Hustillverkare
JEGS: Mycket trevligt men 4,5 h långt möte, stackars säljaren, han kom hem sent till frugan... :-) Han fick med sig en kopia där vi antecknade allt viktigt, så jag tror inte vi missade så mycket. Han var impad över listan. Halva jobbet är klart typ, Det lär inte bli så allvarliga om ens några överraskningar för vår del trodde han. Ja, kvitto på försäkringarna ska vi få. Gar-Bo utser
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat de här inläggen från "Diskutera med hustillverkare". Under den rubriken ställer vi bara allmänna och faktabaserade frågor till hustillverkarna, diskuterar med varandra gör vi i övriga forumet.
lowa75: Efter flera års letande efter en lämplig tomt har vi kanske äntligen lyckats. :) På dessa tomter ska i så fall LB-hus bygga så vi är låsta till deras hus. Huset får inte vara bredare än 8,5 m och måste ha en taklutning på över 38 grader och ha träfasad. Helst vill vi ha ett 1-planshus och då kan vi välja "Storspoven" fast med ett annat tak för att få rätt lutning. Enda
HenrikJson: Tack för ditt svar. Jag har sett dina inlägg i forumet om dina negativa erfarenheter av Vimmerbyhus, så mycket annat verkar inte vara skrivet om denna hustillverkare här, så det är därför jag efterfrågar om någon har byggt med Vimmerbyhus och är nöjd med detta?
thsi: Tack för synpunkter men jag har redan upptäckt att det finns många positiva tankar om LB-hus i detta forum. Men hur sköter dom sig i Södertälje med omnejd är frågan. Jag har försökt träffa så många husföretag som möjligt och fastnatt för två. Tre husföretag har jag skippat då de inte dök upp enligt bokad tid - Vårgårda, Myresjö. Nu är frågan om någon har byggt Skidsta
Mane: Här finns lite interiörbilder: http://villabyggaren.se/?page_id=8
Patte: Vi har ett som är köpt med den öppna planlösningen som tillägg, alltså öppet mot hall och kök. Vi har en 3-sits soffa i ena änden och en 42 tums plasma på motsvarande vägg, inga problem. Dock så var det lite långt fram till TVn med en lite 28 tummare...
mape17: Huset har en oinredd vind. Vet via mina hushandlingar att det fanns ritningar för inredning av vind med bla bygge av en större "kupa". Jag undrar om det är någon som har ett motsvarande hus och har tillgång till ritningarna och skulle kunna fixa en kopia på dessa? / Mats
JessicaFK: [citat] Hej L-G! Vi har oxå Stefan, vi ska bygga i Falköping. Nu har vi äntligen efter mkt strul skickat in ansökan om nybyggnadskartan, som borde komma imorgon eller så. Visst e han himla bra, Stefan. Och hjältevad, så flexibla som du skriver, aldrig några bekymmer. /Jessica
bob junior: Är det någon som har byggt ett Animonhus modell Marstrand? Vad var bra/dåligt med animonhus och vad kostade det? Får snart in första offert.
Kricke78: Jag och min sambo funderar på att bygga smv Nybro. Har fått ett pris som vi tycker verkar bra. Är det någon som har byggt Nybro? Och vi undrar om allt funkade bra eller om det var mycket som krånglade. Och vad man skall tänka på. Blev priset högre än det ni blev lovade. Tacksam för svar/ Kristian Ericsson.
Kaitsu_L: Ytterligare en leverantör - Hjältevadshus (Uppsala), byggde för två år sedan. Mycket högt betyg, får fortfarande support på de (i o f s få & små) problem vi stött på.
Hemmakatten: Har tagit bort några inlägg från nya medlemmar som inte uppger namn och bostadsort, vilket man måste när man är ny medlem och ger referenser.
Finnwoodman: Vi har planer på att bygga till vårt lilla hus, finns det någon som har förslag på husleverantörer är bra på tillbyggnader, dvs inkl att docka mot befintligt hus? /Jakob
Pepparkaka: Nu har jag läst det igen och förstår inlägget lite bättre. Jag fick uppfattningen att det skulle vara enklare att byta ut en strulig entreprenör vid totalentreprenad än vid delad eller totalentreprenad... Att det är enklare med ansvarfrågan vid totalentreprenad vet jag.
MillaJ: Instämmer med tidigare "talare". Gjorde en kalkyl där vi inte gör något själva å då hamnar man på samma nivå som många andra leverantörer. Det som fick oss att välja Fiskarheden var att det är lite lättare att själv påverka hur mycket jobb man vill lägga ner. I vårt fall sänkte det kostnaderna ganska rejält. Vi ska bygga Tranan
m96: Jag har fått två olika uppgifter på Jubileumshuset - 1 760 000 respektive 1 790 000 kr - beroende på vilken säljare jag frågat. Var i landet har du fått uppgiften 1 700 000? Jag tycker inte de kör med raka rör när det kan variera så mycket. Från de flesta andra hustillverkare kan man få en prislista, är det någon som fått det från Myresjöhus?
Robert_Maria: Vi tyckte att det låg väldig bra till i pris och prestanda. När vi skulle bestämma oss valde vi mellan Mälarvillan, Götenehus och Sävsjö Trähus. Mälarvillan vann på den flexibilitet, sitt pris och sin kvalitet. Att de sedan också var väldigt bra på att ta hand om oss som presumtiva kunder hade också inverkan. De var lika bra efter vi bestämt oss också så det var inte bara snack.
Rutger: Vi bygger med Brahus. Men tyvärr inget av husen ni var intresserad av.
Anna_Robban: kanske kan va nått att utgå ifrån?? http://www.eksjohus.se/default.asp?id=93&lng=se http://www.eksjohus.se/default.asp?id=107&lng=se
malinwi: Vi har hittat en tomt vi tycker om men den är bunden till anebyhus. Vi hade hellre sett ett husföretag med totalentrepenad vilket dom tydligen inte har. Dom lev byggsats o så får entrepenörer sätta upp det så garantin blir så att säga delad. Detta gillar jag inte, dessutom är tomten en sluttningstomt med en klack där huset 1 1/2 plan är tänkt att stå, med plan gräsmatta nedanför.
malinwi: Vi har hittat en tomt vi tycker om men den är bunden till anebyhus. Vi hade hellre sett ett husföretag med totalentrepenad vilket dom tydligen inte har. Dom lev byggsats o så får entrepenörer sätta upp det så garantin blir så att säga delad. Detta gillar jag inte, dessutom är tomten en sluttningstomt med en klack där huset 1 1/2 plan är tänkt att stå, med plan gräsmatta nedanför.
Hemmakatten: Våra snickare har byggt upp några Forsgrens Timmerhus. De tycker det är bra kvalitet på husen.
Rikard J: [citat] Enligt våran säljare på Björklidenhus så ingår byggfelsförsäkringen. Det är nog som allt annat - FÖRHANDLINGSBART!
Ella Mia: Funderar på Basic #4. Två frågor som någon kanske kan svara på: Kan man byta uppvärmningen på övervåningen från direktverkande el-radiatorer till tex. vattenburen golvvärme även där? Och vad kostar det i så fall extra? Kan man välja bort A-hus golv och lägga golvet själv? Hur mycket avdrag görs i så fall?
hempularen: Eller om man är lite fräck: "visst skulle bilden bli mycket bättre med en pool".
Snailman: Någon som vet detta? Har läst tidigare att en del kunnat köpa dessa? Alltså om man hittar en husmodell man gillar? Och hur omfattande är dessa ritningar i såfall? Har sett hus som liknar Götenehus, Eksjöhus mm... Men inte byggts av dessa.