Hustillverkare
redcoon: Det är ganska omöjligt att svara på vad exempelvis en El-installation kostar eftersom det beror på så många faktorer. Vart ni bor i landet (prisskillnader), hur stort hus ni skall bygga, hur komplicerad installation ni skall ha, materialval etc. etc. Detsamma gäller även för andra arbetsmoment och installationer. Dock kan säkert folk här bidra med riktvärden för vad dom betalat för
redcoon: [citat] Ugglan-serien är hyffsat prisvärd. Att kalla det för bra standard tycker jag dock är att ta i. Vill man rusta upp med lite bättre materialval osv blir det svindyrt.
orstigsnybro: [citat] Använder man huvudingången hela tiden och låter barnen drälla in där med leriga/grusiga skor blir det skitigt. VI använder groventrén också. Det minskar ner grusintaget.
ppalm: Hej Någon som har under detta året kommit över ett pris för byggsatsen för detta hus? http://www.vimmerbyhus.se/default.aspx?pageID=22&intHusID=1&intFileID=157 MVH P
kungkokos: Jag var på bygget kanske 2 gånger i veckan. Snickarna hade inga problem med det. Man får helt enkelt vara diplomatisk och vänlig så skall man väl inte behöva uppfattas som ett problem. Eftersom jag är byggherre och därmed ytterst ansvarig för att husbyggnationen blir korrekt utfört kan de knappast vägra mig tillträde! Visst, de kan ju börja prata om försäkringar o.s.v. men om de
dmee7680: Vi bygger med MH o har absolut INGENTING att klaga på! Allt har gått perfekt so far o minsta lilla spik har vi fått info om! Visst har dom säkert gjort fel många gånger men personligen tror jag att man säkert kan lägga skulden på köparen ibland med.. Alla är ju inte av de "involverade" typen =)! Personligen har vi nog ställt 2 miljoner frågor o kollat upp precis ALLT både en o 2
mfransso: Njae, Nu är de faktiskt på bättringsvägen. De har bara två pågående ärenden så långt i GBG resp Borås tingsrätt, men året är ju inte slut ännu ... Presumtiva kunder som vill ha detaljer om hur man skötte sig i vårt fall kan skicka PM så lovar jag att göra vad jag kan för att ni inte skall hamna i samma sits som vi gjorde. /MF
fubar: Vårt Staffansgården blev klart i slutet av 05. Det knakar en hel del i väggarna när nån går på ovanvåningen, i bland mer något annat ljud än knak, annars hör jag inget knakande. Jo... så låter det, från grunden, inne i vinkeln om nån sätter ner hälarna hårt/ springer. Men det har blivit bättre
taz: He he, Jo det är en del saker som är bristfälligt monterat/urfört i vårat hus, vi upptäcker saker mera eller mindre varje vecka. Allra senast så såg vi att vagnstycket i trappan har spruckit. Vi har ju som sagt påtalat detta för entreprenören och fått som svar att det är inget konstigt att det drar i innerväggar eller i mellanbjälklag. Frågan är ju som sagt hur man går vidare,
Emelie.T: Hej vi har nu skickat in våra ritningar till olika husleverantörer bla lapplihus. Hur är standarden på deras hus exp isolering och kvalite på det ni fick? Vi kommer beställa ett nästan nyckelfärdigt hus alltså stomrest med all vvs och eldragen men vi målar, tapetserar själv och köper in inredningen själv.Huset vårat komme rvara ca 155 kvm stort. Vad har era slutliga räkningar
volvo: Ta även i beaktande hur händiga ni är och hur stor chansen är att ni ska lyckas göra ett bra jobb. Tyvärr ser man för många "gör det självare" som dragit ner andrahandsvärdet på sina dyra nybyggen pga bristfälligt lagda golv, sneda karmar, undermåligt målnings och spacklingsarbete.
Böket: Gör inga muntliga avtal, inte ens om någon småsak. Försök att få med att om inte alla besiktningsanmärkningar är slutförda efter 2 månader så utfaller ett bötesbelopp per vecka, tex 1000:-. Enligt en säljare på Vårgårdahus är det "kytym" att strunta i anmärkningarna ett tag. För mig tog det ett halvt år innan dom började titta på anmärkningarna.
peter-nils: Nu är jag nära beslut. Det lutar mycket åt Björkliden Härlig med oinredd vind. Har lite begränsad budget men detta känns riktigt bra. Vilka tillval bör man göra? Kan man välja bort alla vitvaror och köpa billigare istället för uppgradering? Skall titta på tomten imorgon igen. Ooo det är spännande men känns lite läskigt.:)
timmelstad: Lysande, då är vi åtminstone överens :D
Jilles: Vi byggde med Vimmerbyhus i 2007/2008 och är helnöjda. Vi skrev dock kontrakt med varje entrepenör för sig och ett kontrakt med Vimmerbyhus för hussatsen. Jag tror att Vimmerbyhus inte vill göra helentrepenad. Vimmerbyhus hade ett inarbetad gäng enteprenören som vi anlitade (endast elenteprenören byte vi till någon vi kände). Det fungerade utmärkt tack vara: - En mycket bra snickare
Lilla_knyttet: Jag undrar om några på forumet köpt timmerhus från Estland eller annan billig tillverkare? Vill ha tips på olika företag att vända sig till (gärna med agent i Sverige), deras priser och era erfarenheter av detta.
anette_jonas: Vi bygger också med Mjöbäcksvillan och styrkan som de har är som jag ser det. Frihet att välja och en bra standard från början. Vi bygger ett eget ritat 2 plans hus med dem, hus katalogen som de har är inte så kul och vi frågade dem om det. Svaret vi fick att det är få hus som byggs från katalogen eller att man ändra på katalog huset för att passa. Kolla även den här länken så
sunshine_pilla: Jag och min sambo funderar på att bygga nytt, men frågan är vilket företag man skall välja? och varför? Vad tycker ni om hustillverkaren Fiskarhedenvillan?? positivt och negativt? Vi är ju sugna på att göra mycket själva, dock inte grunden el stomresningen.. :O)
volvo: [citat] Min uppfattning också. Om byggsatsen och handlingarna är dåliga kan inte den bäste entreprenören få det att fungera. Om man dessutom inte har den bäste entreprenören..................tja, då kan vadsimhelst hända.
Anna-Panna: [citat] Jodå, det kommer vi att kolla upp. På företaget har man varit ärlig och berättat sin ekonomiska situation för oss redan innan vi skrivit kontrakt. De tänker vänta med detta tills situationen ordnat upp sig. Vilken annan byggare gör så? Men försäkring - absolut i alla lägen. Man vet aldrig...
hen_rik79: Hej! Tack för svaren. Jag ska kontakta dem! MVH Henrik
magnushasselqvist: Hej Man kan nog hålla med om att har man kostat på sig en dyr bergvärmepump+golvvärme lösning så ger väl FTX inte sådär enastående mycket extra fördelar. Å andra sidan så blir det ju relativt sett inte så mycket extrakostnad heller... FTX kommer ju till sin rätt när huset är så välisolerat, och kallraset vid dörrar och fönster i stort sett eliminerat, att det räcker med