste ha rätten att försvara sig.

3. A
    Medlem Nivå 2

Går det att kolla på nätet hur det ligger till hos arn?

4. G
    Medlem Nivå 1

Det är bara att skicka ett litet mail till arn@arn.se och fråga. Jag fick svar inom fyra timmar. Du kan även ta del av samtliga handlingar i samtliga ärenden om du är intresserad, det är bara att be dem skicka det till dig. Fast jag tror du får betala några kronor för kopiering, papper och porto.

Jag har nu fått kompletterande information om den aktuella hustillverkaren från ARN. Av de 21 anmälningarna bifölls 3 till konsumentens fördel och 18 avvisades. Hustillverkaren rättade sig efter ARNs beslut i samtliga 3 fallen (1 gällde prisavdrag, 2 avhjälpande). Vet fortfarande inte om det här är mycket eller lite men det är ju mindre än 21 i alla fall. :)

5. volvo
    Medlem Nivå 10

Det finns alltid personer som bygger hus som har orimliga förväntningar. Ett stort företag har fler kunder och bör således stå för en större andel anmälningar.
    Att man rättat sig efter ARN:s utlåtande låter tryggt tycker jag.

En annan sak som hade varit upplysande är vad som klagast på samt i vilken region klagomålen kommer från. Bygge är personberoende och ett rötägg gör som sagt bara fel i sin region medan andra, mer seriösa i andra regioner kan vara väldigt duktiga.

6. H
    Moderator · Nivå 25

Tycker det låter som ett gränsfall med 3 fall där de fällts. Om ett fall går så långt att det tas upp i ARN, så går det inte att skylla ifrån sig på att bolaget sköter sig sämre i vissa regioner. Kommer fallet till ARN så är det bolaget som helhet som har misskött sig, den centrala ledningen har då haft goda möjligheter att möta kunden och leverera den kvalitet som ARN sedan tydligen tvingar dem till.

Jag skulle definitivt inte låta en sådan leverantör vara huvudalternativet om jag handlade upp ett villabygge. Men man måste givetvis väag ihop olika aspekter.

En klar majoritet av de husbyggare som blir missnöjda med sin husleverantör går troligen aldrig till ARN, de processar på annat sätt, ger upp, skiljer sig begår självmord.

Av de 18 fall som avvisats så är det troligen så att några hör till kattegorin gnällspikar, men där finns också troligen många som igentligen har rätt men har svårt att bevisa det.

Så över den tidsperiod du nämner så skulle jag anta att husfirman har haft ca 1000 missnöjda kunder, antag att hälften av dessa har haft rätt, och ca. 400 också fått rätt efter mycket strul utan att gå till ARN, ytterligare 100 har av olika anledninagr aldrig fått rätt. Givetvis väldigt grovt tillyxade antagenaden. Men jag skulle inte gärna vilja höra vare sig till de 400 som fått strula, men rätt eller till de ca 100 som gett upp eller tagit livet av sig.

7. G
    Medlem Nivå 1

Skulle kanske vara intressant att göra en benchmarking på de hustillverkare som finns med här på forumet "Diskutera med hustillverkare". Antal ARN-anmälningar, antal fällande "domar" och antal byggda hus (fast omsättning är förmodligen enklare att ta reda på) under en viss tidsperiod (senaste fem åren till exempel).

Får se om jag får tid till det, i så fall publicerar jag resultatet här. Om nån ligger inne med siffrorna så får ni gärna delge dem.

8. volvo
    Medlem Nivå 10

Det är ju stor skillnad om det är 3 fall av 1000 sålda hus än om det är 3 fall av 100 sålda hus.
    Jag tror man får titta på hur många procent av försäljningen som inte fungerat som det skall.

Sedan tror jag att regionala "rötägg" gör allt för att förhindra att klagomål når centralorganisationen. Det kan mycket väl vara så att företagsledningen inte kopplats in förrän det blivit ett ärende för ARN.
    .....inte för att jag vill ta någon husförsäljare i försvar. Det finns gott om dåliga sådana.

Att bygga hus är (tyvärr) en balansgång på slak lina.
    Vissa husköpare ser till att få mer hjälp än andra och kan på så sätt ha mer att stödja sig på så att de slipper falla. Andra chansar och klarar det.
    Ett fåtal trillar ner och kan få ett elände om de inte sett till att dokumentera och få skriftligt på allt under vägen.

9. H
    Moderator · Nivå 25

Ett seriöst företag hamnar överhuvudtaget inte hos ARN, annat än med de rena "idiotfallen". Och då skulle de aldrig bli fällda. Att det sedan någon enstaka gång kan bli felaktig handläggning av ett ärende så att ett berättigat klagomål inte blir korrekt handlagt, det kan hända även ett seriöst företag.

men 3 Felaktiga handläggningar av 21 är lite för mycket för att vara rena olyckasfall i arbetet.

Alla företag gör fel, i byggbranchen ganska ofta. Det här handlar om hur det hanterar de fel som begås. Man hamnar inte hos ARN förrän man har undlåtit eller vägrat rätta till de fel som begås.

10. G
    Medlem Nivå 1

Belastade ARN idag igen för att få till en jämförelse med andra tillverkare. Jag tog inte alla de tillverkare som man kan kommunicera med på det här forumet utan valde ut en handfull som har varit aktuella i någon form för oss i vår process. Listan nedan utläses Hustillverkare-Antal anmälningar-Antal beslut till konsumentens fördel-Antal beslut till konsumentens fördel som hustillverkaren följt.

Älvsbyhus: 33-4-2
    Myresjöhus 21-3-3
    LB-hus: 12-1-1
    A-hus: 8-1-gammalt ärende
    Hältevadshus: 6-0-0
    Modulenthus: 3-1-gammalt ärende
    Götenehus: 2-1-gammalt ärende
    Örementhus: 0

"Gammalt ärende" betyder att informationen inte finns datoriserad utan endast i ett arkiv nånstans. Det går dock att få tag i den också om man vill.

Återstår att komplettera med omsättningssiffror för att få fram relationen mellan antal ärende och storlek på företagets verksamhet. Enligt skatteverket är det inte offentlig information i deras register utan man behöver beställa företagens årsredovisning a 80 spänn styck. Mycket tveksamt om jag gör den investeringen... :)

11. S
    Medlem Nivå 6

Borde den informationen gå att få på deras hemsidor. Tycker det är en sådan sak som åtminstånde de stora tillverkarna skulle skryta med. Alltså hur många hus om året dom tillverkar...

12. C
    Medlem Nivå 6

Med tanke på att den tid som sammanställningen omfattar rör sig om 20 år kan inte antalet anmälningar betraktas som högt för någon av företagen.

Om man tar Älvsbyhus och Myresjöhus som exempel så har dessa båda företag under dessa år säkert levererat ca 30 000 hus vardera.

I vissa fall kan det vara mindre ärenden, av typ okynnesanmälningar, då det är mycket enkelt för en konsument att göra en anmälan till ARN. Jag anser att det antal anmälningar där näringsidkaren fått rätt tyder på detta.
    Detta är dock ett smidigt sätt att relativt snabbt få en "dom" när uppfattningarna skiljer sig åt.

Den omständigheten att näringsidkarna i så gott som samtliga fall följt nämndens rekomendationer anser jag visar att de tar sitt ansvar.

13. H
    Moderator · Nivå 25

30 000 hus låte i överkant, det skulle bli nästan 8 hus om dagen varenda arbetsdag, under 20 år. Det låter osannolikt. Men OK dom har säkerligen levererat åtskilliga tusen hus.

Jga tror fortfarandfe att det är en kraftig minoritet av de missnöjda kunderna som utnyttjar ARN.

Om vi tar Modulenthus, så hade dom någon gång på 90 talet en hel årsproduktion av hus som fick fel golvvärmeslang monterad. Konsekvensen var att i princip samtliga hus i den årgången drabbades av svåra rostangrepp på övriga delar av värmesystemet radiatorer rostade hål på typ 2 år. OCh det blev stopp i rören pga "rostsllam".

Många missnöjda köpare fick accpetaera att bara få rosthålen lagade, rören rensade när det blev stopp, men inget åtgärdande av den felaktiga slangen. Och när garantin hade gått ut så fick kunderna själva stå för nya rensningar, byta radiatorer vart och vartannat år osv. Hur det gått med de husen till idag vore intressant att höra.
    (skall kanske påpeka att jag har fått höra detta av en källa jag uppfattar som trovärdig, men har inte någon personlig erfarenhet av problemhusen).

Här ser vi att Modulent ändå bara har några få anmälningar på sig.

14. S
    Medlem Nivå 6

Älvsbyhus har i alla fall snart sålt 26 000 hus, dock under 40 år... Låt oss uppskatta att minst 15 000 tusen har sålts de senaste 20 åren... Siffran kanske är i överkant men det handalar om många hus.
    De 20 senaste åren byggdes det ca 15 000 hus i Sverige om året...
    Jaja, onödigt vetande.. Men man kan av dessa siffror anta att de stora tillverkarna spottar nog i snitt 500 till 800 hus om året...

Får nog hålla med om att det i dessa avseénde kan verka som strunt saker med de antalet anmälningar...

MEN!!!! Hur många kunder har din lokala ICA affär om året? Och hur många anmälningar har han hos ARN? :-?

Och enligt mig är det skam och ve att dom inte rättar sig till 100% efter ARNS rekomendatioer... Hade det varit inom vilken annan branch som helst hade man ju aldrig vänt sig till ett företag man visste inte rättade sig efter ARN.

Men tyvärr är denna branch genomrutten!!!

15. volvo
    Medlem Nivå 10

Nu är det väl lite förenklat att jämföra missnöjdhet med ett paket sur mjölk med en så komplex produkt som ett hus.
    Snarare är kanske bilbranschen att jämföra.
    Där finns också stora, snabba pengar att tjäna för den som är mindre seriös.
    .....skulle tro att den branschen är mer representerad i ARN:s register.