15 435 läst · 81 svar
15k läst
81 svar
Rangordna tillverkarna
Sida 1 av 6
Hej,
Finns det någon vedertagen hackordning vad gäller standarden på de hus som prefabtillverkarna levererar. T ex högt, mellan, lågt.
Skulle det i så fall inte vara helt osant att säga att Trivesel, Willa Nordic, Karlsson och Götene hör till den första gruppen (fyll gärna på eller kom med andra förslag).
Myresjö, A-hus, Anebyhus, Eksjöhus i mittengruppen.
Och sedan följer LB, Modulent, Boro, Fiskarheden och Älvsbyhus
Observera att jag inte själv har någon efarenhet av alla dessa hus utan utgår i många fall bara på magkänsla. Det finns heller inga värderingar inlagda om att något är bättre eller sämre (en lägre kvalitet kan ju speglas i ett väsentligt lägre pris också).
Kan ni som är mer bevandrade i denna värld hjälpa mig att rangordna?
Finns det någon vedertagen hackordning vad gäller standarden på de hus som prefabtillverkarna levererar. T ex högt, mellan, lågt.
Skulle det i så fall inte vara helt osant att säga att Trivesel, Willa Nordic, Karlsson och Götene hör till den första gruppen (fyll gärna på eller kom med andra förslag).
Myresjö, A-hus, Anebyhus, Eksjöhus i mittengruppen.
Och sedan följer LB, Modulent, Boro, Fiskarheden och Älvsbyhus
Observera att jag inte själv har någon efarenhet av alla dessa hus utan utgår i många fall bara på magkänsla. Det finns heller inga värderingar inlagda om att något är bättre eller sämre (en lägre kvalitet kan ju speglas i ett väsentligt lägre pris också).
Kan ni som är mer bevandrade i denna värld hjälpa mig att rangordna?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Glöm för guds skull inte att ett hus inte blir bättre än sin byggare. Många hempulare som kallar sig hantverkare och får jobb som husbyggare. Och vad är meningen med ett gediget hus om grunden sätter sig 10cm inom ett år.
Jag kan för humorn i det hela ändå fylla på...
1. Trivesel, Willa Nordic, Karlsson och Götene, Värsåsvillan, Lappli
2. Myresjö, A-hus, Anebyhus, Eksjöhus ,Vittjärvshus, ,
3. LB, Modulent, Boro, Fiskarheden, Smålandsvillan, Älvsbyhus och Björkliden
4. Roxi och alla andra kalleankaföretagare som inte klarar av att sätta upp ett enda hus utan bråk!
Men om det är "hackordningen" här på forumet du är ute efter och inte reella fakta med hänsyn till pris eller kvalité ser det väl ut såhär:
1. Vilken hustillverkare som helst
2. Älvsbyhus
Tilläggas bör dock att flertalet förmodligen inte ens satt sin fot i ett Älvsbyhus...
1. Trivesel, Willa Nordic, Karlsson och Götene, Värsåsvillan, Lappli
2. Myresjö, A-hus, Anebyhus, Eksjöhus ,Vittjärvshus, ,
3. LB, Modulent, Boro, Fiskarheden, Smålandsvillan, Älvsbyhus och Björkliden
4. Roxi och alla andra kalleankaföretagare som inte klarar av att sätta upp ett enda hus utan bråk!
Men om det är "hackordningen" här på forumet du är ute efter och inte reella fakta med hänsyn till pris eller kvalité ser det väl ut såhär:
1. Vilken hustillverkare som helst
2. Älvsbyhus
Tilläggas bör dock att flertalet förmodligen inte ens satt sin fot i ett Älvsbyhus...
Redigerat:
Är inte så impad av Trivselhus som alla andra verkar, bla takbord under pannorna...
Sävsjö borde väl vara med i toppgruppen?
Sävsjö borde väl vara med i toppgruppen?
Det var många som inte ville att hus X eller Y skulle vara med i samma liga som Älvsbyhus. Jag tolkar det som om att Älvsbyhus spelar i en egen division, lite under de andra. Men jag har aldrig satt min fot i ett Älvsbyhus så det säger mig ingenting.
Magnuse74, min tanke var att få en bild av standarden i verkligheten, men den borde ju också avspeglas här i forumet. Eller?
Magnuse74, min tanke var att få en bild av standarden i verkligheten, men den borde ju också avspeglas här i forumet. Eller?
Nej....Schteftet skrev:
Det är ungefär som att argumentera vem som har bäst bil... Det är omöjligt att bilda sig en rättvis uppfattning här på forumet. Skriver jag att jag tycker att Lappli är bäst kommer alltid någon annan och säger att Vittjärvshus är bättre för de har en annan effektivare bergvärmepump vilket resulterar i att nästa tycker att Vittjärvshus är mycket sämre än Götene eftersom de senare har TVÅ kaklade badrum och ett något dyrare kök som standard osv osv.... det tar helt enkelt aldrig slut...
Åk och titta på visningshus, prata med försäljare, jämför priser och vad leveranserna innehåller. Köp det som känns bäst till det pris du känner du är beredd att betala och undvik tillverkare som har tendenser till att inte slutföra sina åtaganden.
Lycka till
Redigerat:
JanneL, jag är nog mest ute efter att hitta någon som håller hög kvalitet vad gäller själva bygget, finnish och byggteknik. Jag är själv petig (antagligen för petig för mitt eget bästa när vi ska bygga). I dagsläget är det Trivsel som vi upplever bäst speglar vår stil, och jag upplever att de har en hög noggrannhet. Men detta har jag som sagt inga belägg för utan är bara en magkänsla. Jag var i det sammanhanget ute efter vilka andra hus som ligger i THs klass, som därigenom skulle kunna vara intressanta alternativ.
Som du sa Apprentice, huset blir inte bättre än hantverkarna. Visst är det så. Finns det ett samband mellan dyrare hus med högre standard - och noggrannare/bättre snickare?
Som du sa Apprentice, huset blir inte bättre än hantverkarna. Visst är det så. Finns det ett samband mellan dyrare hus med högre standard - och noggrannare/bättre snickare?
Nej det finns inget samband med dyrare hus bättre snickare. Har sett Sävjöhus som är helt kasst ihopsatta fast att de ska vara så exklusiva.Schteftet skrev:
Vi är precis klara med vårt andra hus, det första ett Eksjöhus med suverän snickare, toppresultat. Så bra att vi frågade om han kunde bygga ett lösvirkeshus åt oss. Snacka om standard det blev. Vi sitter bara och ler och tror vi drömmer. Vad är det som är så bra då. Jo man styr standard och kvalitet själv på ett helt annat sätt. Huset är mycket välisolerat, det är framför allt tätt(prefab hus tenderar att vara otäta då man ofta slarvar med plasten efter att elektriker, VVS mm), 2.70 takhöjd per default (skulle kostat extra med prefab), egen planlösning etc etc
Är man intresserad av kvalitet och standard rekommenderar jag lösvirkeshus helt klart.
Schteftet, lider av samma åkomma som dig!
Kvalite är något man kan diskutera i oändlighet. Den varierar med personens uppfattning/upplevelse i förhållandet till det pris han/hon har betalt. Det jag kan tycka är super tycker någon annan är pest och vice versa.
Att visa statistik över antal sålda hus tror jag inte hellre är relevant. Då kommer det genast andra aspekter med i bilden. Det estetiska, utseendet, och det kan vara nog så viktigt. Planlösning, passar det mitt/våra behov? Tror inte att de husmodeller som säljs mest är bäst. De har lyckats attrahera spekulanterna med utseende, planlösning etc. Sedan har vi ju tendensen att leka följa John.
Tror, eftersom jag inte vet, att bumpaberra är närmast lösningen. Lösvirke med "riktiga" snickare.
Kvalite är något man kan diskutera i oändlighet. Den varierar med personens uppfattning/upplevelse i förhållandet till det pris han/hon har betalt. Det jag kan tycka är super tycker någon annan är pest och vice versa.
Att visa statistik över antal sålda hus tror jag inte hellre är relevant. Då kommer det genast andra aspekter med i bilden. Det estetiska, utseendet, och det kan vara nog så viktigt. Planlösning, passar det mitt/våra behov? Tror inte att de husmodeller som säljs mest är bäst. De har lyckats attrahera spekulanterna med utseende, planlösning etc. Sedan har vi ju tendensen att leka följa John.
Tror, eftersom jag inte vet, att bumpaberra är närmast lösningen. Lösvirke med "riktiga" snickare.
Hej!
Ja kvalitetskänslan är viktig, finish, att det känns gediget, byggteknik. Har tittat på många hus.
Tycker att LB-hus skall upp i grupp 2 på din rangordning och Götenehus ner ett snäpp. Värsåsvillan skall ner i grupp 2 eller 3.
Ja kvalitetskänslan är viktig, finish, att det känns gediget, byggteknik. Har tittat på många hus.
Tycker att LB-hus skall upp i grupp 2 på din rangordning och Götenehus ner ett snäpp. Värsåsvillan skall ner i grupp 2 eller 3.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Kvalitet, ja det beror väldigt mycket på det. Är det helt efter katalog inte omritat eller ändrat så kan jämförelsen göras, men om det är special på ett prefab hus så kommer hantverkarnas kunnande/skicklighet med i bilden på ett helt annat sätt. Då kan kvaliten vara avgörande av vilken snickare man har. Känner dock att Evis synpunkt om Värsåsvillan är rätt och även LB. Men Götene är kanske kvar i toppen, beroende på vilken modell. Helt Basic på vilken tillverkare som helst så blir det rätt andefattigt och något ska man ju spara in på om det är billigt.