Häckar, Buskar & Träd
Starmac: Hur bred blir den då? Jag tänkte ha den cirka 30 cm åt ena hållet och 40-50 cm åt andra, d.v.s cirka 70-80 cm. Räcker det? Jag tänkte sätta perennerna dikt an häcken. Tanken är att blommorna ska vara lika höga som häcken, cirka 100cm och på så sätt ge lite "liv" i häcken.
niblom: Det måste gå fortare att ta ner en sektion av grannens staket än att gräva för hand? /N
yonna: I mitt område är ett par tomter ännu inte bebyggda och där frodas björnbärssnåren (jag plockade 40 l förra året). Eftersom snåren växte ut i gatan fixade fastighetsägaren bulldozer som rensade hela min granntomt - denna åtgärd brukar räcka 2-3 år. Rådjuren blir besvikna - björnbär är en stor läckerhet och de räds inte 2 höga snår. Nu är det inte kommunen som äger marken
Oldboy: Har det inte hänt något till midsommar så är det illa, men vänta tills dess. Jag bor också i Skåne, och har en nyplanterad bokhäck. Inget har hänt där än, (men den levde förra året så jag förväntar mig att den gör så i år också).
Oldboy: Beror ju på en massa saker, men jag öppnar med några av mina favoriter: Ros - Single Cherry Pioner - Sarah Bernad, Festiva Maxima el Duchesse de Nemour Liljor - Kungslilja Alla blommar med vackra och mycket väldoftande blommor.
Kalle B: Ja, du måste ha dräneringshål, annars drunknar plantan när inte överskottsvatten kan ta vägen någonstans. Sedan måste du förstå att en kruka är en onaturlig växtplats för kaprifol. Näringen kommer snabbt att ta slut i jorden så du kommer få pyssla om den och byta jord med jämna mellanrum. Du kommer också att få vattna ofta när solen skiner, kanske varje dag. Slutligen kommer
Stefan N: Jag hade nog satt det mitt emellan sen stagat det rakt. Vad är det för planta som bara är 1m?
lars_stefan_axelsson: Tja, vi bor i äkta Göteborsk blålera. En liten rand längst ut på spaden så orkar man knappt marklyfta den. Och här växer rhododendron som ogräs. Går knappt att ta död på den. Och det är på plan mark. Jag är ingen trädgårdsexpert, tvärtom, men där har du iaf en datapunkt.
Östlund: Hej, jag har inte ringt och pratat med någon leverantör. Jag har en friggebod och ett trädäck att färdigställa innan gräsmatteprojektet kan påbörjas :) Är du själv på jakt efter jord? Det mest prisvärda jag hittat verkar vara detta: 30 ton för 5000kr (blir kanske någon tusenlapp extra för transporten hit) http://www.blocket.se/stockholm/Grasmattejord_59447123.htm?ca=11&w=1 Skulle
Oldboy: Du är medveten om att rododendron blir stora med tiden? (2-4 m höga och lika breda) Om du inte behöver vind- el insynsskydd så hade inte jag satt något storväxt (max höjd 1 m) i närheten av dammen. Huvudsakligen perenner är mitt förslag. Murgröna som marktäckare är inte dumt. En rugge strandiris. Löjtnantshjärta. Pion. etc Strösslat med vårlökar emellan, såsom snödroppar,
lars_stefan_axelsson: Kan ju tillägga att jag kapade ner en tio-tolv idegranar i småbitar med motorsågen när vi flyttade in, och jag tog ingen som helst skada. (De var tyvärr knotiga och dåliga, annars hade jag sparat undan ämnen för framtida pilbågsbyggeri). Ja, jag tycker inte det i alla fall. :) Vad andra här säger vet jag inte. ;)
Oldboy: Det är vitalt att veta vilken växt häcken består av. Alla bryter inte nya skott på gammal ved. Vissa är känsliga och kan förblöda och dö om man klipper dem nu.
korthoga: Hej, Vi har byggt ett hus och runt huset går där cirka 90 löpmeter lagerhägg. Vi vill automatisera så mycket som möjligt och tänkte därför gräva ner en droppslang längs med häcken. Vi tänkte gräva ned en blindslang på cirka fem meter som går fram till häcken. Sen efter det en tryckregulator samt en t-koppling. Till höger kommer vi att ha cirka 15 meter droppslang och sen till
Haas84: Det kommer en tjej och kollar på häcken nu i veckan så får vi se vad hon säger.
Räknenisse: http://www.adlibris.com/se/bok/vara-fruktsorter-appel-paron-plommon-korsbar-9789526734002 Jag använde hans tidigare bok Äppel i Norr när jag valde. Jättebra info och råd vad man ska tänka på mer än typen av frukt man vill ha t.ex. hur jord, fukt och sol är på platsen.
Kalle B: A är häckoxbär och D säkert någon sorts spirea, där tror jag vi fått korrekt identifiering. B är definitivt häggmispel. Det finns olika sorter och om man klipper häcken blir det i princip inga blommor. C är varken avenbok eller poppel men jag är inte hundra på vad det är. Närmast kameran ser man flera sorters löv, både häggmispel och något som skulle kunna vara hallon, alltså
Milja: Vi har en liten plätt på husets norrsida som har svårt att ta sig med gräs. Jorden är fuktig och gräset har fortfarande inte tagit sig ordentligt efter 4 år. Nu funderar vi på att plantera lite fina buskar som gillar norrläge, tips på sådana?
gorran: Om det blir röjsågen så får det ju såklart bli allt. Men det är kanske bättre att satsa på grensaxen...
under_construction: Så här kan man också göra, men det är inte rätt. https://www.youtube.com/watch?v=uEEUF2chgBo