Göran.W
Göran.W: Jag gav min häck en ordentlig dos med salt och sågade ner den precis under marknivå en vecka senare när den börjat slokna med tigersåg och den är tvär död nu. Det går så klart spruta Roundup eller något annat med innan man sågar ner den.
4 svar · 5,2k läst
Bödde
Bödde: [citat] Tack!
2 svar · 4,7k läst
L
lmoberg: Tackar för det. Nu är den flyttad, får se om den klarar sig...
5 svar · 3,4k läst
A
Anders_Nilsson: Plantera nu! Jag får tacka för tipset, förresten. Efter att jag läst ditt inlägg gick det upp för mig att Plantagen startat sin höstrea så jag åkte ner och köpte upp mig på ett sortiment. Bl a en Zilga. Hade en i radhuset som jag sålde förra året och den satt planterad åt väster. Klarade allting inkl svinkalla vintrar. Gav ok med frukt men druvorna är inte kärnfria och är lite
7 svar · 15,5k läst
D
DaBonkz: Min erfarenhet är att det skiljer sig från gång till gång och då köper vi från samma återförsäljare i Göteborg. Det har väl med tillgång att göra och var de köper in ditt gräs. Generellt sett brukar kvalitén vara bra. Tänk på att det inte får torka ut och vara noga med att du får kontakt med jorden under.
1 svar · 4,0k läst
K
Karriärmamman: jo, att de växer på bredden förstår jag. Typ naturens lag :-) men hur fort går det. hur många fler grenar kan vi räkna med? och hur många nya per år? VI kommer inte klippa dem i första taget, vi har också läst oss till att det bör man undvika, man kan klippa sidogrenar för att få bredden.
5 svar · 4,2k läst
Kalle B
Kalle B: Klättervildvinet har annars en släkting som heter "rådhusvin" (parthenociccus tricuspidata) som nästan är snyggare http://en.wikipedia.org/wiki/Parthenocissus_tricuspidata
7 svar · 5,8k läst
M
miksil: http://www.olleberg.nu/grasprogram/
1 svar · 2,4k läst
Kalle B
Kalle B: juli till september är bästa tiden så du får skynda dig. Försök undvika att ta grova grenar och ta inte för mycket på en gång. Bättre att ta lite nu och lite till nästa sommar.
2 svar · 2,0k läst
·
IngMatt
IngMatt: Fast det är inget äppelträd, det är något runt men kanske är sak samma.
9 svar · 4,9k läst
·
D09
D09: Tackar och bugar :)
5 svar · 7,2k läst
·
Byggahem
Byggahem: [citat] Att det blir thujor på allt fler tomter numera beror vad jag tror på att man i nya bostadsområden med uppstyckade villatomter planerar in väldigt många tomter men glömmer luft mellan dem. Planarkitekten i kommunen stångas nog med stramare ekonomier som ska hållas samtidigt som de vill göra det iögonfallande... Så tyvärr tror jag detta är en trend som kommer fortsätta men
19 svar · 5,2k läst
·
anders07
anders07: Typiskt för Häxoxbär är att den blir röd på hösten, det var det jag baserade min gissning på mest... :)
6 svar · 1,6k läst
L
lofe: Hej! Vi har en häck som jag tror är häckhagtorn. Den är ca 2,5 meter hög och har nog inte blivit klippt något på 4-5 år. Den behöver därför lite omsorg. Min fråga är om jag kan frisera den lite nu, låt säga 20-30 cm på höjden och bredden, eller vänta till i vår och kanske ta lite mer? Finns det några nackdelar att frisera lite nu? Jag har läst att man kan klippa den lite
0 svar · 1,8k läst
il_duce
il_duce: Ta bort döda grenar. Man kan även se över dräneringen. Om trädet står mycket blött drunknar det och det får extra svårt på vintern.
3 svar · 5,6k läst
·
W
WHY: Se där ja då är det bara bara å bära ner dom till "idet".tackar:)
2 svar · 1,5k läst
Alimaj
Alimaj: Är vertikalskärare något att satsa på om man har mer ogräs än gräs i gräsmattan?, tittar jag ner i gräsmattan ser jag säkert tio olika sorters grönt som inte är gräs, har provat vattna i sommar och gödat med blåkorn, men tycker fortfarande den ser lika tråkig ut!
9 svar · 27,0k läst
W
Wilfa: Jo, det brukar vara ganska enkelt på det viset :)
7 svar · 7,1k läst
·
T
Tavelram: Låser eftersom ämnet uppenbarligen är uttömt (bokstavligen :-) ) /Moderator
113 svar · 55,2k läst
·
W
Wilfa: Vattna och vänta, stödså om det har tagit riktigt hårt ;)
1 svar · 8,3k läst
D
Draven: Har nu fräst ner 2 lastbilar grus och sand och resultatet är bra, nu är det avjämning som gäller sen på med lite matjord sen så:)
8 svar · 3,6k läst
·
A
AndersS: Beror på vilken klematis du har.
3 svar · 2,7k läst
yonna
yonna: ... och när man klipper utsidan av häcken där gatan är asfalterad drar man gräsklipparen med uppsamlare baklänges så slipper man finsopa efter klippningen ... allt sugs upp och komposteras - naturligtvis - :)
3 svar · 2,9k läst
N
nojanne: Hej hopp! Vi har köpt hus och har nu snart bott här i ett år. Den stora charmen med trädgården är 3 stora, 60 år gamla äppelträd i ena hörnet av tomten. Problemet är att de verkar ha lite problem. Det mittersta har med tiden hamnat i skuggan av en enorm lönn som står precis utanför vår tomt, i söder, och vars grenar växer in och över våra träd. Vi har tagit bort de nedersta
0 svar · 3,0k läst
P
phred: Har tänkt att bättra gräsmattan genom att kompletteringsså där det är lite glest mellan stråna. Lokala jordleverantören kan erbjuda anläggningsjord eller rabattjord, vilket passar bäst som toppdress? Jordarna innehåller det här: Kompostmull Matjord Grönkompost Torv Sand Anläggningsjord 30 50 10 - 10 Rabattjord 30 20 20 10 20
0 svar · 3,4k läst
mexitegel
mexitegel: Gräs växer på det mesta, det viktigaste är att det inte blir stående vatten, dvs. det är inte bra att ha bara lera... Har du något som påminner om matjord så tror jag det räcker med det. Du kan ju möjligen lägga på ett tunt lager matjord. Det brukar dock vara transporten som är det dyra snarare än jorden, men det är ju mindre jobb :). Det viktiga är att jorden är lucker så din
6 svar · 11,1k läst
Kalle B
Kalle B: Eller så kan du ta sticklingar från dina buskar, så vet du att det blir exakt likt. Annars kan de nya buskarna du köper vara en annan klon som kanske skiljer sig lite från de gamla. Fast det tar ju längre tid med sticklingar
6 svar · 5,0k läst
H
Henri: [citat] Men de gamla rötterna kommer ofta fram när man senare bearbetar jordytan. Det tar evigheter innan gräsrötterna multnar.
7 svar · 10,2k läst
Mattias L.
Mattias L.: Det blir bra ge det lite tid bara!👍
5 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.