Hej.
Har en yta kvar att så på ca 600kvm. Vi har kört grävmaskin på den för 4 år sedan och det är väldigt packat, vattnet försvinner ej. Men tänkte fixa detta nu, har fixat en 400kg fräs att sätta på traktorn och fräst runt allt ca 20cm ner. Men nu efter allt regn är det en salig sörja och tänkte så nu i höst och det går inte ens att jämna till allt med den sörjan som är nu.
Tips råd ?
Har en yta kvar att så på ca 600kvm. Vi har kört grävmaskin på den för 4 år sedan och det är väldigt packat, vattnet försvinner ej. Men tänkte fixa detta nu, har fixat en 400kg fräs att sätta på traktorn och fräst runt allt ca 20cm ner. Men nu efter allt regn är det en salig sörja och tänkte så nu i höst och det går inte ens att jämna till allt med den sörjan som är nu.
Tips råd ?
Huset har jag byggt på en kulle ett etage gräsmatta framför huset som är klart även detta nedre etage har sluttande diken på sina 3 sidor. Problemet är också att det är förmodligen är för plant, det är det jag ska börja jämna ut med, men det är omöjligt med detta regnet..D09 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tillgång till grävmaskin?
Isåfall dra fåror/spår till diket så du blir av med det värsta och så marken får en chans att torka, sen plattar du till allt med avrinning/ lutning
Eller gräv ner dränering till dikena och fyll igen.
Men det är som sagt om man har egen maskin, annars blir det kostsamt att hyra en.
Isåfall dra fåror/spår till diket så du blir av med det värsta och så marken får en chans att torka, sen plattar du till allt med avrinning/ lutning
Eller gräv ner dränering till dikena och fyll igen.
Men det är som sagt om man har egen maskin, annars blir det kostsamt att hyra en.
Jag grävde ett dike för hand..
Och fick bort det mesta av vattnet där.
Sen har jag skopat i en hel del grus och ny jord från en åker som jag fräser runt med traktorn, och det verkar som om jorden blivit mindre lerig nu.
Hoppas bara jag hinner med att jämna till och få till lutningen innan det blir för kallt. Hur sent kan man så gräsfröer förresten ?
Sen har jag skopat i en hel del grus och ny jord från en åker som jag fräser runt med traktorn, och det verkar som om jorden blivit mindre lerig nu.
Hoppas bara jag hinner med att jämna till och få till lutningen innan det blir för kallt. Hur sent kan man så gräsfröer förresten ?
Redigerat:
Bra jobbat med grävningenDraven skrev:Jag grävde ett dike för hand..
Hoppas bara jag hinner med att jämna till och få till lutningen innan det blir för kallt. Hur sen kan man så förresten ?
Inte en susning hur, när och var man sår tyvärr
Jaha , typiskt har nu konstaterat att jorden är för lerig också, har fräst i sand/grus men behöver något mer ?
Efter att ha fräst över allt igen med traktorn efter en 3-5dgr torrperiod är den fortfarande lerig och klumpig...
Torvmull eller Barkmull ?
Vad kostar detta ?
Efter att ha fräst över allt igen med traktorn efter en 3-5dgr torrperiod är den fortfarande lerig och klumpig...
Torvmull eller Barkmull ?
Vad kostar detta ?
Redigerat:
Klicka här för att svara