Byggahus.se

Funderingar vid takbyte

1. L
    Medlem · östergötland · 68 inlägg

lindqvist71

Medlem
    Hej alla!

Jag och min bror ska hjälpa våra föräldrar att byta deras tegeltak nästa sommar. De bor en bra bit bort, så jag har några funderingar som jag hoppas någon vänligt själ kan hjälpa mig med. Det är ett vanligt rakt sadeltak på 130kvm med 38 graders taklutning med ett takfönster, så inga konstigheter.

Funderingar...

1.Måste den gamla underlagspappen tas bort eller räcker det att kontrollera taket från insidan och om det då är okay lägga den nya pappen på den gamla?

2.Om man måste laga en bit av råsponten mitt i taket, Hur går man till väga då(not och fjäder)?

3.Jag tänker vi ska hinna byta taket på fem dagar på två man. Vi kommer ha spikpistol för
    både papp och läkt. Tror ni man hinner detta?

4.Min plan är att försöka få de nya pannorna lev. upp på taket på den tredje dagen. Låter detta rimligt. Hinner man riva gamla taket och få dit ny papp och läkt på två dagar?

Tacksam för alla svar i ämnet.

2. L
    Medlem · östergötland · 68 inlägg

lindqvist71

Medlem

Är det ingen som kan hjälpa mig

Skulle bli jätteglad för lite hjälp med mina funderingar...

Har en ytterligare fundering.

5. Brukar det gå att återanvända plåtarna runt skorstenen och takfönstren eller måste man ta dit en plåtslagare?

3. E
    Medlem · uppsala · 697 inlägg

eran

Medlem
    Hej,

Nu ska jag vara lite tråkig, men testa slänga in frågan under forumdelen Byggnadsdelar/Arbetsmoment > Tak/Vind. Tror både den passar bättre där och att din sannolikhet för läsare stiger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.