Byggahus.se

Borohus i dalarna

  1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Är det någon som har byggt med Borohus i Dalarna? Vi vill bygga med totalentreprenad. Vore jätteglad över referenser.
    Mvh/Stenisarna
     
  2. M
    Medlem · Nivå 11

    Undvik Borohus i dalarna!

    Hej

    Vi har byggt ett Borohus med deras säljaren i dalarna. Vi är nöjda med husleveransen och kontakterna med Borohus centralt men vi har däremot haft stora problem under och efter byggtiden med säljaren(Entreprenören). Av den anledningen så rekommenderar vi gärna alla att bygga ett Borohus så länge man undviker att göra det i dalarna. Så i ert fall så skulle vi definitivt rekommendera er att leta efter en annan husleverantör istället.
     
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Oj, det låter inte bra! När byggde ni och vad var det som hände? När du skriver entreprenör, menar du då Borohussäljaren i Dalarna? Eller de byggare som de anlitar? Om vi väljer totalentreprenad så blir det säljaren som blir samordnaren av det hela och vi skriver endast kontrakt med Borohus.
     
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Får man fråga vart i dalarna ni byggde?
     
  5. M
    Medlem · Nivå 11
    Hej

    Vi har byggt i Falun under förra året. Säljaren i dalarna är också den som via sitt företag var totalentreprenör för bygget och det är honom vi syftar på. När ni skriver att om ni väljer totalentreprenad så är säljaren endast samordnare men kontraktet skrivs med Borohus blir jag lite tveksam. Vi fick också uppfattningen i början att det endast skulle vara ett kontrakt med Borohus, dvs totalentreprenad, men när det väl kom till kritan så skulle vi skriva ett kontrakt med Borohus på materialleveransen och ett kontrakt med säljarens företag för uppförandet. Det innebär att Borohus rent juridiskt inte har något att göra med hur uppförandet sköts utan ansvarar bara för levererat material.

    Eftersom vi haft så många olika problem under och efter byggtiden finns ingen möjlighet att ta upp allt så istället har jag bara plockat ut några stycken

    -Svårighet att få raka besked om vad olika saker skulle kosta i slutändan. Vid prisdiskussioner så blev sällan ett plus ett två utan istället tre viket gjorde att vi alltid fick kontrollera säljarens siffror som sedan korrigerades. Om det skulle vara ren otur så borde det i hälften av fallen blivit billigare för vår del men det hände märkligt nog aldrig. Ganska tröttsamt i längden och förtroendet för säljare minskade snabbt.

    -Vid kontraktskrivning gick vi igenom en hel del frågor som vi hade kring avtalet och vad som ingick. Många saker tyckte säljaren att vi skulle lösa på plats eller så klargjorde han vad som ingick eller så skulle han ordna det. I efterhand så glömdes utlovade saker bort och vissa löften ville han senare överhuvudtaget inte kännas vid att han gett. Som tur var hade vi spelat in samtalet och kunde visa vad som sagts. Det resulterade i att han, när han fick veta det på slutbesiktningen, hotade att anmäla oss till polisen istället för att se till att stå för det han en gång lovat... (Idag är dessa punkter åtgärdade)

    -Kulvert till framtida garage glömdes bort

    -Plattan gjöts i regn och slipades aldrig (På besiktningen konstaterades att golven var ojämna, har inte åtgärdats)

    -Två stålplattor i grunden som två stålpelare som ska hålla upp hela övervåningen och takkonstruktionen saknades vid husresningen. Detta upptäcktes av en snickare i familjen som var på plats och han lyckades efter vi kontaktat borohus konstruktör stoppa monteringen tills plattorna knackades dit för hand. Enligt entreprenören var det hela inget att oroa sig för eftersom grundkillen kör med en egen specialare och stålplattorna var därför överflödiga. Hade vi lyssnat på detta så kan jag bara föreställa mig problemen vi skulle haft idag eller om några år när pelarna skulle börjat sjunka ner i betongen.

    -Dräneringen runt huset var felaktig. Har i dagarna grävts upp och gjorts om men det krävdes att vi anlitade en advokat för att problemet skulle tas på allvar. Innan dess så hävdade entreprenören att han gör som han alltid gjort, oavsett vad vårt kontrakt och gällande regler kräver.

    -Avloppsröret från huset var deformerat på ett tiotal ställen. Upptäcktes efter stopp i avloppet och efterföljande besiktning med kamera. Hela avloppet grävdes upp och rören byttes i samband med att dräneringen åtgärdades.

    -Några hål i diffspärr efter skador eller eldragning lagades aldrig eller bristfälligt. Upptäcktes av en kunnig bekant vid ett besök i huset. Dagen efter var dessa täckta med gipsskivor. Åtgärdades efter påpekande men man kan inte låta bli att tänka på allt man inte sett.

    -På slutbesiktningen konstaterades att smygar vid fönster och dörrar glipar.(generell anmärkning) Åtgärdades ca 6 månader efter slutbesiktningen efter mycket bråk. Eftersom vi själva skulle måla och tapetesera och vi inte kunde börja förrän problemet var åtgärdat så levde vi under ett halvår med spacklade gipsväggar i hela huset, inte särskilt kul!

    -Trägolven på övervåningen lades in då huset var otätt och ouppvärmt i slutet på augusti i strid mot alla gällande regler. Tekniksupportchefen på Tarkett som vi kontaktade ifrågasatte om vi verkligen anlitat riktiga snickare med tanke på hur de hanterat golven.

    Slutbesiktningen gjordes i november förra året och där konstaterades ca 80 anmärkningar, varav ett antal var generella, vilket knappast kan räknas som något direkt lysande resultat för entreprenören. Efter ca 3 månader så hade ett antal åtgärdats, men de flesta stora anmärkningarna kvarstod. I det läget så skickade säljaren/entreprenören ut en faktura på större delen av det belopp vi höll inne efter slutbesiktningen. Vi bestred fakturan med hänvisning till att återstående punkter enligt den uppskattning vi låtit göra skulle överstiga det innehållna beloppet, vilket bara resulterade i att han hotade med inkasso. I det läget kontaktade vi marknadschefen för Borhus som i sin tur tog kontakt med säljaren. Efter det så började faktiskt det hända saker och idag är de flesta besiktningspunkterna och anmärkningarna som vi haft åtgärdade, inklusive den felaktiga dräneringen och det deformerade avloppsröret. Tyvärr så har det krävts 9 månader av krångel, strul och bråk som tagit mycket energi för att få saker och ting åtgärdade som egentligen är rena självklarheter för de flesta seriösa hantverkare, dvs åtgärda konstaterade punkter på slutbesiktningen samt rena avsteg från avtalade ritningar och löften. Att vi ändå kommit så långt som vi gjort beror endast på att vi kontaktade borohus centralt med våra problem vilket uppenbarligen fick fart på entreprenören samt att vi anlitade en advokat. Det tycker jag säger en del om vilken inställning entreprenören har till att åtgärda konstaterade fel och se till att kunden blir nöjd i slutändan.

    Jag har svårt att tänka mig att vi bara haft en otrolig otur och att alla andra hus entreprenören och hans hantverkare byggt skulle vara "bättre" än vårat. En mer trolig anledning är däremot att vi har haft tillgång till huset under byggtiden, tagit tusentals bilder och haft ett antal kunniga personer, bland annat erfarna hantverkare, i vår omgivning som följt bygget och reagerat över alla tokigheter.

    Som vi sagt tidigare, vi är nöjda med den kontakt och hjälp vi fått från Borohus centralt men kan tyvärr inte rekommendera säljaren/entreprenören eftersom vi fullständigt saknar förtroende för honom efter våra problem under och efter byggtiden. Har ni några frågor så svarar vi naturligtvis på dessa så gott vi kan.
     
    Redigerat 13 sep 2008 01:32
  6. S
    Medlem Nivå 1
    HERREGUD!!!!!!
    Kan man säga annat??? Vi har redan fått en hel del löften från säljaren värda minst 80 000kr ska ingå. Det gör att deras offert som redan från början är betydligt bättre än konkurrenterna blev ännu bättre. Vi har blivit varnade utav en annan husleverantör att "totalentreprenad" tolkas VÄLDIGT olika av företagen. Det du beskriver är inte vad vi förväntar oss av en totalentreprenad. Vi har lyckats hitta en bekant till en bekant så att säga som också har byggt med Borohus. De har också haft lite strul, inte så mycket, men det är som du säger. Det gäller att vara uppmärksam om man ska se och upptäcka allt. Deras känsla för säljaren var att man inte helt kunde lita på honom. Men det är som sagt bara en referens som vi lyckats få tag på. Det kändes som att en referens är nästan som ingen referens, de kan ju haft otur med att personkemin inte stämt eller liknande.

    Är otroligt tacksam för att du svarade på vårat inlägg.
    Mvh/Stenisarna
     
  7. M
    Medlem · Nivå 11
    Hej

    Stenisarna, vi missade att ni skickat ett PM tidigare men vi har skickat ett svar nu.

    För övrigt så skulle det också vara intressant för oss att veta hur andra som byggt med Borohus i dalarna har upplevt byggprocessen och vad ni tycker om slutresultatet med tanke på de problem vi haft.
     
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har lyckats få tag på en till familj som har byggt med borohus i dalarna. De flyttade in i huset aug-07. De avråder oss bestämt från att anlita borohus med tanke på hur mycket strul som blev under husbygget. Det finns fortfarande mycket kvar att åtgärda, däribland en vattenskada.

    mr_bygg Vi har skickat ett till PM till er.

    Mvh Stenisarna.
     
  9. L
    Medlem Nivå 1
    När jag läser om alla problem så blir jag så glad att vi valde bort Borohus. De var vårat andra alternativ. Tur att det finns forum som kan hjälpa andra att begå samma misstag!
     
  10. S
    Medlem Nivå 1
    Det är faktiskt fullt lagligt att spela in samtal så länge en av parterna vet om det så säljaren hade inte kommit speciellt långt med en polisanmälan.

    http://faktabanken.nu/avlyssning.htm
     
  11. M
    Medlem · Nivå 11
    Det känner nog de flesta till så vi var inte oroliga över den biten. Det tragiska var väl att entreprenören reagerar på det sättet när man som kund kan visa vad som avtalats. Vi lade ner mycket tid på avtalet och frågade om allt som vi upplevde som oklart för att undvika problem och missförstånd under bygget. Det visade sig inte hjälpa särskilt mycket i slutändan eftersom entreprenören antingen inte känner till vad som står i konsumenttjänstlagen och ABS 05 eller helt enkelt bara struntar i det.

    Ett stort misstag som vi vill varna andra från att göra om var att vi skrev på en spärrförbindelse på hela entreprenadsumman, vilket gör att vi fortfarande idag inte har tillgång till den del av kontraktsumman som vi efter slutbesiktningen fortfarande håller inne med. Det innebar att vi inte kunde utnyttja den rätt man enligt lagen har att ta in andra entreprenörer för att åtgärda kvarvarande punkter när mer än två månader gått efter slutbesiktningen med hjälp av den innehållna summan.

    Det är tråkigt men inte förvånande att Stenisarna hittat en familj till med ungefär samma upplevelser som oss och som idag verkar ha kvar mycket större problem än oss trots att de flyttade in flera månader före oss. Det tog dem mindre än en vecka att hitta två familjer som absolut inte kunde rekommendera Borohus i dalarna och det är knappast troligt att de inte finns fler. Det är svårt att begripa hur man som representant för Borohus i en förhållandevis liten region tycker sig ha råd att lämna efter sig missnöjda kunder och sedan tro/hoppas att det inte får några negativa konsekvenser vare sig för det egna ryktet eller för Borohus centralt som indirekt också drabbas av ett dåligt rykte. Men tiden får väl utvisa om säljaren/entreprenörens "koncept" håller i längden.
     
  12. M
    Medlem Nivå 5
    Gud, såg denna tråd nu! Snälla svara så fort ni kan med namn på entreprenören! Vi ska skriva kontrakt på onsdag och orolig att det är samma företag! Skicka PM om ni inte vill "hänga ut dem"!!!

    Supertacksam för snabbt svar!!!!!
     
  13. M
    Medlem · Nivå 11
    Hej

    Jag har skickat ett PM till er!
     
  14. S
    Medlem Nivå 1

    Till Marypytting

    Såg ert inlägg först nu. Vi har skickat ett PM till er.
    Mvh
    Stenisarna