Sorry, nu kom jag från trådens ämne "rangordna hustillverkare" i mitt inlägg ovan...
 
Tänkte försöka sparka liv i denna tråd igen....

Är inne på att köpa ett hus stomrest och sedan göra allt de invändiga själv mha inhyrda hantverkare.

Då är ju husets grundkonstruktion, kvalitet i material, isolering, mm det som är det viktiga.

Om man gör en rankning utifrån det? Hur ligger klarar sig de olika leverantörerna då?

pejida skrev:
Jag kan säga hur mina prioriteringar ser ut då...

-Ordentlig grund med bra isolering (300mm) och golvvärme
-Rejäl stomme med bra isolering (vägg: 45+220+45mm tak: 500mm, snedtak 400mm)
-Golvvärme på övervåning

-Jordvärme med FTX ventilation (värme på vintern och kyla på sommaren))
-Ljudisolerade innerväggar
-Spån + gips på alla väggar
-Råspont i tak
-Styrbart Elsystem
-Fönster med bra U-värde

Då finns alla förutsättningar för att det ska bli ett rejält hus och ett energisnålt boende (genomsnittliga U-värdet för hela huset = 0,2) som man kan vistas i överallt utan att behöva frysa eller svettas med bra luft för mindre damm och bättre hälsa.

Kanske kostar lite extra men det har man igen på driftkostnaderna och andrahandsvärdet.

Sen kan ju t.ex köket vara från IKEA, om man känner att man vill hålla i pengarna, lite enklare att byta ut senare liksom...

Så tänkte jag...för om 10-20 år ska ju ändå ytskikten börja bytas :) eller den trendige byter om 3 år :P
 
Vi bygger med Faluhus (klart om några veckor) och tycker också att kvalitet på själva konstruktionen (grund och väggar) är viktigare är lull-lull, det senare kan man alltid fixa till i efterhand, men det är svårt att byta grund ;)
Om man utgår från "Pejida's" lista ser det ut så här för oss:

-Ordentlig grund med bra isolering (300mm) och golvvärme. Ja (Vi har använt sk Umingrund från "Supergrund")
-Rejäl stomme med bra isolering (vägg: 45+220+45mm tak: 500mm, snedtak 400mm). Ja
-Golvvärme på övervåning. Ja

-Jordvärme med FTX ventilation (värme på vintern och kyla på sommaren)). FTX har vi, men inte jordvärme. Det går dock att lägga till, antar jag
-Ljudisolerade innerväggar. Ja
-Spån + gips på alla väggar. Ja
-Råspont i tak. Ja
-Styrbart Elsystem. Jag är inte säker på vad som menas här. Vi har i alla fall inte styrts av en fast elritning, utan elen har vi kommit överens om med elektrikern.
-Fönster med bra U-värde. Ja (u-värdet = 0.9)

Övriga fördelar som vi såg med Faluhus:
-Helt egen planlösning, vi har utgått från ett typhus men ändrat planlösningen helt och även ändrat ytterväggarna något.
-Vårt hus trycktestas (de gör detta kostnadsfritt i vårt fall, för att skaffa sig mer erfarenhet inom området). Men kan nog inte säga att de har jättemycket erfarenhet ännu, men i vårt fall ser det i alla fall bra ut (en provtryckning av två är gjord). Detta beror förstås på att entreprenören har gjort ett bra jobb och varit noggranna, det är ju inget som kommer automatiskt bara för att man väljer rätt husleverantör. Dock kan man förhoppningsvis få bra hjälp från husföretaget när man ska välja entreprenörer.....

Nu har vi ju inte haft slutbesiktning ännu, men det ser bra ut (i våra ögon). Jag kan ju återkomma efter slutbesiktningen och efter provtryckning nr 2, som ska göras i samma veva som slutbesiktningen.

Lycka till med valet!
mvh
TeWa
 
TeWa skrev:
Vi bygger med Faluhus (klart om några veckor) och tycker också att kvalitet på själva konstruktionen (grund och väggar) är viktigare är lull-lull, det senare kan man alltid fixa till i efterhand, men det är svårt att byta grund ;)
Om man utgår från "Pejida's" lista ser det ut så här för oss:

-Ordentlig grund med bra isolering (300mm) och golvvärme. Ja (Vi har använt sk Umingrund från "Supergrund")
-Rejäl stomme med bra isolering (vägg: 45+220+45mm tak: 500mm, snedtak 400mm). Ja
-Golvvärme på övervåning. Ja

-Jordvärme med FTX ventilation (värme på vintern och kyla på sommaren)). FTX har vi, men inte jordvärme. Det går dock att lägga till, antar jag
-Ljudisolerade innerväggar. Ja
-Spån + gips på alla väggar. Ja
-Råspont i tak. Ja
-Styrbart Elsystem. Jag är inte säker på vad som menas här. Vi har i alla fall inte styrts av en fast elritning, utan elen har vi kommit överens om med elektrikern.
-Fönster med bra U-värde. Ja (u-värdet = 0.9)

Övriga fördelar som vi såg med Faluhus:
-Helt egen planlösning, vi har utgått från ett typhus men ändrat planlösningen helt och även ändrat ytterväggarna något.
-Vårt hus trycktestas (de gör detta kostnadsfritt i vårt fall, för att skaffa sig mer erfarenhet inom området). Men kan nog inte säga att de har jättemycket erfarenhet ännu, men i vårt fall ser det i alla fall bra ut (en provtryckning av två är gjord). Detta beror förstås på att entreprenören har gjort ett bra jobb och varit noggranna, det är ju inget som kommer automatiskt bara för att man väljer rätt husleverantör. Dock kan man förhoppningsvis få bra hjälp från husföretaget när man ska välja entreprenörer.....

Nu har vi ju inte haft slutbesiktning ännu, men det ser bra ut (i våra ögon). Jag kan ju återkomma efter slutbesiktningen och efter provtryckning nr 2, som ska göras i samma veva som slutbesiktningen.

Lycka till med valet!
mvh
TeWa
Hej Tewa!

Vilket maxläckage är ni garanterade vid tryckprovningen?

//Johan
 
Vi har inga garantier när det gäller maxläckage, tyvärr.
Däremot har vi haft en bra dialog med byggarna, de har varit noggranna och fått lite extra stöd av en täthetskonsult. Det gjordes en provtryckning "på vägen", den gav ett ganska bra resultat (ca 0.6), detta var dock innan alla genomföringar var gjorda men också innan sista isolering och skivning av innerväggar. Dessutom gav den hintar om vart det behövdes extra tätning och det åtgärdades också. Nu ska det bli spännande att se vad resultatet blir när allt är klart!
Få hustillverkare verkar ha erfarenhet av provtryckning, men Faluhus bygger ju i alla fall på sin och borde väl snart (om inte redan nu) våga sig på att garantera ett maxvärde.
TeWa
 
mr_bygg skrev:
Håller med, på samma sätt är det väl med hus som med allt annat man köper, man betalar inte bara för produkten utan mer eller mindre för märket också. BMW och Mercedes anses vara status och prestigebilar med hög utrustningsstandard men jag skulle nog inte påstå att deras kvalitet på något sätt är överlägsen. Där kan man som du skriver titta på Toyota istället som verkar ha ett betydligt framgångsrikare kvalitetsarbete och också slutresultat. Man kan säkert köpa två stycken Toyota till priset av en Mercedes men vill man ha en stjärna på huven och mycket lyx så har det ingen betydelse, då väljer man nog Mercedes ändå. Bara för att något är dyrt och har en hög standard/utrustningsnivå behöver inte själva grundprodukten vara kvalitetsmässigt bättre eller heller särskilt prisvärd.

Därför är det intressant att jämföra vad som skiljer grundkonstruktionen åt bland tillverkare och vilken kvalitetsmedvetenhet som finns bland hustillverkarna. (Vem är hustillverkarnas Toyota i branschen?) Idag kan man göra så mycket ändringar hos de flesta tillverkare, både utvändigt och invändigt, så att det i slutänden är svårt att se vilken tillverkare det är frågan om.

Då är frågan, kan man uppgradera en Toyota med utrustning till en Mercedes standard till en mindre kostnad än att köpa Mercedesen direkt eller finns det något mervärde i att slå till på en Mercedes istället? Går det så kanske man kan få kvalitetsmässigt bättre produkt men utan att göra avkall på standarden om inte namnet på produkten i sig är väldigt viktigt. Om själva grundkonstruktionen är likvärdig återstår att titta på vem som kan erbjuda det prismässigt mest attraktiva produkten till den standard som man vill ha.
Dock ska man väl notera att varken BMW eller Mercedes är lika välutrustade i listutförande som Toyota. Speciellt BMW är väldigt snålt utrustad och i det slutliga priset står ofta minst en femtedel för tillvalen. I min bil kan nämnas att listpriset var 364 tusen och tillvalen listades för 140 tusen, och då är den ändå inte "fullutrustad". Gällande kvalité i bemärkelsen hållbarhet och driftsäkerhet har du också rätt, Toyota är minst lika bra, om inte bättre. Däremot har BMW konstruktionsmässiga detaljer i fjädring, motorer, drivlina etc som du aldrig kan få i en Toyota (inte ens om det står Lexus på den) hur många tillval du än gör. Om det är prisvärt eller ej beror ju, precis som med allt annat, vilka egenskaper man efterfrågar. Som en ekonomisk, hållbar och praktisk transportmaskin är Toyotan alltid mer prisvärd.

Ska man här dra paralellen till hus så är det väl lite mer som att jämföra ett stenhus med ett trähus: Trähuset kan vara hållbart och driftsäkert i detaljerna och det kan utrustas till samma standard som stenhuset. Men oavsett vad man gör så förblir det ett trähus. Jämförelsen haltar dock betänkligt.
 
Min poäng var att vad man än köper så måste man utgå från vad man är ute efter, oavsett om det är en bil, ett hus eller något annat. Man kan köpa en t-shirt för 50:- på HM och man kan hitta en för 500:- på en "märkesaffär". Vilken som har bäst kvalitet eller eller är mest prisvärd handlar uteslutande om vad köparen har för preferenser. Är du hungrig så kan du bli mätt på en burgare eller på en 5 stjärnig resturang men priset skiljer nog en hel del men beroende på vad du är ute efter så kanske du är beredd att betala merkostnaden. Samma sak när det gäller hus eller bil.

Det finns hustillverkare som kan bygga helt efter kundens önskemål, hög utgångsstandard och påkostade kataloger med massor av husmodeller. Sen finns det tillverkare som erbjuder några få husmodeller med lägre utgångsstandard och där tillvalen många gånger är relativt dyra. Bägge kan ha samma grundkosnstruktion i exempelvis ytterväggarna men priset per kvm kan skilja väldigt mycket. Bägge alternativen kan vara prisvärda beroende på vad man som kund har för önskemål om standard, tillval, förändringar och många gånger också för prisnivå. Det viktiga när man rangordnar olika tillverkare är att man anger vilka skäl som ligger bakom annars är det rätt ointressant.

Jag tror absolut att det finns mer eller mindre prisvärde hustillverkare om man utgår från de kriterier man egentligen har som önskemål på sitt boende och vad man har för krav på standard och möjlighet till tillval.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.