Hejsan alla.

Har en gammal Häggmispelhäck som blivit lite för djup/bred, tänkte klyva den längs efter mha traktor och förlänga häcken med dessa bitar.
Den manuella varianten med spade och gammal fogsvans använde jag till häcken på andra sidan infarten ifjol då jag tog bort fyra meter och förlängde på annat ställe, tidsbrist och att det blir lite väl mycket jobb då jag måste hinna med annat också gör att jag tänkte vara lite bekväm.

Min fråga till er är: När är bästa tidpunkten att dela den, lätt frusen backe eller nu innan backen fryst?

? :confused:

Om jag får gissa så "helt i vila" är nog bäst, så det lär nog gå bra. Bara du vattnar dem ordentligt någon säsong. Jag provade själv att flytta några häggmisplar vid olika tidpunkter. De var tåliga rackare.Samtliga klarade sig bra, inklusive några jag flyttade i Juni ett år...
(jag hade ett gäng "i reserv" och ville mest bara bli klar och hoppa på nästa projekt)

Kan ju säga som så att fläder var ett mycket ömtåligare slag vad gäller flytt...

Häggmispeln verkade nästan lika tålig som syren.

• Gilla
jonny74
  • Laddar…
Tack för svar, då skall jagse till att ordna det till tidig vår och sen vattna.

Tråkigt med flädern :/

Jo den spelar nog i samma liga, ena grannen dömde ut mitt lilla häckflyttarprojekt förra hösten men han har imponerats över häggmispeln så pass att han tänker byta ut sin gamla björkhäck. ;)

Altså, häcken är väl alltid kluven? ;)

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
haha, jo som smaken ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.