Hustillverkare
jawen: Jag skulle nog rösta på att just Windy är ett bättre val än utegips om man bygger rätt. Windy är en diffusionsöppet vindskydd, så bara inte massa luft blåser in under panelen och når din 195mm isolering så isoleringvärdet blir sämmre ( när luften i isoleringen cirkulerar/byts, så är det ingen fara. Windy är inte lämpligt att använda om huset står utan fasadbräder/skydd en
volvo: Välj en meriterad, duktig besiktningsman. Be att få referenser och kolla upp dessa innan ni anlitar.
Åsa76: [citat] Vad byggde ni då? badrum? fick ni ett ok BBV intyg? Vi har i efterhand insett att trots att vi hade kontrakt, fick ett BBV intyg efter mycket om o men så är vårt nya badrum så pass felaktigt byggt att vår försäkring inte kommer täcka en framtida skada. Detta var förstås väldigt svårt för oss att inse då vi inte är BBV utbildade.... ...men efter att j-kla strul så orkar vi
volvo: Alla modulhustillverkare (Älvsbyhus, Modulenthus, Hjältevadshus, Smålandsvillan etc.) har träbjälklag även på bottenvåningen. Utan detta bjälklag skulle det inte gå att bygga modulerna. Att sätta ett träbjälklag ovanpå en betongplatta är inte bara förknippat med en merkostnad för grundläggningen. Det innebär även en längre byggtid (eftersom betongen måste torka ut) och att
Farzan: [citat] Framgår t ex av BKR:s branschregler: "Då golv- och väggytor, utan underligggande/utvändig värmeisolering, står i direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. På övriga ytor
Stenmark: Vi köpte en fastighet förra året där vi rev ett 2-plans trähus om 148 m2 plus källare under 1/3-del av huset. Vi hade tillgång till en traktorgrävare, tigersåg och en släpkärra. Kostnader - Rivningslov 2700:- (lite osäker på denna siffra..) - Sugbil för sågspån trossbottnar 9000:- - 6 st 30 kbm containrar med hämtning och lämning och 60kr/dygn 7000:- - Övriga omkostnader
klimpfan: Jag ska borra bergvärme, har fått ett totalpris på 120.000kr, av en IVT återförsäljare. 120.000inkluderar 120m borrning. Be husfabrikanten att ta bort kostnaden för din nuvarande värme och handla upp bergvärmen själv.
nilss: Nog kan man försöka begära att BÄR skall gälla, men jag tror inte det går igenom. Om huset har vattenburen värme så är förmodligen det enklaste sättet att sätta in någon typ av värmepump. Vilken typ måste anpassas till var i landet du bygger, husets storlek och förutsättningarna på tomten.
JBa: Håller med Havsutsikt, lurad blir du troligast om du ger dig in i husbygge utan kunskap. Nu behöver man inte kunna allt, då kan man lika gärna göra det själv, utan man måste veta tillräckligt mycket för att undvika de största groparna och försöka ställa de rätta frågorna och kraven. Byggahus.se inkl forumet är en bra plats att lära sig saker tror jag. Det är iaf därför jag
Hemmakatten: Nedan är endast ett par trådar om Totalservice Öresund. Jobbtrafficking, svartlöner, boende i misär, och slavliknande förhållanden skrivs det om Ingen firma som någon endaste borde vilja anlita! http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27055&a=1027595 http://www.sydostran.se/index.62062---1.html http://sydsvenskan.se/malmo/article319705.ece
MH03: Är det någon som vill dela med sig av sina kostnader för monteringen. Vi har köpt Doppingen och åtagande 1-5 kostar oss 430 000. Dessutom vill snickaren ha mer betalt nu eftersom vi har köpt lertegel och tydligen är det mer jobb att lägga dessa. Vi bygger i Göteborg
Tonic: Hejsan! Är intresserad av att veta om ngn har byggt m. Vårgårdahus. Är själv intresserad av villa vårvik och vill gärna se hur det kan se ut inuti.(foto). Ugglan classic från LB-hus är också intressant. Hoppas det finns ngn vänlig själ som vill dela med sig av sina erfarenheter och bilder./Tonic
Marlen Eskilsson: Nu tycker jag att det här ämnet är slutdiskuterat, stänger tråden.
peter749: När betalar man själva slutsumman av V/A - Fjärrvärme -EL gör man det i början av byggnationen eller när huset är färdigbyggt? Tack
JK: Tack för alla PM och uppmuntrande ord. Jag förstår att ni inte alls förväntat er detta av Willa Nordic, men verkligheten är inte alltid som man tror. Fortsättning lär följa....
HenrikPH: Vårt område vi ska bygga på har restriktioner på bruttoarea 120kvm. Om 4-5 år blir det ny detaljplan med upp till 240kvm (villa) hus men vi vill bygga nu men behöver mer i framtiden. Nån som har erfarenhet och råd runt om man skulle bygga ett enplanshus på 120 men samtidigt förbereda så mycket som det är rimligt för ett taklyft framöver. Tjänar man något på att bygga ´hus som
bennyj: Sorry för sent svar. Priset är inte klart exakt. Men allt material för 2 mille verkar inte orealistiskt att klara, dock med ungefär samma upplägg som peijda. Sen tillkommer hantverkare samt mkt eget arb. Huset blir i tre plan ink suterräng. Total golvyta lite under 280 kvm med stort garage i "suterrängen. //Benny
fia_1981: Ja vi håller tummarna... annars gör vi nog så att vi köper tomten sålänge och börjar bygga lite senare. Basic 4 är fint, vi vill dock ha ett enplans hus. Vi kollade på Basic 3 eftersom det var det största av husen, men tyckte att det var lite för litet och med små ombyggnadsmarginaler. Men man får en bra känsla av husen, känns som om de är påkostade och ordentliga. Vi har
Marlen Eskilsson: Här är en lista på kostnader som tillkommer: http://www.byggahus.se/artiklar/kostnader-som-tillkommer
pejida: Det huset jag bygger skulle kostat ca 3,5 mille nyckelfärdigt, nu räknar jag med 2,5 mille när jag gör det mesta själv, har väl entreprenadkostnader på ca 100.000 kr hittils då blev det stomrest och 100% färdig utsida ex. målning då :)
orstigsnybro: [citat] Ah Katrineholm, staden med Sveriges mest funktionshindrade "?trafikplats?" ;) Nybro kostar väl ca 1.3 miljoner (själva huset exkl grund för hus+carport) Lägg till 400 000kr på det så har du priset för hus, carport och grund för dessa. I de 2.9m är även övervåningen med och har 300 000kr som antaget pris. Det kan variera kraftigt beroende på hur mycket "special" du vill ha.
magnuse74: vi har ett Höner med förhöjt väggliv och det är stor skillnad med hur man upplever rymden uppe jämfört med ett "vanligt" hus. Jag anser att det är ett av våra viktigaste tillval (tillsammans med extra fönster i köket och egen ändring av planlösning). /Magnus
andread: Någon i detta forum som jobbat med ett företag som heter Prefab som ligger i Gävle? Har pratat lite med dem ang. en tillbyggnad på mitt befintliga hus och de har även gett mig ett cirka kvm? Jag undrar nyfiket om detta företag då jag håller på försöker hitta något företag som kan bygga en stomrest tillbyggnad till mitt befintliga hus. Vad brukar kvm priset ligga för stomrest annars?