Hustillverkare
byggankan: Vårgårdahus Bo 141 kostar 1,65 + schaktning. Säljaren anger att snittkostnaden för schaktningen är 180 000. Men där kan man inte göra ändringar, inte ens få ryggåstak. Vi har inte byggt än men räknar med 1,9 för det du anger ovan för ett 1-plans hus på 143 kvm. (Omritat Domherren från Fiskarheden). Men då kommer vi att göra väldigt mycket själva för att komma ner i den summan.
byggankan: Kantad kostar ca 3 milj NF (Stockholm). Vår tomt såldes ursprungligen genom Myresjöhus men vi kontaktade ägaren direkt och bjöd 30 000 extra för tomten för att köpa den direkt genom dom och då slippa bygga med Myresjöhus då vi tyckte man fick väldigt lite för pengarna.
Jucismacker: Är det verkligen ingen som har byggt med A-hus? Nån måste väl veta nåt :D
Havsutsikt: [citat] Precis, är en gammal vattenskada. Borde nog kollas på vinden, kan vara så att det läcker in ibland under viss betingelser. Hade en läcka idag på jobbet, lite tögrader under några timmar och frusna rännor och platt tak....Vatten hittar in överallt ibland.
Jucismacker: ÄR det någon som har tips på bra och hyfsat billiga byggnadssnickare i Östergötland? Vi tänker bygga nytt hus och har en planlösning på det men tycker att hustillverkarna verkar för dyra. Därför känner vi att det kanske är bättre att anlita en lokal byggfirma som beställer in material till huset och bygger det. Vad tror ni om det? Några tips på kontakter/företag?
Jucismacker: Vad jag har hört så kan du istället ge Solängen ritningen till Fiskarhedenvillan och då få byggsatsen mycket billigare. På så sätt fick iaf en person här i forumet (en annan tråd) huset 700.000 kr billigare.
Jentan: Ja, det blev en Villa Variant Moderna från Eksjöhus. Vi har precis fått leveransdatum för första leveransen (15/4) och datum för slutbesiktning 10/9. Ni kan följa oss på vår blogg, här. :-) MVH // Jennifer
(För) Litet hus: [citat] :blushing: Ahh.. klantigt av mig att virra ihop begreppen men det hela handlar som sagt om byggarea. I nu läget ca 42 kvm och det får vara 70 kvm. Och visst blir det över 100 tillsammans på 1,5 plan men det var någon prefab-tillverkare som tydligen tyckte det var alldeles för litet.
Jucismacker: Undrar om någon vet något om sjödalshus? Villa skagen är rätt fin men skulle vilja veta vad de ligger i för prisklass på sina hus och om någon har erfarenheter från dem?
Jucismacker: Malevik från Ahus ser bra ut, någon som har erfarenhet av dem och vet något om deras priser både NF och bara byggsatsen?:S
malinwi: från det man skriver avtal så tar det ca 1 år, med dom firmor du räknade upp. Det verkar som om vissa modulhus kan gå snabbare att bygga, smålandsvillan o hjältevad verkar snabba på att färdigställa hus i fabrik o sen går det ju snabbt att ställa dom på tomten. Men alla dom hus du räknar upp byggs ju på så sätt att det tar längre tid + att ex LB hus har lång väntan pga dom är
Jucismacker: Vad ska man tänka på om man bygger huset själv? Ja inte helt själva, men om man lejjer bort arbetet till någon annan. Alltså ett företag lägger grunden, ett annat reser stommen o.s.v. Vi tänkte ev. rita om en ritning från en hustillverkare vi har sett. Hur mycket billigare blir det? Någon som byggt själv som kanske ångrar sig och önskar de köpt NF hus istället?
byggankan: Vi fick ett pris på Lyckan funkis med vinkel på 2,25 miljoner, vanliga lyckan tror jag är lite billigare och sen så är det ju olika priser i olika delar av landet. Det var i december 2009. Liknande planlösningar kan man hitta hos de flesta hustillverkare. Som vårgårdahus (lövås som är rätt dyrt och Bo 141 som är rätt billigt), Vallsjöhus, Myresjöhus (som jag tyckte kändes
malinwi: vad gäller tillvalen i Basic serien så står det väl tydligt vad bad no 2 kostar? Det har iaf förut varit föredomligt uppspecat på just den serien, mkt tydligt att se vad alla tillval kostar.
Gantord: Tjena, Har ni byggt ännu? Om så är fallet skulle jag var mkt tacksam över att få ta del av erfarenheter, både positiva och negativa. Om du/ni inte byggt ännu ska jag dela med mig av vårt kaos om du fortfarande är intresserad av husmodellen.
Tessanres: Hej! Är det någon som byggt ett Eksjöhus västanvind 132 m2 och som vill ge: - förslag på ändringar i planlösningen - rekommendationer/förslag & tips om lämpliga tillval Upplevs huset för litet eller lagom med 2 barn ? Tack på förhand! d^_^b
Herr_JT: [citat] Jag har för mig att det är lagkrav i Finland. Bygger man i Sverige slipper man stegen och huset blir vackrare.
Robban1111: Har någon erfareheter från Larssonhus? Jag är ute efter en större stuga 90-100m2,>8 bäddar i timmrad stil. Värmetimmer el. dyl, ej heltimmrat och hittat bla. Larssonhus o Forsgrens. Skillnader eller övriga tips? Vill gärna handla upp nyckelfärdigt då bygget sker 55 mil hemifrån.
Tessan100: Vi ska bygga med Myresjöhus och de har en leveranstid på huset på ca. 15-22 veckor ( beroende på hur mycket fabriken har att göra ) från slutbeställning till att huset stomreses på plats.Sen räknar de med 20 veckor att färdigställa huset, men det skulle ni göra själva om jag förstod rätt....
molarin: Tänk på att du kan ändra i planlösningen utan större kostnader. Även utseendet exteriört är "billigt" att ändra på när man bygger nytt så ta in pris från fler tillverkare.
hen_rik79: Hej! Ni ska absolut inte ge er, utan se till att elektrikern monterar eluttagen där ni vill ha dem och enligt ritning. Är det praktiskt omöjligt måste ju denne kontakta er för att tillsammans bestämma hur ni ska göra, om ni kan skippa uttaget eller alternativ placering. Om han vägrar lyssla, hålll inne betalningen så fogar han sig nog snart. Tro mig, om ni ger er så kommer ni att
stickan100: Jag menar standard! Med arbete och material.
magnus82: Kul, vilken husmodell har ni valt? Har ni totalentreprenad eller gör ni mycket själva?
JohanByggis: Ok. Det var just namnet jag tog det på ;) det är ganska likt.