P
pelleprognos: Där ser man så olika information man kan få, men det låter ju jättebra att den trivs i sandblandad jord, tack för snabbt svar. Det bör väl inte vara några problem med att plantera på samma ställe som oxelhäcken har stått, har ju grävt bort 80 cm bredd och ca 30 djupt ?
2 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Tyvärr är jag lite klen på blommor. :o Men gammaldags rosor har, (el åtminstone hade), jag koll på. De gillar för övrigt också lite rejälare jord, men i stort sett endast vissa vilda rosor klarar att växa och se anständiga ut i konkurrens med gräs. (Nu vet ni var uttrycket ogräs kommer ifrån. Det är alltså först och främst just olika sorters gräs. Kirskål, Brännässlor,
14 svar · 8,3k läst
·
F
Frandas: Borde inte vara några problem att återanvända jorden, och att blanda upp den med lite sand om den är väldigt kompakt låter också som en bra idé.
2 svar · 7,6k läst
hahalj
hahalj: Om du inte bryr dig om bären de närmsta 2-3 åren kan man också beskära den hårt, gallra ur den till hälften, klipp ner resten av grenarna till 20-30 cm, och gödsla. Så har jag gjort när jag flyttat krusbärsbuskar med utmärkt resultat. Gallring i augusti är ju bäst om man vill att busken ska hinna skjuta nya skott innan vintern som ger bär lite snabbare, annars går det lika bra att
10 svar · 13,9k läst
·
Charlie2
Charlie2: Vintergröna. Växer fort har små lila blommor på våren och som namnet säger håller sig grön även vintertid. Växer med revor utmed marken.
6 svar · 2,5k läst
F
Farfalle: Bästa är hösten när löven har fallit. Annars vänta till mars i alla fall då vädret (förhoppningsvis) är lite bättre men innan knopparna har börjat slå ut för annars är risken stor att du skadar dessa. Vinbärsbuskar bör beskäras hårt men ha i åtanke att de olika sorterna ger mest bär på grenar vid olika åldrar (röda/vita - 2-5 år, svarta - 1 år och äldre).
5 svar · 10,8k läst
A
Andreas_H: Hur mycket fick du då?
12 svar · 20,8k läst
C
carra: Jag har planterat nytt där det stått motsvarande/likadant träd tidigare och som kommit lika långt I utvecklingen som ditt träd MEN jag byte ut jorden circa 3dm runt stamen o ned I backen...
7 svar · 11,7k läst
·
Bödde
Bödde: [citat] Absolut!
8 svar · 6,9k läst
M
Magnus_Andersson: Du kan ju alltid bita i karten ;-)
3 svar · 2,2k läst
B
billy_baver: [citat] Fråga grannarna! Många vet mer om sina grannar och deras hus än de själva vet. Mycket kan man också gissa själv och bekräfta med ett par spadtag. Var låg kökslanden och var fanns paradrabatten? Hur låg trädgårdsgångarna och var fanns komposthögen? Var växer nässlorna som störst? Hittar man platsen för utedasset har man gjort ett fynd. Just där brukar finnas djupa lager
19 svar · 12,0k läst
B
billy_baver: [citat] Plötsligt inser jag i vilken spännande civilisation vi lever. :D Alltihop började med ett "samlarsamhälle" - och slutar med "göra-sig-av-med-kultur"
30 svar · 8,4k läst
il_duce
il_duce: Det är röta. Som är svamp som lever på gammalt trä. Eftersom trä växer inifrån och ut angrips den gamla veden i mitten och det sprider sig utåt. Vad jag har förstått det så krävs det nån slags skada för att sporerna ska gro och bra förutsättningar ( varma vintrar och hög luftfuktighet ((Skugga etc.)). Mossa kräver också mycket fukt så min gissning är att det är bra
1 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur vore det med en klängväxt? Murgröna eller vildvin eller till och med en klätterros? Om garageägaren tillåter förstås
5 svar · 4,9k läst
F
fusion: En rejäl fiberduk stoppar bra mot trädrötter som gärna letar sig upp i gräsmattan under torra somrar , speciellt om man då vattnar gräsmattan. Jag har ett helvete med 2 stora tallar och en björk som suger musten ur gräsmattan, man går och hugger av rötterna med yxan, men året efter har det bildats nya. Till våren skall dessa träd dock väck.
7 svar · 12,1k läst
F
FredSk: Så bra, då känner jag mig tryggare! Tack för svaret! Fredric
2 svar · 7,5k läst
B
bravia: [citat] Hej, rosor har jag ett par idag. Har köpt lite tulpaner som jag ska plantera i en rabatt. Får ta och besöka en plantskola och titta vad för buskar som finns.
2 svar · 5,0k läst
A
arkTecko: Borde inte sedum för tak fungera ganska bra?
17 svar · 17,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja det är ju nästan två veckor sedan, så lönnen har varit planterad i minst 10 dagar nu. :) Men tack för svaret i vilket fall, det kan om inte annat hjälpa någon annan i framtiden. Och hur blev det här i vår trädgård då? Ja, jag valde en annan plats för lönnen, som inte hade berg under på något upptäckbart djup vid handgrävning. För denna slags lönn kan, såvitt jag
2 svar · 8,5k läst
Claesk
Claesk: Ibland blir det så i appen. Prova att installera om.
39 svar · 11,2k läst
·
B
billy_baver: Om kommunens markremsa korsas av exempelvis er infart har ni ett mycket gott argument för att be kommunen avlägsna sitt eget sly för att öka trafiksäkerheten. Fråga i växeln om gatukontoret hyser någon "trafikingenjör", eller vem dom tar ansvar för säkerhet på kommunens vägnät. Oavsett vem som gör jobbet är det klokt att undvika använda röjsåg. Det bästa är att gräva bort
5 svar · 8,6k läst
PAF
PAF: Vet inte hur taxus ser ut men när vi var på Blomstetlandet sist hade de en växt som var mycket lik buxbom. Skillnaden var att bladen var lite mjukare men utseendet var väldigt likt.
5 svar · 3,6k läst
yonna
yonna: Det var ju synd att du tog bort den helt. Det är faktiskt inte så svårt att flytta gamla roddisar - även med maffig stam - då rotsystemet är förhållandevis litet och kompakt.
2 svar · 3,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag kan väl uppdatera hur det blev. Till sist blev det nog inget av växande-solskydd-planerna, kan man väl säga. Vi har nu i dagarna satt en rad med bokplantor som får bilda häck där. Jag tror inte att vi kommer låta den växa sig såpass hög att den kan utgöra något solskydd. Så det får lösas på annat vis, eller så köpa en bil med (fungerande) AC helt enkelt. ;)
16 svar · 9,1k läst
C
charlieponken: Jo, förlåt, jag menar självklart snårvinda. Jag tycker som sagt den är jättefint (att klä in en pergola med den skulle gå snabbt), men ska som sagt försöka få bort den...
10 svar · 19,1k läst
A
ArneTW: [citat] Skulle tro att detta är ett test man kan göra på björkar som ändå ska fällas och inte på björkar man vill ha kvar. Om en björk är dålig invändig kan den rasa lite oväntat när man ska fälla den. Gamla björkar kan vara lite luriga. /ATW
10 svar · 15,1k läst
·
B
byggankan: [citat] Jo det har jag redan tänkt på men det borde inte vara något problem. Den kommer att planteras långt från vårt hus och grannens hus som den kommer stå närmare (som är det hus vi vill dölja) har berg mellan vår tomtgräns fram till sitt hus så det finns ingen möjlighet att sprida sig ditåt.
19 svar · 15,8k läst
·
D
daugaard: tycker att det största problemet brukar vara att få fyr på rishögen, har aldrig brunnit iväg mer än nån meter i de fuktiga gräset.
35 svar · 20,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.