Byggahus.se

Anebyhus positivt

1. P
    Medlem · 3 inlägg
    Vi vill dela med oss av våra erfarenheter och upplevelser som vi fick i samband med att Anebyhus byggde vårt drömhus efter egenhändigt ritad skiss.
    Två faktorer avgjorde valet: att Anebyhus gick med på att tillverka huset utifrån vår skiss samt att deras säljare var en sådan toppenmänniska!
    Vi bor i skärgården i Karlskrona och sökte genom hela landet efter företag som ville bygga på våra villkor. Det visade sig att den optimala hussäljaren fanns på hemmaplan.
    Vi fick kontakt med honom under tidiga våren -07. Han visade i ett tidigt skede att han förstod att vi gjorde vårt livs affär, att vi ville bygga drömhuset men inte till vilket pris som helst. Han var mycket seriös och antecknade allt vi kom fram till gällande priser och förmåner osv. Då vi ritat på huset sedan 2003 hade vi allt klart för oss - från fasadfärg till innerdörrarnas handtag. Detta gjorde förstås att allt flöt på smidigt för oss eftersom alla val redan var genomtänkta och bestämda.
    Vi ville bygga ett hus med herrgårdsstil och gammaldags atmosfär, och säljaren hade massor med tips på hur vi kunde gå till väga. För att utforma köket på bästa sätt var vi på Myresjököks kontor i Älmhult och fick praktiska tips. Direkt efter bar det av till huvudkontoret i Anebyhus där vi träffade köksarkitekten och skissade hela köket. Vi fick det sedan hemskickat på bild i färg, kul. Vi var ytterligare en vända på huvudkontoret och fick se tillverkningen i fabriken samt träffa vår arkitekt som ritade efter vår skiss så att det skulle passa tillverkningen. Vi kände oss mycket välkomna och blev väl bemötta.
    Säljaren samarbetade med en byggentreprenör här i regionen, Bengts Bygg, sedan flera år tillbaka. Tillsammans gav de ett proffsigt bemötande, vi fick alla siffror på papper och det var ordning och reda.
    Hussatsen kom i mars 2008 och skulle vara klar i mitten på juli, men det blev klart en vecka tidigare. Alla frågor vi hade som dök upp under byggnationens gång vände vi till säljaren och han undersökte och kom tillbaka med svar snabbt. Inte en enda gång kände vi att han lämnade oss vind för våg. Han var med inne i huset i olika skeden, undrade hur vi kände och vad vi tyckte. När vi ville ändra något var det aldrig några klagomål eller sura miner utan endast en stor förståelse för att vi faktiskt avsåg att bygga hus endast en gång i livet.
    Vi hade sedan visning på huset i juli. Prismässigt blev det exakt så som kalkylen såg ut
    Och nu sitter vi här sedan några månader och stormtrivs. Och säljaren hör fortfarande av sig och kollar av att allt är ok, om något annat hänt osv. Han släpper inte kontakten och vi är oerhört tacksamma för att just han dök upp i vår väg.
    Så stort tack till Anebyhus och deras fantastiske husförsäljare Martin Börjesson i Karlskrona. Och hoppas att fler som bygger hus får uppleva samma trygghet som vi gjorde. Lycka till allihopa!

2. M
    Medlem · 2 586 inlägg
    Hej

Jättekul att ni är fantastiskt nöjda med ert hus, men med tanke på den tråd om Anebyhus som just nu också är aktuell (http://www.byggahus.se/forum/refere...4-allt-har-gatt-helvete-ingen-tar-ansvar.html) så tycker jag att frågan om ett större ansvar hos hustillverkarna känns väldigt viktig. I de flesta fall så är säljare, entreprenörer och hantverkare väldigt bra och ansvarskännande men det finns uppenbarligen undantag. I de fall där det inte fungerar lika bra som i ert fall så är det för den som drabbas väldigt viktigt hur husleverantören hanterar problemen. Även om hustillverkaren bara sålt materialleveransen och strikt juridiskt inte har något ansvar för hur säljaren eller hans entreprenörer sköter sig så borde det finnas ett betydligt större intresse hos husleverantören för hur nöjd kunden blir i slutänden eftersom det är hustillverkaren som i slutänden riskerar att drabbas av den dåliga publiciteten. Eftersom det i det flesta fallen fungerar bra, annars skulle inte tillverkaren av naturliga skäl inte finnas kvar, så är de det fall där problem uppstår som är intressant för potentiella köpare. Vi har också haft problem med vårt bygge men i vårt fall så har hustillverkaren bidragit till att delvis lösa våra problem. För mig är det obegripligt varför en stor tillverkare med ett rykte att tänka på inte bara ställer krav på sina säljare eller entreprenörer så att kunden i slutänden är nöjd även om de inte är deras juridiska plikt. I förlängningen så är säljaren på ett eller annat sätt avlönad av husfabrikanten och därför ser jag inte varför husfabrikanten utan att alls drabbas ekonomiskt kan ställa krav på sin säljare eller rekommenderade entreprenörer att göra ett anständigt jobb och se till att slutkunden blir nöjd. I annat fall så bör en hustillverkare som är någorlunda mån om sitt rykte se till att byta ut de som inte klarar av att leverera vad man kan förväntas leverera ut till kund och även se till att lösa de problem som en oseriös entreprenör eller hantverkare har orsakat.

Slutligen vill än en gång gratulera er till ett lyckat bygge och hoppas att fler berättar om deras erfarenheter, både positiva och negativa, så att man har möjlighet att värdera med vilken husfabrikant man kan tänkas bygga med och också var i landet det fungerat bra med deras säljare och entreprenörer

3. J
    Medlem · 27 inlägg

jobbar på anebyhus?

jobbar du på Anebyhus?
    tycker webmaster ska granska detta inlägg av "Pernilla"
    det är rapporterat till dito.
    läs detta:
    http://www.byggahus.se/forum/refere...4-allt-har-gatt-helvete-ingen-tar-ansvar.html

Redigerat 29 nov 2008 00:05
  4. J
    Medlem · 27 inlägg
  5. M
    Medlem · 198 inlägg
    Klart det är en bluff, kolla under referenser snickare så ser ni ett liknande inlägg. Vem tror ni det är som har lagt in det, byggfirman eller säljaren?

6. M
    Medlem · 2 586 inlägg
    Jag håller med tidigare inlägg om att både tiden och sökorden verkar för bra för att vara sant. Än är inte den sista idioten född om det skulle vara ett inlägg av någon på Anebyhus. Möjligtvis så är det någon stackars säljare i så fall som försöker återupprätta någon slags heder med att försöka släta över den tidigare behandlingen av Liverpool73 men det är förmodligen dömt att misslyckas! Förhoppningsvis är det väl någon som är lite nöjd med Anebyhus och råkade göra sitt första inlägg här just nu, men det ska jag låta vara osagt. Om inte annat lär det väl komma fram i framtida inlägg av Pernilla.

Redigerat 29 nov 2008 02:59
  7. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    Även om denna historia är sann eller inte så finns det väl ingen anledning att dra alla säljare över en kamm. Det är dock som mr bygg säger att byggföretaget borde se över sina säljare entreprenöer och verkligen ta ansvar att se till att kunden blir nöjd. Det är ändå deras hus jag valt av någon anledning.
    Jag indikerade mitt missnöje redan för ett år sedan som ni kan läsa men utan resultat
    Det är också när det uppstår problem som man verkligen ser vad de går för. Det är som allt annat, inget är svårt när allt går som man tänkt sig, det är i motvind man visar sitt rätta jag...

Redigerat 30 nov 2008 15:44
  8. I
    Medlem · 4 826 inlägg
    Jag har svarat några gånger tidigare på riktigt korkade försäljningsförsök här på byggahus. Något inlägg togs hastigt och lustigt bort efter mitt svar.

Jag tror dessvärre att detta är ett seriöst försök att göra smygreklam från någon som har anknytning till företaget.

9. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    Hon kan väl svara för sig?

Redigerat 30 nov 2008 19:17
  10. P
    Medlem · 3 inlägg
    Hej alla och tack för kommentarer på mina inlägg,
    Nej, jag jobbar inte för Anebyhus eller entreprenören som jag namnger. (inte heller min sambo eller någon släkting eller vän) Inte heller inom försäljning. Jag har ingen personlig vinning på att publicera de inlägg jag skrivit. Jag har läst på denna hemsida sedan 2004 men aldrig deltagit i forumet tidigare.
    När vi stod inför projektet bygga hus kom vi överens om att vi skulle skriva om vår erfarenhet på den här hemsidan oavsett om det blev ris eller ros, därav att jag skrivit under två rubriker.
    Jag har läst otaliga varningar och tråkigheter genom åren på det här forumet som folk råkat ut för. De många negativa svar och den misstänksamhet som olika medlemmar visar mot mina inlägg, tycker jag visar tydligt på hur byggbranschen är och husföretagens approach. Det är bra att det finns forum för sådana här saker. Givetvis vill man höra både positiv och negativ kritik innan man signar papperna. Att ha sådan tur som vi har haft verkar nästan omöjligt, jag kan inte dra någon annan slutsats. Folk blir lurade hit och dit, känner inte att de har någon att återkoppla till, ingen vill ta ansvar och hela kalaset får man själv som köpare bekosta. Inte kul! Vi har många bekanta som hamnat i olägenheter, personlig konkurs, obebodda hus osv. Jag är bara så attans glad över att vi slapp uppleva det.

Jag är ledsen om jag trampat någon på tårna, avsikten med inläggen vara att uppmuntra och dela med mig av något roligt som vi fick uppleva. Och en förhoppning om att fler skulle få vara med om samma sak. Annars kunde jag suttit här hemma på kammaren och smilat för mig själv.

För info kan jag meddela att jag mailat webbansvarig för detta forum (Marléne) och bett henne ta bort mina inlägg om hon finner dem olämpliga.

Jag hoppas verkligen att alla ni som är i något skede kring det här med att bygga sitt egna hus får uppleva det som vi fick, det borde alla få göra. Och det borde finnas någon instans på något sätt som sätter krav på hur offerter får utformas. Jag jämförde som mest ett 10-tal från olika husföretag och hittade massor av olikheter från de som utgav sig för att vara billiga - deras offerter var bristfälliga och det mesta som man tror är självklart vid en husaffär (t ex plattan ) fanns inte medräknat. Så kolla er noga omkring och tveka inte vara hårda - det är en stor affär man gör och förhoppningsvis bara en gång i livet. Och då ska det kännas bra. Nu med tanke på det ekonomiska läget i landet har man som köpare större möjligheter att ställa krav på husföretagen eftersom deras försäljning kommer att dala.Och på denna hemsidan har vi hämtat mycket tips genom åren.

Så lycka till vänner och ovänner hälsar Pernilla S

11. I
    Medlem · 4 826 inlägg
    Om det är som du säger har du säkert inga ovänner på detta forum!

Det var några olyckliga omständigheter som gjorde att många trodde att ditt inlägg var en bluff. Det har hänt förut att en helt ny medlem gör något enstaka inlägg som bara innehåller positiva omdömen om en produkt/firma etc. Detta är en ful typ av 'reklam' och ditt inlägg såg ut att vara ett sådant.

Hoppas du inte tog alltför illa upp utan fortsätter att posta på forumet!

12. Liverpool73
    Medlem · 56 inlägg
    ......tycker det ändå det är dålig timing och märkligt att det kommer just nu ett halvår efter hon flyttat in. Hon visste inte ens vad jag råkat ut för (den frågan fick jag i ett PM)
    Men kul att det finns folk som lyckats, det är ju därför jag vill framföra allt jag varit med om så andra slipper sådana här olägenheter...
    Ursäkta våra misstankar i så fall.

13. Marlen Eskilsson
    Administrator · 6 167 inlägg
    Jag har inte hittat något som knyter Pernilla S till Anebyhus. Dock är det ju en "dålig" timing att skriva ett så positivt inlägg om en hustillverkare, just när någon annan blivit grymt besviken på samme tillverkare. Misstankar om att det är ett fejkat inlägg kommer som ett brev på posten. Enligt min erfarenhet har det många gånger också varit fejkat när den här typen av inlägg har postats tidigare.

Sedan är det inte heller osannolikt att hustillverkaren som är i blåsväder kontaktar en kund som man vet är väldigt nöjd och ber dem gå in och skriva det i forumet. Det tycker jag att man måste tillåtas göra.

Det är mer motiverande att ta sig för och skriva i forumet om man är missnöjd och behöver skriva av sig, än det är om man är nöjd. De nöjda sitter oftast på sin kammare och njuter av huset, medan de missnöjda försöker komma till rätta med problemen, bl a genom att läsa och skriva här i forumet.

De inlägg som är mest värda som referenser är de som kommer från medlemmar som skrivit i forumet under lång tid och har både ris och ros att dela med sig av. Det kan tyckas att det bara skrivs negativt under rubriken Referenser Hustillverkare. En av anledningarna till det är att vi har delat upp det så att löpande rapporteringar från ett bygge hamnar under rubriken "Socialt & projekt".