E
eviljava: [citat] Ja, talar vi om helt släta PVC-rör så är det nog svårt för rötterna att ta sig in. Många hus har dock inte sådana. Så här kan det se ut när rötter tar sig in i cementrör: http://spolarna.com/admin/images/userfiles/rotteriror.jpg Rören kan definitivt ha många år kvar på sin livscykel och ändå få in rötter. När det gäller dräneringsrör är det ju inga som helst
7 svar · 4,9k läst
Sophie
Sophie: Trädet skulle kunna vara päron. Busken är en Schersmin.
2 svar · 1,4k läst
·
svartöra
svartöra: Det var ju lite konstigt. Det var inte så att du råkade överdosera eller att det inte regnade efter att du gödslat?
4 svar · 26,5k läst
·
J
johkje: Tack för svar! Det var ett envist angrepp de råkade utför. Det som bet till slut var pyretal. Den vita färgen på bladen hade inget med ohyran att göra, det är en kameleontbuske har jag lärt mig. Nu frodas den i varje fall.
4 svar · 5,0k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Tveksamt om det kommer att funka att bara kasta ut gräsfrön på hård jord. Fröna ska ju myllas ner med en kratta och sedan pressas fast mot jorden genom att man drar en gallervält eller går med myrsteg över hela ytan (som då ska vara aningen fuktig). Om det är för jobbigt att kratta ytan lucker, kanske ni kan lägga på ett tunt lager lucker matjord som både jämnar ut och funkar till
13 svar · 27,8k läst
cust3000
cust3000: TS har 200m^2 så dyrt blir det inte. Och jag har kört med alla typer av gräsnäring men Algomin är den bästa.
13 svar · 10,3k läst
Charlie2
Charlie2: [citat] Att hålla ogräs borta och då mår häcken bra.
6 svar · 11,4k läst
·
Freddan101
Freddan101: Ska mäta exakt och slå firman en signal så jag får med allt jag behöver. Tar du in slangen på vintern eller klarar den frost?
16 svar · 22,0k läst
·
M
Maria Benini: inser att det är länge sen, MEN...mycket har hänt sedan detta inlägg skrevs...se länk som jag bifogar....med fantasi kommer man långt;) http://www.eatingrules.com/2010/11/olivewood-gardens-and-learning-center/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+eatingrules+%28Eating+Rules%29
15 svar · 10,3k läst
F
Farzan: Jag har inget svar på huvudfrågan :( för jag vet inte hur lätt det är att ta skott av benved. Jag tänkte bara påpeka att hur du än gör måste de där skotten tas bort, för du har en brokbladig sort som är ympad på stam av icke-brokbladig. Skotten är av stamsorten och om du inte tar bort dem kommer de att ta över så att det brokiga blir klenare och klenare.
1 svar · 1,9k läst
·
F
Farzan: Men vanlig hagtorn har inte så där flikiga blad som jurkellers träd, utan det är förmodligen trubbhagtorn (crataegus monogyna). Vi har en gammal klippt häck av den. Jag skriver "förmodligen" för att jag tror att det finns andra hagtornsarter med flikiga blad och vit blom men trubbhagtorn är den vanligaste av dem. Utöver att trubbhagtorn har mindre och flikigare blad än den vanliga kan
8 svar · 11,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Lite synd att ni massakrerade syrenen innan ni frågade någon. Den kommer att bli jättetät och fin - en meter upp, det nedre partier kommer att vara lika "pinnigt" som nu och den kommer att blomma underbart - nästa sommar.. Bästa sättet att föryngra syren och få den tät nerifrån är att glesa ur den, ta bort de äldsta grenarna helt och hållet. Beroende på hur hög man vill ha den tar
4 svar · 2,7k läst
·
H
hekosi: Ett större fågelbord!
8 svar · 3,2k läst
M
Micro: [citat] Det bästa kanske vore att föryngra grannen 20år. :p
15 svar · 5,0k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Jämfört med många andra häckplantor är liguster bra på att bryta nya skott på gammal ved. Med andra ord, det är ingen fara om klipper några hål i häcken, de fylls ut. Däremot är det svårt att göra något åt en uppvuxen häck som blivit gles nedtill pga det är för mörkt där nere. Framför allt är det svårt på norrsidan av en häck. Då är det bättre o klippa ner helt och
3 svar · 17,3k läst
M
magnus07: Tack för svaret! Det ser onekligen ut som en luser (som jag aldrig hade hört talats om tidigare) av något slag, sen om det är gullusern eller humlelusern är svårare att avgöra. Blir nog till att avvakta en månad till och sen köra en andra omgång av Stroller och hoppas dom ryker då.
2 svar · 18,3k läst
·
roland53
roland53: Jo, alla ovanstående förslag är bra om man ska jämna en befintlig markyta, men om det är ett större djup som fyllts upp räcker inte detta. Då kan man lungt räkna med sättningar om man inte paddat med jämna mellamrum under uppfyllnaden.
6 svar · 4,3k läst
·
D
dsub: Jag skulle vänta ett tag, ibland kan det komma nya skott. Men det beror ju lite på om man tycker att trädet nått önskad höjd eller inte
4 svar · 3,3k läst
·
D
dsub: Att klippa ner den efter flytt är nog ett krav, om du inte flyttar den med grävmaskin och lyckas få med hela rotsystemet intakt. Alltså inte görbart.
2 svar · 1,8k läst
jojjeblom
jojjeblom: Har nu googlat runt lite och bergsbambu ser ju trevligt ut kanske även något högt prydnadsgräs, följdfrågan blir då när vintern kommer kan man ta in dessa växter och ha dom inomhus, övervintra dom utomhus verka riskabelt då vissa verkar lyckas med det och andra inte.
2 svar · 2,0k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Tack så mycket!
2 svar · 1,2k läst
·
D
danielte: Jag har nu gjort enligt anvisningar: Klippte det kort, vertikalskar det, stödsådde och toppdressade. När vågar man klippa det? Det var två veckor sedan jag toppdressade. Det nya gräset tittar fram och är väl 1-2 cm men har inte tagit sig på alla ställen ännu, men det gamla börjar bli riktigt långt. Vågar man gå över det med klipparen? Vilken höjd klipper jag det på? Tack för
8 svar · 8,0k läst
·
L
Linderödsåsen: Ett litet förslag. Jag har ett program jag älskar att använda till sån't här...Serif Page Plus. Det är ett DPP program (Desktop Publishing Program). Tänk dig en skrivbordsskiva med en massa lösa lappar, foton och mer, man lägger saker där man vill ha dem och kan ändra storlek/plats, lägga till och ta bort lika lätt som om man hade delarna fysiskt framför sig. Programmet finns oxo
1 svar · 1,1k läst
·
T
tronen: [citat] Jag vill undvika gödsling så mycket det går, för att inte laka ut jorden. Jag klipper med dubbelskärande klippare som är gjord för att lämna kvar gräset för att bli naturligt gödsel. Topdressa tänkte jag göra över hela gräsmattan innan vi drar på semestern, den ska visst innehålla näring? Jag har topdressat på vissa ställen för att justera i höjd där mina
4 svar · 2,2k läst
E
eleson: Mitt tips, skaffa 2 vattenkannor. häll i 1 dl Ferrogent i en släng i vatten slangen, och gå iväg med den andra och sprid. När den är tom så är den andra full och proceduren kan upprepas. Inga väntetider och inget behov av tryckspruta. Å andra sidan, om du inte har en tryckspruta, så skall du självklart skaffa en! :)
18 svar · 26,3k läst
Stefan N
Stefan N: Vad har ni för temperatur i er del av landet på nätterna? Det kanske inte har börjat växa än?
1 svar · 6,1k läst
·
svartöra
svartöra: Nä, det kan jag inte tänka mig. Tar hon dem ordentligt (med roten) är problemet löst. Tar hon bara överdelen växer ju fortfarande bladrosetten. Just maskrosor tycker jag nog är något man tar manuellt. Det blir ett hål i gräsmattan men det fixar daggmaskarna. Strollern är mer meningsfull för sådant som är svårrensat, som groblad eller som i mitt fall överskott på jordreva.
1 svar · 3,2k läst
elpaco
elpaco: Sedan kan man kanske skilja på växt av gräs och gräsmatta, om ni förstår vad jag menar ..
15 svar · 11,3k läst
T
tonlof: Hej, var tvungen att göra en passage för en hjullastare och kapade häcken ner till ca 10cm. Nu har däcken skalat barken på stubbarna och dom släpper från sig rätt mycket vatten. Kommer häcken att klara sig på detta parti? Ska jag försöka linda in stubbarna eller klippa ner dom till gräsmattenivå? Vill helst inte att gluggen på 3 meter ska bli permanent. Tack på förhand. [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
J
Jonbeee: Hej. Har läst mycket om att beskära rhododendron på nätet, såpass mycket att jag nu har blivit mer förvirrad än säker. :x Ställer därför frågan här, trots att det redan står mycket i ämnet. Jag har 4 st buskar tätt stående tillsammans, dessa har precis börjat blomma och enligt många på nätet så är det efter blomningen som beskärningen skall ske. Min buske har helt enkelt
0 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.