Hustillverkare
Marypytting: Tinka är långt ifrån ensam om dessa erfarenheter av kvalitetshus. trots att det är en liten tillverkare! Sök på forumet! Lycka till!
Tinka: Hej! Jag var i samma situation förra året och lät oss bli stressade av den väldigt trevliga säljaren som ville skriva innan årets slut. När vi skrivit på började han genast ringa om att depositionen på 130 000 skulle betalas genast, det var bara lite svårt att få pengar överförda innan åter var slut..men han lät väldigt stressad över det. Fokus ändrades som sagt snabbt och han
joaher: www.vibyggerkvadraten.blogspot.com finns även länk där till ett kvadraten till.
Marypytting: Vet inte om detta är relevant men Trivselhus och Anebyhus bygger inte med totalentreprenad. De gör de andra. Personligen skulle jag inte våga bygga med Anebyhus. Det här är en tråd som tar upp några erfarenheter, men det finns mer om man söker både på forumet och om man googlar.... http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/33751-anebyhus.html
Marypytting: [citat] Nej, det är en märklig branch. Vi hade t.ex flera företag och småskuttar som var väldigt intresserade och ringde flera gånger för kompletterande info, besökte byggplatsen etc och sen... det kom aldrig någon offert... märkligt beteende! En som inte fick jobbet (de var dyrare) sa då: "-Jo men ni vet att det är väldigt vanligt att det tillkommer en massa kostnader fast de lovat
Markus H: OK, jag litar op det du säger, Vi var i kontakt med Kontio hus innan vi bestämde oss för vårat nuvarande hus, och han sade precis som du säger att om du bygger med deras massiva 220 mm stockar så behövs ingen issolering. och de flesta som jag talade med om detta tyckte det lät konstigt att en stock skulle ha så bra issoleringsförmåga. Vi ville nog ha ett timmerhus men plånboken
Subscream: Hm... det gäller att inte haka upp sig på nuvarande inredning när man köper hus. Det viktiga här är ju att det är nyproducerat = skattelättnader, garantier, knappt något underhåll osv. Stilen inne i huset går ju lätt att fixa om - lite nya ytskikt och andar möbler, gardiner etc så har du gjort mycket! Måste dock hålla med om att det är väldigt lite förvaringsutrymme, som
Subscream: Och man kan inte ändra på planlösningen annat än spegelvänt samt i vissa modeller finns något enstaka alternativ, samt att det är torpargrund som gäller. OscarC - det där var inte en kommentar som förde dikussionen framåt. Virvel1: Välj område/tomt först! Kolla upp hur förhållandena på tomten - är marken stenig, sandig, lutande, osv. Välj sedan en hustillverkare som kan ge er
Peter Bostad: Är det inte så att det blåser in under masonitskivorna (golvet) via kattvinden. Alltså från kattvind under golven till nästa kattvind ? Så verkar vara fallet hos oss. Ska kolla med snickaren om han inte kan sätta nån vindpapp på stödbensväggens utsida (mot kattvinden) och dra det ända ner till golvet (nedervåningens tak). Pilligt jobb då det inte är spec mycket plats där ute.
patflemming: Hej Forum Undra lite kring det här med vad som är bäst att sätta bakom panelen på ett nybyggt hus. Alltså det vindskydd som sitter mellan panel och spik läkt för att på andra sidan mötas av isoleringen. En del tillverkare kör med utegips som vindskydd och det trodde jag var bra men eftersom alla tillverkare framhåller sin egna konstruktion så tänkta jag fråga den samlade expertisen
Suomenneito: Tack för svaret - jag har nu tittat på Lappli, och husen är verkligen vackra, och verkar dessutom vara av hög kvalitet. Vet du någonting om priset?
Markus H: Myresjöhus Villa växa 111 kvm 15 200:- /kvm i grundutförande, 16 650:- /kvm efter våra tillval. Men då är det ju enligt mig ett ganskka välutrustat hus nyckelfärdigt.
Subscream: Ville bara tacka för alla tips och idéer. Nu har vi kommit en bit med övervåningsbygget och planerna har ändrats flera gånger om. Det blir inget allrum däruppe, utan ett eget sovrum till oss i takkupan. Det går ju att använda som allrum senare i alla fall, om barnen vill. Följdaktligen blir det bara en liten hall med dörr in till vårt sovrum direkt när man kommer uppför trappan.
vonSassen: BRA förslag.... billigare och enklare, förstås ! Tackar Helena med nationalschabraket
Cyphera: Man brukar säga att det fädiga huset kostar ca 3 x hussatsen.
Krille&Linda: ser fint ut =) , vi ska bygga ett Sandhem , första leverans är Vecka 13..... 2009 , har tagit bort garaget å fixat ett större barn/lekrum , med en större klädkammare och större kök , bygger ett dubbelgarage jämte kåken , tack för mig hej..... =8)
Byggarmillis: [citat] Hej, jag är väldigt intresserad utav ritning och hur ni valde att bygga. Har själva tittat på Nybro men kände lite många begränsningar med SMV. Så har du tid så vore jag tacksam!:)
Roev08: Vi bygger med Onsalavillan vilket vi tycker känns bra. Hög standard från början, totalentreprenad osv. Att jämföra husföretag krävs att man kollar vad som ingår rent byggnadstekniskt också, vissa har råspånt, andra inte osv. När vi gjorde lite jämförelser i våras så blir det ungefär samma pris på de flesta hus om man ska få upp dem till samma standard. Det finns alltså inga
Liverpool73: [citat] Räkna inte med någon hjälp från Anebyhus när fel uppstår på bygget. De ifrånsäger sig ALLT ansvar utanför materialleveransen trots att de har kontrakterad säljare och byggledare med samordningsansvar. I princip är det då samma sak som ditt exempel men köp materialet och anlita egna entreprenörer istället utan en säljare som bara ställer till besvär enligt mina
Krumeluren: Hur mycket strul det blir hänger så gott som enbart på entreprenören/erna. Ni köper en husbyggsats av Eksjöhus. Material, konstruktion, ritningar etc från Eksjöhus håller god kvalitet och jag har mycket sällan hört att det krånglar med att få rättelser från Eksjöhus om det skulle vara något fel på "byggsatsen". Ni skriver sedan ett eller flera kontrakt med entreprenörer som ska
Tulipa: Ok, men tyvärr blev det ingen tomt till oss den här gången. vi valde att avstå. För högt pris för den tyckte vi helt enkelt. Lite konstig form och ett stort gammalt garage som måste rivas. Men västkustvillan är vi mycket intresserade av när den rätta tomten dyker upp. Tack än en gång för svaren, Marypytting.
stenisarna: Såg ert inlägg först nu. Vi har skickat ett PM till er. Mvh Stenisarna
Marlen Eskilsson: Jag har inte hittat något som knyter Pernilla S till Anebyhus. Dock är det ju en "dålig" timing att skriva ett så positivt inlägg om en hustillverkare, just när någon annan blivit grymt besviken på samme tillverkare. Misstankar om att det är ett fejkat inlägg kommer som ett brev på posten. Enligt min erfarenhet har det många gånger också varit fejkat när den här typen av inlägg
Linkan69: Jag har börjat inreda uppe och har isolerat och satt upp alla väggar och dragit elen färdigt och ska snart börja spackla och dra VVS och vi är uppe i ca 85000 men då har jag gjort det mesta själv.
Marypytting: Hm, jag kanske har missuppfattat informationen på deras hemsida men som jag förstår det så kan du ju bara köpa ett hus i något av de områden som de projekterar. Du kan alltså inte köpa ett av deras hus till en tomt som du själv köpt. Idén är att de bygger hela villaområden men än så länge finns det bara 1 projekt: Ödåkra. Ligger i skåne och har 5000 innevånare. Vet inte hur
nyfikenstrut: Hej! Jag är journalist och ska skildra en del frågor man hamnar i inför bygge och undrar om det finns någon som kan tänka sig att dela med sig av erfarenheter och funderingar till mig. Givetvis skulle jag vilja få kontakt med någon som kan tänka sig att berätta offentligt (bli publicerad). Må väl!
TorOdd: Tack! Jag såg sen när jag tittade lite mer noga i katalogen att de hade med det där... Det första man blir blind på...
Suomenneito: Finns det någon som har byggt eller tänker bygga med Ekefors hus kring Stockholm? vi är intresserade av Lilla Björnen och skulle gärna höra erfarenheter eller t.o.m. besöka ett innan vi bestämmer.:)
TyraMyra: [citat] Hej, jag skall förtydliga min kommentar ang entreprenörerna. Röds Snickeri och vi är inte överens om hur man lägger tak. De har sin uppfattning och min sambo, som också är snickare, och vår kvalitetsansvarig har sin. I övrigt har de gjort ett godkänt arbete. Vill också påpeka att vi har endast köpt en stomresning av dem. mvh Tyramyra