4 706 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Sätta kryprosor i slänt - lämna jorden bar emellan eller duk? Mycket ogräs...
Vi har flyttat in i nybyggt hus och jag har nu börjat ta mig an en slänt som bildades mellan vår tomt och den ovanför. Den är ca 15 meter lång och mellan 1 och 1.7 meter "djup", och ganska så brant på sina ställen. Jag har tänkt plantera kryprosor "the Fairy" eftersom alla säger att de tål det mesta vilket borde passa mig... och blanda upp med lite andra perenner. Jag rensade igenom en fem meter igår och det är en massa rotogräs där, som jag inte vet vad det är men jag ser att det sprider sig under marken. Även lite brännässlor etc. Hur gör jag nu? Skall jag lägga på ett tjockt lager planteringsjord först? Skall jag lägga på någon form av duk över hela slänten innan planteringsjorden, och sedan bara göra hål för det jag skall plantera? Frågade på plantskolan och han tyckte att man kunde ha det öppet mellan och rensa, men jag har så mycket ogräs att jag tror att det kommer att ta över fullständigt. Slänten var ju ändå "bar" när vi plattade till den i våras, och i somras blev den helt övervuxen av ogräs. Någon som har råd att ge? Rosorna står redan i krukor på baksidan - det var halva priset och jag överskattade som vanligt mina trädgårdskunskaper och tillgänglig tid.
Jag skulle definitivt täcka, att rensa ogräs i en slänt mellan taggiga rosor verkar inte optimalt.
Jag skulle vända ner gödsel i jorden, planterat rosorna (lite högre upp än brukligt) täckt med tidningspapper (minst 5 sidor tjockt och 10 cm överlapp). Sedan lagt på 5 -10 cm täckbark. Därav att planera lite där högt upp, så att du undviker att få mögel eller dylikt på plantornas fötter.
Jag skulle vända ner gödsel i jorden, planterat rosorna (lite högre upp än brukligt) täckt med tidningspapper (minst 5 sidor tjockt och 10 cm överlapp). Sedan lagt på 5 -10 cm täckbark. Därav att planera lite där högt upp, så att du undviker att få mögel eller dylikt på plantornas fötter.
Klicka här för att svara