3 182 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
eksjöhus Kvadraten vs Smv Nybro?
Sida 1 av 2
Vilket skulle ni välja och varför? Nyfiken!!!
http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Egnahemshus/1½-plan/Kvadraten-2.aspx
http://www.smalandsvillan.se/villa/15-plansvilla/Villa-Nybro.aspx
http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Egnahemshus/1½-plan/Kvadraten-2.aspx
http://www.smalandsvillan.se/villa/15-plansvilla/Villa-Nybro.aspx
Redigerat:
Rent spontant så skulle jag säga kvadraten. Jag gillar den planlösningen, speciellt köket som integreras med vardagsrummet. Fördelen som jag ser det är det extra rummet på bottenplan. 3 sovrum mot SMV som har 2.
Vi var förut inne på att bygga ett Nybro, men valde sedan den mindre varianten Kalmar. Det extra utrymmet i Nybro (den lilla vinkeln) kostade ganska mycket mer men gav inte någon mer yta som går att använda om jag säger så. Det blir ett enormt stort vardagsrum, nästan lite för stort enligt mig och inget extra sovrum.
Det som talar emot eksjöhus är däremot priset då SMV är billigare än. Tyvärr måste man ibland ta hänsyn till pris också
Vi var förut inne på att bygga ett Nybro, men valde sedan den mindre varianten Kalmar. Det extra utrymmet i Nybro (den lilla vinkeln) kostade ganska mycket mer men gav inte någon mer yta som går att använda om jag säger så. Det blir ett enormt stort vardagsrum, nästan lite för stort enligt mig och inget extra sovrum.
Det som talar emot eksjöhus är däremot priset då SMV är billigare än. Tyvärr måste man ibland ta hänsyn till pris också
Nu pratar jag bara lite om det estetiska första intrycket.
Jag ser det inte som ett enormt vardagsrum, utan som ett stooort härligt kök i smv. Tycker inte om den liggande panelen under fönstren.
Jag gillar inte att hallen ser så liten ut i i kvadraten men ett plus att trappan inte är direkt intill ytterdörren. Gillar inte heller deras bardisk i köket, men där har jag en lösning som jag tycker är bättre. Både badrummet å tvättstugan är mindre än i Smv.
+ till båda är att det inte är riktigt typiskt standard planlösning, där man inte vet om det är ett Älvsbyhus byggt -82 eller om det är ett nytt hus. Det är väl mitt största problem när jag kollar kataloghus i dom lägre prisklasserna.
Jag ser det inte som ett enormt vardagsrum, utan som ett stooort härligt kök i smv. Tycker inte om den liggande panelen under fönstren.
Jag gillar inte att hallen ser så liten ut i i kvadraten men ett plus att trappan inte är direkt intill ytterdörren. Gillar inte heller deras bardisk i köket, men där har jag en lösning som jag tycker är bättre. Både badrummet å tvättstugan är mindre än i Smv.
+ till båda är att det inte är riktigt typiskt standard planlösning, där man inte vet om det är ett Älvsbyhus byggt -82 eller om det är ett nytt hus. Det är väl mitt största problem när jag kollar kataloghus i dom lägre prisklasserna.
Redigerat:
Anna_Robban skrev:Nu pratar jag bara lite om det estetiska första intrycket.
Jo, det är ett stort kök i Nybro, men om man är en växande familj som behöver mycket yta så är det svårt att få in massa sovrum eller kontor. Det blir mest massor av vardagsrum som jag tycker kan bli lite väl svårmöblerat.
Jag tycker inte att den liggande panelen stör, men det är ju en smaksak. Den som gör SMV inte ser ut som ett ÄH-hus från -82 är väl de höga smala fönstren som ger huset en mer modern touch.
Jag gillar bardisken i köket på Eksjöhuset, men det är ju en smaksak även där. Spontant känns det väl som att det måste finnas massor av hus som passar din smak, speciellt eftersom eksjöhus ligger i ett högre prissegment än smv så kan du egentligen kolla på de flesta hustillverkarna. Det finns säkert någon som har ett hus som passar dina behov exakt.
Det är ju fördelen med eksjöhus och liknande tillverkare, att du kan ändra mycket mer. med SMV kan du inte ändra någonting alls.
D vet jag inte. Hittade priser på ett ställe å då skillde det 900 000:- men det är ju olika hur man räknar, så den summan är nog inte riktigt riktig.kungkokos skrev:
Vi har också tittat mycket på kvadraten, det är jättebra planlösning, och jag håller verkligen med om att trappa direkt vid entén är värdelöst... tyvärr har MÅNGA hus det.
Det stora köket/vardagsrummet i Nybro kan nog bli ritkigt härligt om man använder det på rätt sätt. Ett allrum/familjerum med stort bord för mat/läxor/pyssel och kansake även en lite soffhörna... det tilltalar mig.
Svårt att välja direkt mellan dessa två utan att jämföra priser och vad man får för pengarna... Eksjöhus och Smålandsvillan har ju till att börja med olika grund i sina husoch att få totaentreprenad är ju också något man bör överväga...
Det stora köket/vardagsrummet i Nybro kan nog bli ritkigt härligt om man använder det på rätt sätt. Ett allrum/familjerum med stort bord för mat/läxor/pyssel och kansake även en lite soffhörna... det tilltalar mig.
Svårt att välja direkt mellan dessa två utan att jämföra priser och vad man får för pengarna... Eksjöhus och Smålandsvillan har ju till att börja med olika grund i sina husoch att få totaentreprenad är ju också något man bör överväga...
Jag har en offert från sep 2009. Där kostar materialsatsen 1 093 595 och för att få det ihopsatt, målat etc (nf) så får man lägga på 882 000. Vill man på det ha en inredd övervåning är det ytterligare 370 000. Kan tilläggas att det är inkl bergvärme (som jag tycker verkar overkill).
= 2 345 595.
= 2 345 595.
Det va ju bra! D jag såg låg på runt 2 300 000:- Så det va ju skillnad. Jag är medveten om att dom spelar i olika divisioner, men det behöver ju inte betyda att det ena är uselt rätt igenom hoppas jag?eran skrev:
Priset jag har sett måste ju ha varit med inredd övervåning låter det som
Medlem
· Västra Götalands län
· 1 inlägg
Hej!
Efter vad jag läst i leveransdeklarationen från eksjöhus på det hus vi kollar på
(omritad Mellangården) så verkar dom ha en standard som inte speciellt många andra har från start. Nu hittade jag givetvis inte åt den men jag minns att en thermia greenline ingick
samt isolerade mellanväggar, mellanbjälklag och jag undrar om det inte var rote tak men det ska jag låta vara osagt.
När jag senare benade ner offerten på byggsatsen (1.6Mkr) så var dom inte direkt dyrare än myresjö eller LB utan bara högre standard från början.
För själv väljer jag hellre ett hus med bra utgångsstandard än att sitta och göra tillval för 150.000.
/Jonas
Efter vad jag läst i leveransdeklarationen från eksjöhus på det hus vi kollar på
(omritad Mellangården) så verkar dom ha en standard som inte speciellt många andra har från start. Nu hittade jag givetvis inte åt den men jag minns att en thermia greenline ingick
samt isolerade mellanväggar, mellanbjälklag och jag undrar om det inte var rote tak men det ska jag låta vara osagt.
När jag senare benade ner offerten på byggsatsen (1.6Mkr) så var dom inte direkt dyrare än myresjö eller LB utan bara högre standard från början.
För själv väljer jag hellre ett hus med bra utgångsstandard än att sitta och göra tillval för 150.000.
/Jonas
Ajajaj... Det skulle ju såklart vara OINREDD ÖVERVÅNING i inlägget ovan. Det är nog så att man får lägga till 400 000 - 500 000 :- för färdig övervåning.eran skrev:
Men återigen, 1 900 000 :- var för ett NF kvadraten med oinredd övervåning.