Häckar, Buskar & Träd
jtl: Jag skulle gissa på att det är någon form av fräken som växer. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4ken Vi har massvis med fräken men i gräsmattan har det inte en chans eftersom vi klipper den regelbundet. Däremot får vi dra i rabatter och utmed häckar med jämna mellanrum. Tänk på att det som växer hos dig har bundit massvis med kväve (gödsel). Istället för att döda det med
Sommartorparn: På din beskrivning skulle det kunna vara någon slags prydnadsapeö. Utan bild kan ingen veta. Även med bild han det vara svårt att sortbestämma....
Paxman: Hej! (Samma fråga är ställd på odla.nu om någon hänger där och känner igen den.) Mellan oss och grannen har vi en mycket vildvuxen och ful oxbärshäck (cotoneaster) som på sina ställen har stora hål. Vi har haft en dialog om att något måste göras eftersom häckens huvudsyfte är insynsskydd och vi har bollat några olika alternativ. När jag googlade lite på engelska om hur man
Mimmi_74: Det finns ju andra sorters tujor också. Personligen föredrar jag "Smaragd" som inte blir så yvig och spretig som "Brabant". Behöver inte tuktas utan håller formen fint ändå.
Kingcool: Hej! Skall sätta 60m thuja nästa vecka. Vi har köpt mull och skall använda det tillsammans med matjorden när vi skall plantera. Vi kan sen få tag på fin oharpad matjord (inga stora stenar utan bara vanliga små så brukar finnas lite överallt). Nu undrar jag om det verkligen går att plantera i denna oharpade jord, eller den måste harpas?
bittle: Ja vi kommer ju inte hinna göra något stort åt någonting innan vintern är över oss så det blir ett testår till. Och jag hoppas verkligen att det är ovanligt, men med tanke på hur lite snö som föll och att vinden alltid kommer från det hållet så vet jag inte hur det skulle bli mycket bättre flera år framåt :) Vi ber vädergudarna om att det var ett undantagsfall!
Farzan: Jag är ingen rosexpert men kan i alla fall säga så mycket som att du behöver berätta vad det är för sorts ros. En del klipps ned årligen och blommar glatt ändå. Men det finns buskrosor som främst blommar på sidoskott till gamla grenar och då får man inte så mycket blom om man klipper ned mycket.
Sommartorparn: Bäst effekt av ecoplugg får du om du slår i pluggen i vår när saven stiger. Alltså, skär ner häcken i vår när saven börjar stiga och slå i plugg i stubbarna. När du märker att häcken är död tar du dit en mini-grävare som gräver bort stubbarna innan du planterar ny häck (lämpligtvis nästa höst)
Farzan: Och kolla också om något har blivit avverkat inom det avståndet. Vi har haft fått en massa skott som ser precis ut så där efter ett par stora fågelbärsträd (vildkörsbär) som stod i vår gräns mot granntomten men togs bort för tre år sen. Men det börjar avta nu.
JLov: Är ingen expert men ser ut som röllekablad.
Sommartorparn: [citat] Är det verkligen lönt att mixtra med? Jag skulle ha tagit bort häcken och planterat nytt på önskad plats.
oakleafh: Du kan göra det nu när det är lite svalare ute, men vattna regelbundet om det är varmt. Du kan även vänta till sent på hösten, innan vintern kommer, men det är inte fel om träden får en chans att etablera lite rötter innan marken fryser. Blanda lite planteringsjord med den vanliga jorden och även lite barkmull för luftigheten så kommer det bli bra. Bind upp om de riskerar att
The_Nyll: tack för svar. Jo ska prova det, och jämna till lite och klippa och se vad som händer. =)
Noseone: Hyr en vertikalskärare och kratta ut lite toppdress samt så i nya frön.
Linderödsåsen: Jag blandar alltid jorden med barkmull (nästan lika delar av varje) till tujor och liknande, fungerar utmärkt :-)
Kurtivan: Är det årets hallon så duger trimmer eller gräsklippare, är det även fjolårsris tror jag mer på att bränna först.
Fröberg: Tack för alla svar. Då klipper på som vanligt perioden ut och ser vad jag kan göra nästa år.
Sommartorparn: Haha, hos mig löser det sig på så vis att de päron som är lättast för fåglarna att komma åt är svårast för mig att nå, och tvärtom. Det är ett stort träd. Dessvärre är det de finaste päronen som går till fåglarna, dvs de som fått mest solljus.... Du kanske skulle ta hjälp att sortbestämma dina päron. Brukar kunna göras vid äppelmarknaden i Kivik eller vid liknande
1alexander: Hehe förstår dig Stefan :) Bor man i skogen så vill man spara på dom få träd man har :P. Är just det att dom kan knäckas och då är det inte roligt :/. Får nog bli att ta ner den när bygget startar.. Finns annars två alternativ.. Mindre bygge eller såga ner tallen. Valt är nog enkelt :)
MoggeW: Olle Berg på facebook eller www.olleberg.nu där hittar du bra info ang skötsel av gräsmattan, skulle jag varit dig skulle jag ha vertikalskurit hela mattan. Man fyller ju på med gräsfrön och toppdress efteråt så det växer ju på sig efter några veckor beroende på hur hårt/djupt man har kört.
Staffans2000: Det ser ut som det är Snårvinda. Jag har dem hos mig också. Rensar bort dom så gott det går. det är lite synd att de växer så förbaskat, eftersom blommorna är väldigt vackra. Hade denna växt haft sin naturliga habitat på Madagaskars sydspets, skulle det kommit busslaster med folk för att beskåda mina Vindor. Likadant är det med Maskrosor. Vi har helt enkelt en fallenhet för att
Stefan N: Generella rekomendationen numera är ju att det ska självläka, alltså inte kladda på massa smörja.
Karriärmamman: beställde till slut från Blomsterlandet i TÄby, men tyvärr fanns inte det vi ville ha i rätt storlek. Skulle växa till sig under sommaren...
frav: Ja röret fylls ju med det material som man bankar det igenom, så det behöver spolas ut. Det lämpligt att låta röret sitta kvar.
Sommartorparn: [citat] Jo, det kan hända. Om det är en seriös plantskola borde du kunna reklamera. Tyvärr går det inte utifrån bilden se om det är Monilia, insektsangrepp eller bara torka. Det kanske du själv kan se när du vet vilka tecken du ska titta efter.