Hustillverkare
lord_meto: hur upplevs föräldrarsovrummet i 121-an ? tycker det känns lite trångt när man ser på planlösningen
nybyggd: ja och varför dom slutar med detta behöver man inte vara nobelpristagare för att lista ut. det är ju för att tjäna pengar på oss kunder. dom tar riktigt bra betalt för mallanskillnaden. så jag tror att vi bör nog kika på andra leverantörer ifall vi vill spara och göra lite själva på våra hus.
Jan-Å: Jag e inte nånannanstans å har diskuterat katter på andras tomt i en tråd där vi var flera som absolut passerade gränsen, även jag tyvärr :( så nog kan Du skriva här om allt som suger i bygget :p Såväl hantverkare som kunder har fått rejält på pälsen i olika trådar också så jag tycker Du ska prova :D
Brandis: Hej P, gör gärna detta, tack så länge!
Gieken: Men för trådstartaren så kanske Lb-hus är ett alternativ iaf, som kan erbjuda ett NF för dryga 1,9 milj. som de önskade???
Gris: [citat] Ja, det är det flera som sagt. Det är så jobbigt bara när budgeten rusar iväg. Det är så mycket man vill ha och lätt att tänka "10000 till gör ingen större skillnad". Men sen när man lägger ihop allt så drar det iväg. Entréveranda? Blir det dyrare att göra själv i efterhand? Det hade vi tänkt skippa för att det är billigare att göra själv. Är det inte så?
HappyDigger: Hej, Jag håller på med en tillbyggnad på ca 60m2 med en övervåning på halva till vårt 50-talshus. Bottenplattan är snart klar men jag har fortfarande inte bestämt tillvägagångssätt för själva huset. Är det någon som vet om det finns någon prefableverantör som kan bygga och ev montera (kan iofs lösas separat). Hur ser prisbilden ut mot ex lösvirke+arbetskostnad? Tacksam....
Nimak12: Hej! Är rätt ny på detta med bygga hus men är ordentligt sugen, så jag var inne ett tag på älvsbyhus men jag insåg ganska snabbt att de inte var något för mig. Nu är jag inne på fiskarheden, dock känner jag att totalentreprenaden som björkliden erbjuder är väldigt lockande, vilka tycker ni är "bäst"? och varför? Tack på för hand
Dicke O: Samma ägare/företrädare som McFreeze, Häggviks Åkeri, MTF Hem, Fagerdala EPS system, MTF Stenhus mm
Fågelgrå: I Norge är det ganska vanligt att man bygger hus med lägenhet för generationsboende/uthyrning. Samlingssida med länkar till hustillverkare finns här.
Hasti: Jag tycker Villa varm låter som ett alternativ, dom kör stommonterat sen får man färdigställa resten. Kolla in Villavarm.se dom håller till i piteå så ni är ju i samma län :)
kungkokos: [citat] Det låter som drömscenariot för hussäljaren men sämsta möjliga upplägg för köparen. Då får man säkerligen ett pris på fel produkt. Bättre att precisera direkt från början vad man vill ha så att man slipper ödsla tid på tillägg och avdrag. Är det så att vissa lösningar blir onödigt dyra så är det upp till säljaren att informera om detta och presentera andra
carinpeter: Pålning måste man ju utföra om det visar sig att det t.ex. är lera på en del av marken och fast mark under den andra delen. Vi gör markundersökning idag (själva). Mannen är i branschen, så vi får se hur det ser ut sen. Men de kostnaderna har vi ännu inte tagit höjd för.
eran: Ska bygga ett LB Classic i NNF, bygglovet ligger inne och beställningen ska väl snart slutföras. För att "få" P-märkningen är vi tvungna att låta LB göra våtutrymmena men står för ytskikten i resten av huset. Man får hoppas att de inte börjar tjorva med färdigställandegraden nu bara...
Jeanette och Alexander: tack alla för era svar.. Men efter dåligt bemötande från LB:s sida (inte hört av sig som de ska, har bett om ursäkt men ändå skött det dåligt och löjlig kompensation), att det tar ett år att bygga och priset har vi nu fått rena turen att hitta ett färdigt hus från 62. Så nu blir det en miljon billgiare och flytt 7 december. tjoho.. visst mer att göra själva men det är det värt.
xhr: Hej igen Faluhus utgick från sina moduler och gjorde ett hus utifrån mina önskemål om planlösning mm. Lite likt och samma stil som "Frösön", men helt annan planlösning, ingång på ena kortsidan och en stor veranda med plats för matbord mm. Jag fick hjälp av Faluhus säljare att upphandla hantverkare så kalkylerna stämde väldigt bra. Det som kostade extra var de extra tillval jag
kungkokos: Och jag vågar knappt drömma om vilka kostnader och förseningar det skulle innebära för oss om vi inte byggt med totalentreprenad när vår markentreprenör gjorde fel med grunden vilket uppdagades bara några dagar före stomresning. Som tur väl är hade vi totalentreprenad med Götenehus och de fick då ordna upp allt (till slut) och lyckades även få huset färdigt i tid trots
jassi_r: Kim E, Får man fråga vad ni valde bort och vad ni uppgraderade, hur mycke fick ni lägga på era tillval och hur mycke fick ni för det ni valde bort?! Tack på förhand :)
Mikael_L: Funderar ni på FH-villan kan ni även kolla Floods trähus. http://www.floodstra.com/floods_trahus/default.asp Dom har även en on-line-prislista under en av flikarna. Förut hade dom väldigt lika hus och utrustningsnivå, men floods var några tiotusen billigare på motsvarande husmodell.. Men jag tror att FH t.ex har isolerat ytterväggarna mer nu, utan att höja priserna. Sen verkar just den
kungkokos: T.ex. Bauhaus säljer Fresh-ventiler. Men kolla på deras hemsida för där tror jag det finns en lista på återförsäljare...
j_wikman: Vi håller på och bygger ett omritat Continental 1 och hittils har allting fungerat väldigt bra. När det gäller deras priser så är det ganska mycket som kan påverka priset så det absolut enklaste är att boka in ett möte med deras säljare. Lycka till
JBa: Vi resonerade så att vi prioriterade sådana saker i huset som inte gick eller var mycket kostsamma att ändra i efterhand men prioriterade ner det mer kosmetiska såsom vitvaror mm. Viktigt är att fundera på hur ni som familj rör er i ert hus och vilka saker ni prioriterar i huset. Ni kanske är motorfanatiker då kanske ett stort garage är ett måste, eller så är ni träningsnarkomaner
Gris: Har fortfarande inte bestämt oss. Gillar verkligen allegro men om man kollar på "bygga hus - jämförelser av hustillverkare" ser man att Myresjöhus har tunnare väggar och sämre u-värde än många andra och dessutom är det ingen spånskiva i innerväggarna och då kan det bli svårt att hänga upp tex en platt-tv och det blir sämre ljudisolering invändigt. Sen verkar det som Myresjöhus
Gris: Oj då, tråkigt. Har du nån tråd där du skrivit om detta? Vad tror ni förresten om delad vs totalentreprenad. Är det besvärligt med delad entreprenad tror ni? Myresjö har total och Faluhus har delad. [citat]
Jungfrun: Vi får se vad som blir med våra husbyggar planer. Det är ju verkligen en kostnadsfråga. Idag bor vi i ett stort hus med mycket förvaring, svårt att hitta ett nybyggt med samma utrymmen som inte kostar skjortan. Funderingarna går även till att fortsätta renoveringarna i det befintliga huset. Snurra i skallen, bygga nytt eller inte. Har tittat i prislitsorna och så fort man vill ändra
Familjen_eklöf: Hej vi har hittat en perfekt tomt och planerar att bygga Landsorts med myresjö, någons som har ett sån som man skulle kunna prata med och få lite tips och ider? Mvh Peter&Linda
SFCH: Hej du boende i ett Lyckan! Vill du ha besök av oss (Charlotte, Stefan och Sigge) nån kväll så att vi får titta på erat hus skulle vi uppskatta det mycket. Skicka bara ett PM så kan vi byta nummer och kanske bestämma nån kväll framöver. Vi tar med fika såklart :) Tack på förhand! //stefan
Tessan100: Vi tittade också på Tenor först, men tyckte att det var i minsta laget med två tonårsbarn ( + alla deras kompisar som "dräller" omkring ) Planlösningen är jättefin , så vi valde istället Å-hus. Det är ju i princip samma hus men bara större. Just nu väntar vi på ritningar från Myresjöhus så vi kan lämna in för bygglov sedan.
Tessan100: Priset vi fick är inkl. grund ( platta på mark) , men sen tillkommer kostnaden för breddning ( ca. 90000 :- ) + ev. tillval vi ska göra. Vi har valt bort ryggåstaket och tar istället genomgående en högre takhöjd, 2,70, i hela huset. Det gör också att fönstren blir större. Huset kommer inte att byggas med pulpettak, utan med sadeltak då kommunen endast godkänner detta. Men jag