M
mr_bygg: Jag kan till viss del hålla med. Om vi förutsätter att prefabelementen är helt perfekta och duktiga snickare och övriga hantverkare har koll och inte bryter plasten så är det väl det bästa. I vårt fall så konstaterades en hel del brister i isoleringen/drevningen kring fönsterna och uppenbarligen så hade elektrikerna eller andra hantverkare skurit sönder plasten på flera ställen
11 svar · 2,4k läst
B
byggankan: Jag fick ett pris på nyckelfärdigt Balans på 2,2 när jag pratade med deras säljare i Stockholm för någon månad sedan. Att få allt inkl. tomt för 3 låter som ett väldigt bra pris. Men det är ju så olika beroende på var man bygger. Vi får betala nästan 500 000 bara i avgifter. Sen tillkommer ju hus och tomt på det...
6 svar · 4,6k läst
B
byggankan: Vi har nu ändrat oss till Domherren där vi gör om planlösningen en hel del så att den blir lite mer som eksjöhus Lyckan Funkis med vinkel. Vi fick en offert på Domherren där elen var 86 000 och det kändes som ett ganska rimligt pris då det även ingår en hel del material i det. Sen tar vi nog även hjälp med åtagande 1 och 2 (ungefär stomrest + reglarna till innerväggarna). Resten
6 svar · 6,6k läst
T
tsarraz: Ge han ett motbud brukar funka. Säg att du som nytt bolag bara har råd med 1900 för båda annars väljer du att bara ligga hos hitta där du fick det erbjudandet.
2 svar · 1,3k läst
L
lord_meto: vi ska bygga lommen. man kan anlita egna entrepenörer och det blir nog alldeles säkert billigare. men vi är för okunniga och för fega för att våga oss på det. kommer köra allt genom fiskarheden men har bekanta som anlitade allt själv och dom sparade en ordentlig hacka..
3 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Gamla hus må vara välbyggda iaf när man ska riva skiten. Köp nytt säger jag till mig själv nästa gång. Förb%&#& GAMMHUS!!! 2,5 år och tre rum (badrum+bastu) är vad jag hunnit :(
49 svar · 11,1k läst
M
Molnlycke2: Japp, jag skall bygga där. Vi har ännu inte börjat titta på hus men har några heta kandidater, modulenthus och Myresjö. Det vi kommer att behöva är schaktmassa, så om ni skall spränga så vet jag var ni kan tippa av det
1 svar · 1,2k läst
L
lord_meto: tar upp denna gamla tråden igen och frågar om det finns någon som ska bygga nu 2009/2010 ? Vi ska bygga i kolbäck på vallmoorådet efter att ha övervägt både nibble och skantzsjön
19 svar · 3,5k läst
E
ecr88: Som jag skrev är jag inte stressad, jag kan inte göra mycke mer än pappers arbete den här årstiden.
13 svar · 10,0k läst
kungkokos
kungkokos: [citat] Kostnadesspecifikationens utförande spelar egentligen inte så stor roll rent juridiskt, utan det är avtalet som bestämmer entreprenadformen. Även om offerten kan vara är en fingervisning för hur entrepreadformen ser ut, så kan det ju också vara så att säljaren vill ge er lite mer detaljerad info än bara: 1 st Hus = x miljoner. Men i en nogrannt utför offert skall det ju
5 svar · 1,5k läst
H
Hasti: Hej! Dom gör ju endast stomrest vilket framgår på deras hemsida. Sen är ju hela poängen att man ska kunna göra mycket jobb själv och därav få ner totalpriset. Jag tycker inte dom är speciellt dyra med tanke på att Myresjö skulle ha ca 1.4 för en byggsats på det hus vi kollade på och VV ca 1.1 stomrest och klart, så där har man ju utrymme för kök mm. Sen får man ju lägga på
16 svar · 25,4k läst
Kjellstrand
Kjellstrand: Ok, då behöver man inte lägga bort deras kataloger då :P Men det känns helt klart bättre att köpa hus av TH om de är stabila ekonomiskt sett.
34 svar · 9,9k läst
Kjellstrand
Kjellstrand: "Arkitektens idé 181" är en av de bästa planlösningarna jag har sett faktiskt. Diggar den skarpt. Tycker dock inte att Master Bedr. ligger fel då jag vill ha "trädgårdssidan" söder väster sol. Så blir det svalt och skönt i sovrummet helt enkelt :) Men har man en sjö precis utanför så förstår jag vitsen :)
8 svar · 15,2k läst
J
Juampi: Hej! Är det någon som vet exakta måtten på innerväggarna i vardagsrummet för detta hus? Mvh
0 svar · 2,4k läst
L
lindbergevelina: vi ska bygga en villa kalmar som vi tycker har en bättre planlösning är västervik som vi tittade på från början!! så ställ frågor så kanske vi kan besvara några! vi gjorde slutbeställning i torsdag!
7 svar · 3,9k läst
E
Evi: Om du hittar ett 1,5 plans hus du gillar med planlösning o.s.v, tror jag du kan modifiera ett vanligt 45 eller 38 graders trekantstak till ett pulpettak.Fråga hustillverkaren.
6 svar · 5,3k läst
B
byggankan: I ekeforshus ekonomenserie så kan man få precis det du efterfrågar. Platta + stommen med allt utvändigt klart bortsett från målningen. Då får man också med en hel del material. Kommer inte ihåg riktigt vad, material till innerväggar och bergvärmepump kommer jag i alla fall ihåg att man fick med (borrningen ingår inte). För ekonomen 142 skulle det kosta 1,4 när jag ringde och
11 svar · 16,7k läst
H
Havsutsikt: Bara sådär med lite känsla mellan tumme och pekfinger. Vi har varit inne på både Eksjö och Lb tidigare och känslan är väl att Eksjö bygger en känsla hos kunden som anspelar på kvalité och tradition. Mycket snack om råspont, tjocka väggar mm. LB bygger lite modernare, lite fräckare, lite anspelning på den moderna trendiga kunden. Personligen så är jag mer tillfreds med LBs
14 svar · 4,7k läst
L
lord_meto: Någon som bor, bygger eller har varit inne i en Lommen ? Hur upplever ni vardagsrummet? varit inne ett ett nybyggt lommen där dom förlängt vardagsrummet med 2 meter. känns som om det blir väldigt litet om man inte gör det..
0 svar · 1,2k läst
L
L. Mäkinen: Att husen är utomhus när man sätter ihop dem lär alla lida av. Frågan är ju främst om de är täta när de väl är på plats. Vi ska inte bygga i närheten av grannar så huset kanske "står oskyddat". Totalt sett handlar det väl om 400 000 kr i skillnad mellan Lodur och Västervik. Det kan man köpa några rullar silvertejp för...
6 svar · 1,3k läst
H
Havsutsikt: Volvo beskriver det bra tycker jag, med ett litet undantag. Det beror väldigt mycket på vilken fabrikant man bygger med. Vi upplevde att vi i vårt totalentreprenadkontrakt kunde påverka detaljer väldigt mycket. Mycket detaljer är ju en fråga om planering, ett välplanerat hus med en väl genomgången och insatt husköpare har löst det mesta på ritbordet och när beställningen är gjord.
2 svar · 828 läst
L
Flyttad
L
Flyttad
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Ja, det här är en inaktuell tråd ni har börjat diskutera i. Stänger den därför.
28 svar · 8,1k läst
·
I
Ingalls Wilder: Gillar detta lilla läckra hus. Men hittar nästan ingen info på nätet om Villa Saeven. Vi har fått prisuppgift på ca 1.7 Miljoner (Nyckelfärdigt i Stockholmsområdet). Men det vore roligt att höra andras tankar och erfarenheter, samt framförallt att se bilder av färdiga "Villa Saeven". http://www.vargardahus.se/hus.php?id=134
0 svar · 2,1k läst
E
Evi: Av dessa två tycker jag mer om Vårgårdahuset. Gillar mansardtak. Är kanske för konservativ, men gillar ej trappan mitt i huset på LB-huset. Den behöver då en träpinne som stöttar upp den. Har sett det i verkligheten och gillar det inte. Däremot har LB-hus ett 1,5 plans, Ärlan, som kan fås med mansardtak. Där ligger trappan som i Vårgårdahuset vid entrén. Idealet är kanske en
3 svar · 1,7k läst
I
Ingalls Wilder: [citat] Tack Christian! Enligt den listan (för Göteborg tom 31/12 2009) skulle Steglitsen kosta: Steglitsen: 1 759 300 --- 2 460 900 Steglitsen balkong: 1 792 100 --- 2 486 400 Steglitsen etage: 1 876 100 --- 2 576 500 (Stommonterat --- Nyckelfärdigt, totalentreprenad.)
11 svar · 4,1k läst
S
Spoon195: [citat] kolla med din säljare, vi har lagt till för att få allt i en svart serie från bosch.
11 svar · 6,1k läst
S
strömma1: Vi bygger ett landsort breddat 1.2m och har valt liggande panel över och under fönster och dörrar, i övrigt den vanliga stående panelen
4 svar · 1,9k läst
A
aswespeak: [citat] Detta är exkl. tomt.. ink. markarbete för normalförhållande samt grund. Totalt hamnar vi på ca 4,4 M Sek. Har inte koll vad stommen kostar.. har aldrig övervägt något annat än totalentreprenad..
36 svar · 52,5k läst
S
sjättenovember: Vi fick besked efter vi lämnat in första veckan i November,slutbesiktning vecka 35.Det beror enligt Lb-hus på ledigt för jul och byggsemester.Hur som helst i dessa 35 veckors leverans löfte finns alltid någon ledighet när man än beställer på året vilket för mig vore mer ärligt att säga att man inte klarar att leverera på 35 veckor!!
11 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.