Hustillverkare
sandhall: Man vill gärna vara fler vid en stomresning för att arbetet skall gå fortare. Detta, naturligtvis, för att resurser som lastbilar, kranbilar o.s.v. inte skall knytas upp längre tid än nödvändigt.
viseman: Finns så otroligt mycket att välja på marknaden just nu, se bara alla passivhus alternativ
eran: Hej, Nu ska jag vara lite tråkig, men testa slänga in frågan under forumdelen Byggnadsdelar/Arbetsmoment > Tak/Vind. Tror både den passar bättre där och att din sannolikhet för läsare stiger.
Tessan100: Allt handlar nog om vad tomten kommer att kosta...Bara vår tomt kostar 1,595,000 :- , så vår budget ( inkl. hus, anslutningsavgifter , grund etc. ) hamnar på ca. 4,8 milj. Då bygger vi ett Myresjöhus Åhus ( utvidgat till 152 kvm ) Vi bygger norr om Stockholm i Upplands Väsby
nybyggd: såg i någon tidning att värsåsvillan byggde någon byggnad på 6-700 kvm i somras,det var i någon kommun bilaga under semsetern.
torpalasse: Ngn som vet vad det kostar att göra grunden till en smålandsvilla tex Nybro? Vad skiljer 1a villan A94 från ett björkliden trofast?
mr_bygg: Jag håller med Momus att man som köpare, oavsett vilken leverantör eller hantverkare man väljer, ska kunna förvänta sig en lägstanivå på det utförda arbetet. Ett rimligt krav är att det ska vara fackmässigt utfört och följa de krav som finns oavsett om det är billigt eller dyrt och det är också glasklart om man läser de lagar som gäller. Är det tydligt och klart vad som
aivo: Kan inte uttala mig om kvaliteten på deras hus i dagsläget, bor ett hus byggt -76 som dom har byggt och det saknas luftspalt till panelen bla. Finns annat dåligt på huset också. /A
jhenrikj: [citat] Och när det uppdagas att säljarna tar betalt för samma sak två gånger, hur tror du Janne Josefsson och Sverker kommer att behandla LB-hus då? Nej jag tror inte riktigt på att de är så dumma. LB-hus dokumenterar som sagt allt. Du kan inte ens be snickaren skruva upp en krok i köket att hänga handdukar på utan att detta skall godkännas av LB-hus först.
eran: Nyfiken i en strut undrar vad ni fick betala för ett Kvadraten, dvs själva huset? MVH
Momus: Hitta en husfirma som är intresserade av att bygga sluttningshus, tyvärr är min erfarenhet att så inte alltid är fallet. När vi letade tomt och hittade flera (leverantörsbundna) tomter där sluttningshus skulle vara optimalt, gavs enbart skambud från husföretagen, de var helt enkelt inte intresserade av att bygga sluttningshus. Det skall inte skilja 1 miljon på priset att bygga ett lika
malinwi: här är en familj som förstorat sitt listig ngt o även lagt till en inredningsbar övervåning. http://vaktrundan30.wordpress.com/
Stenmark: Tack alla för de tips vi fått. Nu har vi alla kontakter vi behöver! //J
mr_bygg: Min poäng var att vad man än köper så måste man utgå från vad man är ute efter, oavsett om det är en bil, ett hus eller något annat. Man kan köpa en t-shirt för 50:- på HM och man kan hitta en för 500:- på en "märkesaffär". Vilken som har bäst kvalitet eller eller är mest prisvärd handlar uteslutande om vad köparen har för preferenser. Är du hungrig så kan du bli mätt på
emsepemse: Vi är intresserade av att bygga ett Villa Brogården och undrar om någon ska bygga eller har byggt ett sådant och kan tala om vad det huset kostar i standardutförande?
EnilemmE: Det är vi oxå väldigt intresserade av att veta! Pris på enbart materialsats? Nyckelfärdigt?
Connecticut: Jag undrar om någon känner till några nordiska prefab-hus som exporteras till USA? Jag bor i USA och funderar på att köpa en tomt och bygga ett nytt hus här men skulle gärna bygga ett nordiskt, och helst ett energieffektivt, hus. Tacksam för alla tips!
Havsutsikt: [citat] Inte kanske ett typexempel på kalkyl. Allt eget arbete är svårberäknat. Men t.ex. så kostar kakel/tätskikt i badrum, klinker i tvättstuga, en del. Vårt gick på 130.000 för det arbetet. 3 badrum, tvätt, vägg i kök. Din kalkyl är beror ju väldigt på vad du ska ha in i huset. Köpa vitvaror på mellandagsrea, är väl inte fel, men jag ville få allt färdigt snabbt och
markus L: det du kan göra är att du köper ett prefab fhus från en billigare husbyggare som inte behöver vara så nära så får dom frakta huset och de borde bli ett utav många billiga alternativ , och sen så går de ju alltid att förhandla om priser , man ska stå på sig //halvfärdig snickare
Spanky: Hejsan, Vi har fastnat för ett av eksjöhus hus och är intresserade av andras erfarenheter, bra/dåliga... Troligtvis kommer vi att bygga ett Mellangården då vi fallit pladask för planlösning och utseende, jag eg allt:) Nån annan som byggt detta hus som har erfarenhet?prisinfo? Vi kommer troligtvis köpa byggsats och resning och sen plocka in egna snickare, elektriker, vvsmotörer osv och
hempularen: det finns ju ex. den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/89523-negativa-erfarenheter-fran-ekohus.html Använd sökfunktionen så hittar du fler.
micke_petersson: Ja då har vi beställt villa visingsö av smålandsvillan. vi skall bygga utanför borås Kommer gärna i kontakt med andra som byggt villa visingsö... eller med smålandsvillan... för o få lite tips och råd... kontakta gärna här eller via mail micke@mickepetersson.se
Hus_Tomten: Frågan är väl varför du skall bygga? Är man själv tror jag det är det lättare att hitta något befintligt hus/lägenhet som passar ens smak. Är man två (eller flera) kanske det inte är lika lätt, och man vill bygga ett eget som faller hela familjen i smaken. Säg att du nu råkar springa på en dam som snärjer dig. Det är ju inte säkert hon har samma smak angående hus/tomt osv.
Camilllla84: [citat] Ja vi har också gjort så, av samma anledning. Köket kommer antagligen kosta lika mycket som Ekefors drar av för deras, men vi kommer ha ungefär dubbelt så mycket skåp och bänkar för den summan... Vad har ni för projektledare förresten? Och hur mycket har man med den personen att göra? Vi fick pärmen hemskickad förra veckan, men det återstår ju fortfarande att se hur det
Suhagg: Letar något som jag kan köpa stomrest och ordna grund och invändigt själv. Vad har A-hus för möjligheter? [bild]
jhenrikj: [citat] Det finns officiella prislistor för varje geografiskt område. Be att få en sådan. Sen kan du säkert ha fått vissa pris med Nibe360 och vissa pris med Nibe F750, eftersom de är mitt i fasen att byta mellan dessa just nu. Och det är säkert inget ovanligt över det här. När jag beställde min nya bil i vintras så bad jag om en offert från 5 olika Volvohandlare på exakt samma
tornado: Kan tipsa om landsort från myresjöhus,det går att plocka på rätt mycket utan att det blir jättedyrt.