18 403 läst ·
29 svar
18k läst
29 svar
Myresjöhus - Kornett
Sida 1 av 2
Hej!
Vi ska bygga ett Myresjöhus Kornett i Tallboda/Linköping med inflyttning nästa sommar. Just nu väntar vi på ritningar så att vi kan beställa köket och velar hit och dit om olika tillval. Vi är alltså precis i början av hela byggkarusellen
.
Finns det fler här som byggt/ska bygga ett Kornett (eller de liknande husen Skagerrak och Kärngården) som vill dela med sig av tankar, tillval, erfarenheter, bilder osv så vore det kul.
Huset i katalogutförande ser ut så här: Myresjöhus
/Anette
Vi ska bygga ett Myresjöhus Kornett i Tallboda/Linköping med inflyttning nästa sommar. Just nu väntar vi på ritningar så att vi kan beställa köket och velar hit och dit om olika tillval. Vi är alltså precis i början av hela byggkarusellen
Finns det fler här som byggt/ska bygga ett Kornett (eller de liknande husen Skagerrak och Kärngården) som vill dela med sig av tankar, tillval, erfarenheter, bilder osv så vore det kul.
Huset i katalogutförande ser ut så här: Myresjöhus
/Anette
Hej!
Vi ska också bygga Kornett i Linköping. Vi har en tomt i Lambohov och planerad byggstart är i oktober. Jag har skrivit lite om våra tillval i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/61185-myresjoehus-kornett.html
Berätta gärna lite mer om vad ni har gjort för ändringar. Alltid kul att höra om andras idéer.
/Linda
Vi ska också bygga Kornett i Linköping. Vi har en tomt i Lambohov och planerad byggstart är i oktober. Jag har skrivit lite om våra tillval i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/61185-myresjoehus-kornett.html
Berätta gärna lite mer om vad ni har gjort för ändringar. Alltid kul att höra om andras idéer.
/Linda
Hej Linda!
Vad kul med fler som ska bygga Kornett! Det ska bli spännande att följa ert bygge.
Vi har inte gjort slutbeställning än men funderar på följande ändringar/tillval:
* Dubbelgarage (maken är biltokig så detta var ett krav
)
* Fönster ner till golvet i vardagsrummet (som i katalogen)
* Kök enligt katalogen (alltså den där "tungan" som går ut)
* Braskamin i vardagsrummet
* Helt igenbygd vägg mellan allrum och vardagsrum
* Större takfönster i allrummet
* Infällbara duschväggar + tvättställsmöbel och ev högskåp i badrummet på bottenvåningen
* Kaklad dusch i badrummet på övervåningen (som i kataloghuset)
* Förberett för badkar
* Målat istället för tapet
* Extra isolering samt stegljudsisolering
* Flytta ytterdörren en liten bit åt sidan och ta ett smalare fönster bredvid dörren för att få plats med någon form av klädhängare
* Stilpaket Rostfritt alt. Aluminium
* Torkskåp (vill ha både torktumlare och torkskåp som vi har idag)
* Klinker (skiffer) i hallen
* Skjutdörrar till garderoberna i sovrummet på bottenvåningen (som blir vårt sovrum)
* Golvvärme i badrummet på övervåningen
Beroende på kostnad kanske även detta:
* Ev franska balkongdörrar alt. takfönster på övervåningen för att få in mer ljus
* Ytterligare en altandörr ut till baksidan
* Ev funkispanel (i vilket fall som helst både stående och liggande panel)
Vi kommer/vill även ta bort några fönster (ett i tvättstugan, på kortväggen vid matplatsen samt på kortväggen i sovrummet) för att kunna inreda lättare/snyggare.
Det drar iväg fort med tillvalen, det hisnar lite vid tanken på vad slutsumman blir, men sååå kul och det kommer blir sååå fint
.
Hur kommer ert kök att se ut? Har ni valt kakel/klinker redan?
/Anette
Vad kul med fler som ska bygga Kornett! Det ska bli spännande att följa ert bygge.
Vi har inte gjort slutbeställning än men funderar på följande ändringar/tillval:
* Dubbelgarage (maken är biltokig så detta var ett krav
* Fönster ner till golvet i vardagsrummet (som i katalogen)
* Kök enligt katalogen (alltså den där "tungan" som går ut)
* Braskamin i vardagsrummet
* Helt igenbygd vägg mellan allrum och vardagsrum
* Större takfönster i allrummet
* Infällbara duschväggar + tvättställsmöbel och ev högskåp i badrummet på bottenvåningen
* Kaklad dusch i badrummet på övervåningen (som i kataloghuset)
* Förberett för badkar
* Målat istället för tapet
* Extra isolering samt stegljudsisolering
* Flytta ytterdörren en liten bit åt sidan och ta ett smalare fönster bredvid dörren för att få plats med någon form av klädhängare
* Stilpaket Rostfritt alt. Aluminium
* Torkskåp (vill ha både torktumlare och torkskåp som vi har idag)
* Klinker (skiffer) i hallen
* Skjutdörrar till garderoberna i sovrummet på bottenvåningen (som blir vårt sovrum)
* Golvvärme i badrummet på övervåningen
Beroende på kostnad kanske även detta:
* Ev franska balkongdörrar alt. takfönster på övervåningen för att få in mer ljus
* Ytterligare en altandörr ut till baksidan
* Ev funkispanel (i vilket fall som helst både stående och liggande panel)
Vi kommer/vill även ta bort några fönster (ett i tvättstugan, på kortväggen vid matplatsen samt på kortväggen i sovrummet) för att kunna inreda lättare/snyggare.
Det drar iväg fort med tillvalen, det hisnar lite vid tanken på vad slutsumman blir, men sååå kul och det kommer blir sååå fint
Hur kommer ert kök att se ut? Har ni valt kakel/klinker redan?
/Anette
Hej igen!
Såg att vi gjort likartade tillval, kul att "träffa" någon med liknande smak
.
Vi har också valt ektrapp med stålstag och golvvärme på bottenvåningen, fick inte med det i den långa listan innan.
Hur många är ni i er familj som ska få plats i huset? Vi är fyra samt katt. Våra tjejer är 3 och snart 6 år.
/Anette
Såg att vi gjort likartade tillval, kul att "träffa" någon med liknande smak
Vi har också valt ektrapp med stålstag och golvvärme på bottenvåningen, fick inte med det i den långa listan innan.
Hur många är ni i er familj som ska få plats i huset? Vi är fyra samt katt. Våra tjejer är 3 och snart 6 år.
/Anette
Hej!
Vi har ju valt nästan samma tillval. Och ja, visst drar det iväg snabbt. Vi håller på nu att välja kakel och klinker och det är inte helt lätt. Köket kommer att se ut exakt som det gör i visningshuset i Göteborg, alltså det som man kan se i rundvandringen på hemsidan. Det enda vi inte bestämt är vilken färg det blir på kaklet - svart eller vitt. Vi tänkte försöka hinna ner till Malmö innan vi bestämmer oss och kolla hur visningshuset ser ut där.
/Linda
Vi har ju valt nästan samma tillval. Och ja, visst drar det iväg snabbt. Vi håller på nu att välja kakel och klinker och det är inte helt lätt. Köket kommer att se ut exakt som det gör i visningshuset i Göteborg, alltså det som man kan se i rundvandringen på hemsidan. Det enda vi inte bestämt är vilken färg det blir på kaklet - svart eller vitt. Vi tänkte försöka hinna ner till Malmö innan vi bestämmer oss och kolla hur visningshuset ser ut där.
/Linda
Hej!
Vi är ännu bara 3 i familjen. Vi har en dotter på 14 månader som förhoppningsvis ska få ett syskon nån gång i framtiden.
Är det kommunala tomter som är släppta i Tallboda eller ha ni köpt privat? Det är ju inte så enkelt att få tag i tomter här i kommunen. Har ni varit och tittat på visningshuset i Malmö?
/Linda
Vi är ännu bara 3 i familjen. Vi har en dotter på 14 månader som förhoppningsvis ska få ett syskon nån gång i framtiden.
Är det kommunala tomter som är släppta i Tallboda eller ha ni köpt privat? Det är ju inte så enkelt att få tag i tomter här i kommunen. Har ni varit och tittat på visningshuset i Malmö?
/Linda
Vi har köpt både tomt och hus via Myresjöhus. Vi bor i Tallboda sedan tidigare och fick höra via kompisar att Myresjöhus köpt tomter och ska bygga 11 hus (det är inget som de gått ut med). Efter en hel del samtal och väntande på att andra före oss i Myresjös kö skulle bestämma sig så hade vi turen att få den tomt vi helst ville ha. Vi fick betala 700 000:- för vår tomt och då tillkommer ev fyllmaterial (inte så mycket sa säljaren, jag vet dock inte vad som menas med det), hur mycket fick ni betala för er?
Nej, vi har inte varit i Malmö men pratar om att åka dit. Vi var i Göteborg tidigare i somras men vill gärna se andra varianter på samma hus. Hade ju varit toppen om någon byggt här i närheten men det verkar inte finnas någon här på forumet?
Nu har jag suttit och tittat på en massa köksbilder här på forumet, att det ska vara så svårt att bestämma sig
. Men ju fler bilder jag tittar på desto mer kan jag gallra bort i alla fall och det lutar just nu mest åt vita luckor och mörk/svart bänkskiva.
/Anette
Nej, vi har inte varit i Malmö men pratar om att åka dit. Vi var i Göteborg tidigare i somras men vill gärna se andra varianter på samma hus. Hade ju varit toppen om någon byggt här i närheten men det verkar inte finnas någon här på forumet?
Nu har jag suttit och tittat på en massa köksbilder här på forumet, att det ska vara så svårt att bestämma sig
/Anette
Hej Hägerhäll och lindasvensson77!
Jag är nyfiken bara. Har tidigare tittat på just kornett men gav upp det projektet då vi fick uppfattningen om att Myresjöhus skulle vara superdyra att bygga. Hur mycket kostade huset i standardutförande? Alltså bara huset, Tacksam för svar och Lycka till med era fina hus!
Jag är nyfiken bara. Har tidigare tittat på just kornett men gav upp det projektet då vi fick uppfattningen om att Myresjöhus skulle vara superdyra att bygga. Hur mycket kostade huset i standardutförande? Alltså bara huset, Tacksam för svar och Lycka till med era fina hus!
Hejsan!
Det där med pris i std-utförande är ju tydligen väldigt olika beroende på var i landet man bygger och vad som ingår i std-utförandet men vi (som alltså bygger i Linköping) fick priset 2195000:- för Kornett i std-utförande. Det blir ca 12500:-/kvm och jag har fått intrycket att det inte är dyrare än andra hustillverkare. Sen tillkommer ju en hel del tillval och det kanske är där de olika tillverkarna skiljer sig åt, att vissa har högre std från början än andra, men jag har inget att jämföra med. Med ungefär tillvalen ovan (har inte exakta priser på allt än) inkl dubbelgarage ligger våra tillval på ca 500000:-
Kul att se om Linda fick samma pris i std-utförande
.
/Anette
Det där med pris i std-utförande är ju tydligen väldigt olika beroende på var i landet man bygger och vad som ingår i std-utförandet men vi (som alltså bygger i Linköping) fick priset 2195000:- för Kornett i std-utförande. Det blir ca 12500:-/kvm och jag har fått intrycket att det inte är dyrare än andra hustillverkare. Sen tillkommer ju en hel del tillval och det kanske är där de olika tillverkarna skiljer sig åt, att vissa har högre std från början än andra, men jag har inget att jämföra med. Med ungefär tillvalen ovan (har inte exakta priser på allt än) inkl dubbelgarage ligger våra tillval på ca 500000:-
Kul att se om Linda fick samma pris i std-utförande
/Anette
lindasvensson77 skrev:Hej!
Vi har ju valt nästan samma tillval. Och ja, visst drar det iväg snabbt. Vi håller på nu att välja kakel och klinker och det är inte helt lätt. Köket kommer att se ut exakt som det gör i visningshuset i Göteborg, alltså det som man kan se i rundvandringen på hemsidan. Det enda vi inte bestämt är vilken färg det blir på kaklet - svart eller vitt. Vi tänkte försöka hinna ner till Malmö innan vi bestämmer oss och kolla hur visningshuset ser ut där.
/Linda
Vilka kakel-märken/butiker får man välja på? Har Myresjöhus några speciella som man måste beställa från eller kan man köpa var som helst?
Fick ni betala mycket extra för köket?
/Anette
Hej!
I första hand hänvisar dom till Wennstams i Tornby. Men man får välja kakel från andra ställen om man vill. Vi funderar på att välja kakel till väggarna någon annanstans där det är lite billigare. Dom slits ju inte lika mycket som klinkern på golvet.
Vårt kök kostade ca 30 000 extra om jag inte minns helt fel.
/Linda
I första hand hänvisar dom till Wennstams i Tornby. Men man får välja kakel från andra ställen om man vill. Vi funderar på att välja kakel till väggarna någon annanstans där det är lite billigare. Dom slits ju inte lika mycket som klinkern på golvet.
Vårt kök kostade ca 30 000 extra om jag inte minns helt fel.
/Linda
Medlem
· Östergötlands län
· 138 inlägg