IngMatt
Äppelträdet och mini-päronträdet planterades för nära så det ena inte växer och det sågades för mera ljus, istället för att flytta det lilla.
Jag är rädd att det dör när det sågats så nära stammen. Vad göra?
phpiiynnm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns två skolor

Den ena säger att trädet mår bäst av att läka själv och det finns inget som hjälper.

Den andra säger att det gör nytta att pensla på trätjära.

Min gissning är att du i tråden får många förslag på det första alternativet ;)

Själv tyckte jag det kändes bra att smeta på trätjära eftersom inifrån kommande fukt kan tränga ut samtidigt som det skyddar mot fukt.

Redigerat:
Enligt alla landskapsarkitekter och andra med gröna fingrar som jag har pratat med; gäller att man ej skall kleta på saker. Snittet ser inte så hemskt ut, dock svårt att bedöma framifrån. Kolla och jämför

Ett tips kan ju vara att ta bort blommorna/frukten nästa år... Då kan trädet lägga sin energi på att överleva istället för att också utveckla frukter.

/ATW

Det är i alla fall mer rätt att såga nära stammen än att lämna "rockhängare".

IngMatt
Villa vista skrev:
Enligt alla landskapsarkitekter och andra med gröna fingrar som jag har pratat med; gäller att man ej skall kleta på saker. Snittet ser inte så hemskt ut, dock svårt att bedöma framifrån. Kolla och jämför[bild]
Din bild syns inte men här kommer en till
DSC01509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IngMatt
ArneTW skrev:
Ett tips kan ju vara att ta bort blommorna/frukten nästa år... Då kan trädet lägga sin energi på att överleva istället för att också utveckla frukter.

/ATW
Det är äppelträd framför som står för nära

Jag ser ett litet snitt med en fläkskada annars så ser det ju exemplariskt ut.

IngMatt
Fast det är inget äppelträd, det är något runt men kanske är sak samma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.