Hej.

nytt moment för mig och därmed frågan:

Om man skall göra en ny rabatt där det idag är gräsmatta, vänder man upp gräsmattan med en grepe eller skall man försöka forsla bort översta lagret med gräset och dess rötter.
Man vill ju inte att gräset skall få fäste igen...

Försökte googla men fick bara en massa träffar på ogräs i rabatten istället.

EDIT: Eller dödar man gräset genom täckduk kanske??

Du gräver bort gräset och fyller på med ny jord

Fram med spaden och skär av gräset i kanen på rabatten, därefter skalar du bort gräs ink rötter med spaden/skyffeln.

Japp, då blir det att ta med det till tippen. Har tyvärr ingen kompost för trädgårdsavfall.

Tack för hjälpen! :cool:

Jag gräver upp gräset och lägger det upp och ner. Det kommer inte upp igen. Men vill man ha lite mer matjord så åker gräsen in i skogen.

Tackar!

Vi kommer att ha blommor och mindre träd i ena delen av rabatten och matodling i andra delen, går det bra med matjord i hela då?
Vi kommer att beställa en ganska stor mängd, antingen i kubiksäckar eller lastbilsflak...

• Gilla
Roaster
  • Laddar…
Beställ inte hem mer jord åt gången än att du kan ta hand om det inom en vecka eller så. Ogräset växer något helt otroligt snabbt i en matjordshög.

Mell skrev:
Jag gräver upp gräset och lägger det upp och ner. Det kommer inte upp igen.
Men de gamla rötterna kommer ofta fram när man senare bearbetar jordytan. Det tar evigheter innan gräsrötterna multnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.