2 923 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hacka häckklipp med gräsklipparen
Hej! Tänkte dela med mig av ett kanontips. Jag har en lång oxelhäck som måste klippas varje sommar. Det brukar resultera i 4--5 säckar med häckklipp som måste köras till tippen. I år fick jag en idé och googlade lite. Det var inte mycket skrivet om detta, men det fanns en länk till odla.nu där följande förfaringssätt fanns beskrivet. När jag hade klippt klart häcken och allt klippet låg på gräsmattan körde jag helt enkelt över det med gräsklipparen ett par ggr tills det var i stort sett söndersmulat. Sedan satte jag på gräsuppsamlaren på klipparen och "dammsög" gräsmattan från pulvriserat häckklipp. Detta gav en kompression av materialet på 4-5 ggr och allt gick ner i vår komposttunna från kommunen, och den blev bara halvfull. Kvar på gräsmattan fanns en näve med lite längre pinnar/grenar som inte gräsklipparen lyckades suga upp. Lätt att rafsa ihop och kasta. Rekommenderas varmt.:wow:
Det har jag kört i många år.
Tyvärr sliter det en hel del på knivarna, och ibland vrider de sig lite ur läge med skräckinjagande oväsen som följd
Så de senaste tre åren har jag skitit i att klippa (ny klippare. ..)
Men det funkar bra och är enklare än att köra med flismaskin (heter det så?)
Tyvärr sliter det en hel del på knivarna, och ibland vrider de sig lite ur läge med skräckinjagande oväsen som följd
Så de senaste tre åren har jag skitit i att klippa (ny klippare. ..)
Men det funkar bra och är enklare än att köra med flismaskin (heter det så?)
Klicka här för att svara