Hej!
Jag får lite olika bud angående konstruktion av innervägg.
Jag beställde ett hus från Sverigestugan-Törehus undertak monterat och nu de snickare som tittat för att ge anbud på resten av bygget säger att väggen inte blir bra om man, som Sverigestuugan påstår, skall tapetsera-måla direkt på masoniten. Snickaren vill sätta pa gips eller panel. Problemet är fönsterfodrena som går kant-i-kant med masoniten. Alltså om man sätter på en 13mm gips el dyl kommer den att sticka ut över fönster fodret.....
Sverigestugan står på sig även då jag frågar om det finns någon annan lösning på detta samtidigt som snickaren vägrar göra på det viset, han menar att masoniten inte är jämn och springorna för stora.

Har någon erfarenhet av detta sätt att montera väggen mot fönsterfodren? Är detta verkligen riktigt? Hur kan man lösa problemet?

Tacksam för era tankar och input!

Tack!
Mvh
Sofia
 
Hej, jag står inför samma problem, då jag också låtit resa en Sverigestugan under många besvär och vedermödor. De som sedan kommit för att försöka göra klart huset har då tyckt detsamma som Dina snickare.

Jag undrar också vad som skulle vara bäst och tror att jag i alla fall kommer att göra så här i köket.
Jag skall nu sätta dit ett stänkskydd i mitt u-kök där fönstret sitter mitt i u-ets botten med cirka 40 cm på var sida. Stänkskyddet är 14 mm tjockt och jag låter det gå ända fram till fönsterkanten, dvs skyddet får täcka över fodret och springan mellan detta och masoniten, som ju är en LDF-skiva. Mina snickare ville också sätta gips först, men då skulle ju väggens tjocklek "växa" med cirka 23-25 mm och det skulle bli väldigt fult. Istället spacklar vi i springorna mellan skyddet och fodret och hoppas kunna måla där så att det ser snyggt ut. För säkerhets skull är det bäst att vänta lite med det så att man ser att det inte rör sig för mycket.

Hur jag ska göra i vardagsrum och hall har jag inte kommit på än !

Vore också tacksam för tips om en bra lösning ! ?

Helena med Sverigestugan

http://hem.passagen.se/femana
 
Om ni menar brädan som sitter inne i fönstersmygen så byt den. Vi hade samma "problem" då vi beställt extra skivor i alla väggar, dvs både plyfa och gips. Eftersom vi bygger på totalentrepenad med LB-hus och de inte påtalat problemet i förväg så fick det byta till en bredare mdf-skiva i fönsterinfattningen. Om jag förstått probkemet rätt borde det fungera även för er.
Klart ni skall ha gips på väggarna, det blir inte bra med bra skiva. Blir så mycket rörelse sprickor i tapet/målning.
 
BRA förslag.... billigare och enklare, förstås ! Tackar

Helena med nationalschabraket
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.