När bör man avvakta med detta tills våren istället ?
I slutet på september ?

Rekommenderar att du sår i slutet av augusti alt i början på sepember. Sådde själv i slutet på augusti hösten 2011 och gräsmattan var i princip klar i mitten på oktober. Men hösten 2011 var optimal för en gräs sådd. Bor i mellan Sverige växtzon 2. Den förra gräsmattan såddes på våren och det blev bra det med. Fördelen att så på hösten är att mattan i stort sett etableras redan redan före vintern och väntan att börja använda den ´kommande vår blir kortare. Ska också tillägga att jag inte använde gräsmattan som såddes på hösten förrän den torkat upp våren därpå.

Ok tackar, men frosten då tar den död på fröerna ?

Nej! När jag höstsådde så han fröna gro och växa. Gräset var färdig för första klippning redan i mitten av oktober men jag väntade till kommande vår. Min erfarenhet är att frost/kyla/snö inte tar kål på varken frö eller uppvuxet gräs. Men naturligvis påverkar det vilken växtzon du bor i. Jag bor i växtzon 2 i Mälardalen och har erfarenheter från dom villkor som finns här.

thsi skrev:
Nej! När jag höstsådde så han fröna gro och växa. Gräset var färdig för första klippning redan i mitten av oktober men jag väntade till kommande vår. Min erfarenhet är att frost/kyla/snö inte tar kål på varken frö eller uppvuxet gräs. Men naturligvis påverkar det vilken växtzon du bor i. Jag bor i växtzon 2 i Mälardalen och har erfarenheter från dom villkor som finns här.
Ok kanon tackar för denna input.
Då har jag lite tid på mig i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.