Hustillverkare
Cyphera: Fiskarheden är rätt dyrt, men det blir billigare om man kan göra en del själv, eller har kontakter. Själva husdelen är inte dyr, det är allt jobb runt omkring som blir dyrt. Kvaliteten är jättebra, det är säkert därför din snickarkompis förslog just Fiskarheden. Jag tror säkert att de är villiga att rita om huset, de kan även bygga hus efter kundens egen ritning vad jag har
nybyggd: [citat] ja verkligen,vi satt ett par vänner och snackade en kväll,och vi håller med. tv,cykel eller datorn kollas noga,men inte huset. så var nogare i era val kära vänner
Hus 08: Just det, vi valde i slutändan ett Viskär från Myresjöhus på 165 kvm. Vi ändrade köket så ingången blev större med skjutdörr mot vardagsrummet för en öppnare planlösning. Dessutom byggde vi ut köket några kvm på entrésidan. På ovanvåningen ändrade vi "taklutningen" på entrésidan så det blev full takhöjd även där och möjliggjorde för större fönster. Myresjöhus har
Theoharis: Förutom visningshuset i Lomma som nämns ovan så har Götene även byggt ett Hanö i Oxie(Malmö) vid avfarten från E65. Såg det här om dagen (Bredvid finns även ett Espås)
volvo: [citat] Nej, referenser på kunder som byggt hus med "din" leverantör i din region. Då får man reda på bla. hur ärlig säljaren är, hur hantverkarna i regionen utför sina arbeten, kvalite´n på materialleveranserna, hur företaget hanterar fel i slutändan, hur smidigt och välplanerat bygget varit, hur väl säljaren kunnat lotsa kunden igenom processen, hur tider och priser hölls etc.
Pongu: Nej, det går inte! Men du kan bygga ett Älvsbyhus och inreda övervåningen själv. Husen på 101,5kvm kostar i Stockholm 954500kr (lite olika i olika län) inklusive grund och blir 155kvm när övervåningen är klar. Men markarbeten tillkommer, och såklart övriga avgifter som, el, telefon, VA, lagfart, pantbrev, bygglov osv. /Pontus
jon_h: En tråd räcker. http://forum.byggahus.se/referenser-hustillverkare/79929-myresjoehus-tenor.html Låser denna.
Kalmar 08: Jag undrar om det är någon som har lust att lägga upp lite bilder på sitt Villa Kalmar. Vi kan nämligen inte bestämma oss om vi ska ha vita knutar och foder mot vår svarta panel eller inte. Tycker att det är väldigt svårt att få tag på bilder ... speciellt på Kalmar i mörk kulrösättning. Hoppas verkligen på svar.
Mien Ömar: Vi bor i ett Ugglan 121 från LB. Nu har vi ju inte byggt detta själva utan köpt det klart när det var 1,5 år gammalt. Men det är ett kanonfint hus. Vilket Ugglan hus hade ni tänkt bygga?? Jag tycker vårat hus är underbart det är inte för stort utan lagom. Fast ett stort minus för tvättstugan som är väldigt liten... Annars så är allt kanon. Några av rummen har ju lite olika
kungkokos: Inte vet jag varför, det bara var så. Jag samlade in offerten baserat på standardiserad förfrågan från 15 husföretag. Jag valde ut de mest intressanta och inledde dialoger med dessa. De företag som inte arbetar med en standardiserad förutbestämd produktionsserie har helt andra påslag och inte alls lika pressade priser. Deras affärsidéer är helt olika - smålandsvillan/hjältevadshus
andersmc: Verkar verkligen knepigt. Finns det verkligen yrkesverksamma människor idag som vare sig har mobil eller mejl? Och arkitekten jobbar väl antingen på ett större företag eller så är han egen företagare. Att ordna möten idag borde väl inte vara nåt större problem. En webkamera kan man få för 300 spänn, så där borde ni väl kunna få näst intill direktkontakt. Har ni redan köpt
Marypytting: Hej! Efter att ha begärt in offerter från 18st hustillverkare (egen ritat hus) så fick vi in 8 offerter. 4 av dessa kunde vi avfärda direkt. Nu står valet mellan Vallsjöhus och tre företag som ingår i samma koncern: Västkustvillan, Borohus och Mjöbäcksvillan (dessa ingår i Mjöbäcksgruppen och ägs av bröderna Nergården). Hur som helst så tycker vi att dessa fyra ligger ganska
HenrikJson: Finns det någon härikring som har byggt ett Carl Larsson [fem], eller som vet var jag kan hitta bilder på detta hus?
C_Andersson: Hej, Vi funderar på att bygga ett Jazz 1, 2 eller ett Lidingö från Modulenthus. Har ännu inte sett dessa i verkligheten, men ska försöka göra det så fort som möjligt. Det vore intressant att få veta vad folk har för erfarenheter av dessa villor och hur standarden upplevs. Vad hamnade priset på tillslut? Vi har fått en kalkyl på ca 3 milj, då med tomt och några enstaka tillval
HenrikJson: Ni som har byggt huset Annie från Karlsonhus, har ni lust att bjuda på information och bilder från ert bygge? Vilka ändringar har ni gjort? Har ni tips på vad i leveransen man kan göra eller köpa själv för att spara några kronor?
FamiljenT: Jo, vi har 4 barn , men de delar gärna rum så vi behöver aöötså två stora sovrum, minst 15, så de kan dela ochj sedan två mindre som föräldrasovrum och gäst/arbetsrum. Ska träffa Borohus i veckan, så får vi se vad de kan ge oss. De har e tomt so ligger på 450 000 inklusive anslutningar
Halmstad_hus: Halland 130 NF ca 1900000 :- exkl. markarbete. Pris från västkusten.
Fimpen69: Hmm....tror nog att det är huset som modulbyggs på fabrik. Krypgrunden byggs på tomten som vilken grund somhelst....behöver inte läsa på teknisk högskola för att veta det.
filippoo: Är det någon som har skalenliga ritningar samt leveransbeskrivning på detta huset.
davni763: Har nu även hittat ett intressant hus med Rörvikshus. Pratade med deras säljare i området Strängnäs med omnejd. Han gjorde ett bra första intryck. Någon som har några referenser om Rörvikshus och om deras säljare i området?
mpie: Det kostar c:a 1000kr/kvm med ventilerat STO system. kostnaden varierar lite mellan olika orter.
skansensvansen: Undrar om någon har erfarenheter att dela med sig från sina husbyggen på Åland? Funderar på Trivselhus, Myresjöhus, Sävsjöhus mfl. Dåliga som bra allt av intresse!
JBa: Vi kollade på en Oktav som souterränghus i Södertälje men vi valde bort dem pga att vi inte fick in vår planlösning i deras byggsätt. Eftersom huset är ett volymmodulhus var det lite för mycket begränsningar. Dock skulle byggtiden var avsevärt mycket kortare än för den leverantör vi valde. När det gäller driftskostnaden tror jag inte för en sekund på de låga siffrorna,
EoJ: Vi blev klara med vår Onsalavilla i augusti. När man tänker på det så kan väl det vara sådant här som kan göra att det blir dyrare om vi bortser från sådana uppenbara saker som tillägg (t ex att man ber elektrikern skruva upp extra strömuttag mm, dyrare tapeter i ett rum): - markarbeten (schakt, tomtplanering mm ingår inte i priset från OV) - målningen om du inte gör den själv
Mane: [citat] Då har de hunnit att höja priset, vi gav 2.1MSEK men det var inkl. ett stort garage.
Bennysophia: Hej! Kolla in Villa skogås från Götenehus. Vi skall bygga ett sådant fast fröminskat till 138kvm istället för 156. Götenhus har varit väldigt flexibla än så öänge. Lycka Till! //Benny
haddirajan: Hej. Ja det var den Thomas jag pratade med. De har nog bara en representant i vår trakt tror jag.
Dorfen: Det ni menar med stenhus är alltså trähus med putsad eller teglad fasad, det är fortfarande träkärna. Majoriteten av husleverantörerna byggar med träkärna. Det finns många leverantörer som putsar sina träfasader. Älvsbyhus, A-hys, Björklidenhus osv....