3 183 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
eksjöhus Kvadraten vs Smv Nybro?
När jag tog in offerter från eksjöhus för något år sedan ingick inte utvändig målning. Färg levererades dock, men ska man leja bort det får man väl räkna med en 50.000kr bara för arbetet. Är det likadant nu?
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Vi har ett nytt Nybro. Den öppna lösningen - kök-allrum-vardagsrum är helt underbart. Med stora fönster och golv-till-tak-fönstren i vinkeln (vardagsrummet) är det ljust och snyggt. Hallen är bra men kan uppfattas som svårmöblerad pga de få väggytor som finns - trappan, fönstret och ingången till köket. Det är inte så värst svårmöblerat om man skaffar rätt möbler!
Badrummet är stort och golvvärmen är trevlig. Tvättstugan kunde väl vara större men är helt ok för oss - 2 vuxna med 2 barn. Vi har satt en bänk mittemot tvättmaskinen med två trådbacksystem under. Det funkar bra.
Att det "bara" är två rum på nedervåningen är inget minus tycker jag. Vi har 3 sovrum på övervåningen samt en klädkammare och ett stort allrum (vi valde till takkupan vilket gör enormt mycket för ljusinsläppet och ytan).
Det är ekparkett som standard men då 7mm. Vi valde till det tjockare golvet - 15mm. Det kostade ca 5000kr extra.
Ett minus är att det inte finns någon isolering i mellanväggarna. Det har vi på övervåningen där vi kommer att bo när det är helt klart = det gör inte så mycket att det saknas isolering där nere.
I krypgrunden har vi en hygrometer som talar om för oss hur fuktigt det är och det verkar funka bra.
Nybro är inte ett "skithus" bara för att det är billigare än ett Eksjöhus. Det är lite lägre standard. Sen är det ju inte heller platta-på-mark vilket vissa tycker är otroligt farligt. Dumsnack. Krypgrunden funkar bra.
Bara man har koll på vad för slags mark man sätter den i. Nackdel med krypgrunden är väl att du inte kan få golvvärme i alla golv. Vi har det som skrivet i badrummet och det är gott nog för oss. Sen är det ett fint + att ha vinkeln placerad så att man får sol där på eftermiddag/kväll. En snygg altan där så har man det gott.
Jag tycker att ni gott kan överväga att bygga ett Nybro.
Badrummet är stort och golvvärmen är trevlig. Tvättstugan kunde väl vara större men är helt ok för oss - 2 vuxna med 2 barn. Vi har satt en bänk mittemot tvättmaskinen med två trådbacksystem under. Det funkar bra.
Att det "bara" är två rum på nedervåningen är inget minus tycker jag. Vi har 3 sovrum på övervåningen samt en klädkammare och ett stort allrum (vi valde till takkupan vilket gör enormt mycket för ljusinsläppet och ytan).
Det är ekparkett som standard men då 7mm. Vi valde till det tjockare golvet - 15mm. Det kostade ca 5000kr extra.
Ett minus är att det inte finns någon isolering i mellanväggarna. Det har vi på övervåningen där vi kommer att bo när det är helt klart = det gör inte så mycket att det saknas isolering där nere.
I krypgrunden har vi en hygrometer som talar om för oss hur fuktigt det är och det verkar funka bra.
Nybro är inte ett "skithus" bara för att det är billigare än ett Eksjöhus. Det är lite lägre standard. Sen är det ju inte heller platta-på-mark vilket vissa tycker är otroligt farligt. Dumsnack. Krypgrunden funkar bra.
Jag tycker att ni gott kan överväga att bygga ett Nybro.
Vi funderade ett tag på att bygga ett hus från SMV men när vi gjort alla tillval kostade huset nästan lika mycket som ett Eksjöhus. Vi valde därför att bygga med Eksjöhus som vi tycker har bättre standard + att vi ville ha platta på mark vilket inte går att få med SMV.
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Samma för oss. Skiljde 100-200 tkr. Men med den standarden man får i Eksjöhus jämfört med SMV kändes det som det inte var snack om saken. Då var valet mellan LB och Eksjöhus lite svårare...Druvan skrev:
Hus_Tomten skrev:
Samma erfarenhet här, fast det skiljde ännu mindre när man gjort alla "nödvandiga" tillval.
Vi betalade 1.8 milj dec-08 för ett kvadraten med oinredd, dock fullt isolerad (vilket smålandsvillan inte är), övervåning.
En fundering, varför tycker många att det inte är bra att ha trappan direkt vid ytterdörren? Vi har det och kan inte se något direkt negatigt med det... bortsett från att ytan hade varit bättre att ha till annat såsom garderober.
Men man är väl hemmablind...
/Henrik
Men man är väl hemmablind...
/Henrik
hen_rik79 skrev:
Det är inte så ofta det är rent innanför dörren och alltså får du större risk att dra med dig smuts upp och runt i huset.
Jag säger samma sak; det verkar ju så opraktiskt att behöva passera den mest grusiga/smutsiga ytan i hela huset när man ska gå upp eller ner!hen_rik79 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Använder man huvudingången hela tiden och låter barnen drälla in där med leriga/grusiga skor blir det skitigt. VI använder groventrén också. Det minskar ner grusintaget.Tulipa skrev:
Klicka här för att svara