Hustillverkare
volvo: Slutbesiktnignsmannen avgör vad som är acceptabelt eller ej. Entreprenören åtgärdar på ett lämpligt sätt (lagar eller byter ut) Om något är för dyrt att åtgärda så kan besiktningsmannen ange att skadan skall kostnadsregleras.
mr_bygg: Hej Vi har byggt ett Borohus i dalarna och har en delade erfarenheter av bygget När det gäller Borohus centralt (husbyggsatsen) så är vi nöjda. Vi hade redan från början en egen idé om hur vårt hus skulle se ut när det gällde både planlösning och yttre utseende när vi bestämde oss för Borohus. Det visade sig att det inte kostade mer än 10 000:- i omritningskostnader jämfört med
carlssoni: [citat] Ja, är det Garbo som tecknat färdigställandeförsäkringen så kolla med dem. Är det sedan så att det är en entreprenad så får entreprenören inte som jag nämnde tidigare, även om han menar att han haft kostnader, ta ut något i förskott. Betalning skall ske successivt som arbetet fortskrider på byggnadsplatsen eller i enlighet med den betalplan som finns åberopad i
magnuse74: Använd sökfunktionen på forumet och kolla även älvsbyhusforumet så kommer du få klarhet. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/101204-aelvsbyhus-grund-markentrepenad-pris.html
tomas1111: Enl ab 04 så måste man godkänns en besiktninng om inget allvarligt fel föreligger. köksfläkt tillhör kanske inte direkt det. !!! Är det ingen fara " för allvarlig" så måste han godkänna besiktningen, sedan så skall givetvis felen åtgärdas inom utsatt tid. men det har inget med varandra att göra. Allvarligt fel= fara för hälsa etc, inte att det saknas tapet, fläkt, etc, däremot
JBa: Jag vill ge tillbaka lite till denna suveräna site genom att dela med mig av mina erfarenheter av vårt Sävjö trähusbygge i Södertälje. Vi köpte efter en ordentlig genomgång av husleverantörer ett "egenritat" Sävsjö trähus genom AR på deras säljkontor i Kungens Kurva. Den främsta utmanaren var BraHus men det föll främst på ointresset från BraHussäljaren att hitta bästa
sunemangs: Vilket fint hus. Fina propotioner och saa ligger det ju grymt fint. Skulle vara roligt med en bild paa planlösningen!!!
PX-21: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7721938 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7721938....dessa mäter värmen i rummet ..-.rökgastemp...mm fläkttempi kanaler mm här är pistolen en variant... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8491464 . mvh
bumpaberra: Håller helt med föregående talare. Bygg inte dyrare än du kan sälja det för. Har byggt vårt andra hus precis inom ett år sålde det första med liten vinst, puh. Tror ingen på visningen kollade om det var råspont :D, men det var det och är på mitt nya hus också. Bägge husen byggde jag för att bo i och då vill jag ha kvalitet som står sig men att jag ska också kunna sälja det
blåst: Nä, och det har vi vetat i tre år nu. Den bifogade bilden säger väl allt om RÖRVIKSHUS affärsmetoder. Och det är vi som privatkunder som får betala.....
Anonymiserad 10051: Härligt att se fler lösvirkesbyggare! Fint hus, det blir bra när det är klart! Alltid spännande att bygga något nytt, även om det som vi även märkt kan bli lite trubbel med ritningar och annat småfix!
dajjes: Jag kan tipsa dig om smalandshus.se dom har rejäla hus med bra priser.
Palten_m: halloj! är intresserad av Villa vinga 153. tänkte köra på att dem endast gör stomresningen sen gör man resten själv.dem begär 1.150 milj för stomrest. är det någon som har byggt med dem eller vet hur det går till med endast stomresning. är det för svårt att göra resten själv invändigt om man är en vanlig svensson. enligt dem själva så hävdar dem att det är jätte lätt, och
Dahrenberg: Vad kul och bra stil. Kollade själv på en villa i Kungsbacka,Halland som Arvidssons levererat och den kunden var helnöjd och huset var verkligen prisvärt. Roligt att det finns uppstickare på en annars rätt stel marknad (Helst nu..!) Kämpa på och lycka till med byggeriet. Anders
anno2069: [citat] Detta bleck sitter nu monterat på våra ytterdörrar som behövde det, tog max 5 minuter att montera
TorOdd: Hur mycket kan/får man välja hos willa nordic? Jag har förstått att de har hög grundstandard, men om man inte är intresserad av mer än "medelhög standard" kan man då välja bort t ex kök av märket "extrahögstandard" och köpa ett eget. Vi gillar WN´s så långt , men prioritering i vår budget är gedigen och välisolerad stomme framför dyraste lyxköket...
Byletomten: Hej, det har varit ganska tyst i denna tråden ett tag. Eftersom jag vet att många läser trådar i efterhand så vill jag bara förtydliga att vi valde att uppgradera till en ComfortZone värmepump och tog med andra ord INTE den IVT490 som var standard i huset. Jag har gjort en liten applikation som kan läsa av värdena och ge information om kostnader för den som är intresserad. Den finns
kungoliver: Pratade med dem igen angående lite saker och vi hade pratat om varandra lite. De räknade med 700 timmar och 310:- +moms som och det blir 270.000. De 800 var vad det max skulle kunna ta. /Matte
Marypytting: Har precis kollat deras hus och leverensbeskrivning och de verkar vara sjuukt billiga!! Om jag har fattat rätt så ingår grunden i priset samt färdigställande av huset (inkl el, vvs etc)!! Totalentreprenad! Visserligen inte inredd övervåning men ändå billigt! Får mig nästan att bli misstänksam
. Kolla att prislappen verkligen inkluderar allt i leverensbeskrivningen och att det bara
volvo: Billiga, snabbuppvärmda, snabbyggda, god värmeisoleringsförmåga, lång byggtradition, inhemska råvaror, stort utbud, enkelt att ändra på.
volvo: [citat] Både ris och ros. Med fel entreprenörer så blev husen katastrofala och A-hus var inte speciellt intresserade att rätta till felaktigheter. Med rätt entreprenörer så har de lyckats med några. Dock mer tackvare en serviceinriktad entreprenör än stöttning från A-hus organisation.
Marypytting: Kolla här. http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/65421-vill-bygga-villa-pa-max-80-kvm.html
bumpaberra: Så där är det ju alltid när man köper något, erbjudande kommer och går. Man kan ju inte begära att få rabatterbjudande efter att köpet är genomfört. Bara släppa och gå vidare. Det har ju heller inget med kvaliteten på deras hus att göra vilket jag tycker du blandar ihop lite. Välkommen till forumet förresten. Tips det räcker med en tråd för samma fråga.
*Sanna*: visst har ett sådant hus inte samma säkerhet, men man klär insidan med gips. -en soffa brinner nog lättare än huset...
dangerousdave: Jag har en kompis som är helt såld på stenhus/blockhus. Jag kan säga direkt att jag o min fru inte har förkastat något så stenhus är en möjlighet helt klart. Kan du nämna några siffror då det gäller kostnaden för dig att sätta upp och få på tak etc? har du använt dig av snickare heltid eller då och då? Tacksam för svar och tack för ditt inlägg! Dave
greenline: Hej! Vi funderar på ett trivselhus, Green Line 774. Är det någon här som byggt det huset eller har prisuppgifter på denna modell? Vet någon hur Trivselhus säljer sina hus, är det byggsats med allt material inkluderat?
villa_reyes: Hej, Vi befinner oss i slut tampen av inredandet av vårat nybro, och räknar på att klara oss under 100 000 kr. (inklusive alla ytskikt som tak,väggar, golv och div listverk.) Vi har fått hjälp från familj med snickeri jobben och elen har vi fått kompis pris på. Lyckades hitta marmor fönsterbänkar/fönstersmygar billigt på blocket. Golv ikea tundra. 69kr/kvm Tapeter under 200kr rullen