G
gaia: [citat] det kanske slutade så här och det finns ingen internet i fängelset :)
24 svar · 11,2k läst
svartöra
svartöra: Liknar ärtcypress tycker jag, men jag vet inte om de kan bli så stora.
1 svar · 4,9k läst
·
S
synnergren: Tror nog att du kan ta hälften på dom tunnare skotten ,utan att du behöver vara orolig.Det du ska akta dej för är att beskära ur för mycket äldre grenar på en gång ,då kan man ibland chocka trädet så att det sätter igång och sätter en massa vattenskott istället när våren kommer.Sen tar du ner resten av vattenskotten i augusti,då slipper du ny tillväxt och kan på så sätt
9 svar · 3,1k läst
J
jesper85m: läste nån artikel på odla.se där dom skrev att man kan klippa februari-mars då busken sover.
11 svar · 3,4k läst
·
holmberg87
holmberg87: Låter ju kanon det, Har du redan en brunn så gör en stenkista av den och dra dit vattnet. Då har du dessutom lite av jobbet färdigt :)
1 svar · 6,6k läst
·
A
Animal: Nu har vi plastat om krypgrunden fr -81 samt installerat en avfuktare. Och vi påpekas att det behöver förbättras med dränering runt grunden då det finns litet hål på ett ställe, där ska vi lyfta undan de stora stenar som ligger och fylla på med en skottkärra singel och sedan på med stenarna igen. Men - längs med grunden på baksidan av huset finns en 80 cm bred rabatt, dock i stort
0 svar · 2,5k läst
R
Roland112: Dieselpinnarna funkade inte alls. Ringde skyddsjägaren i kommunen och han kom med en grävlingsfälla som han agnade med plommon. Två dagar senare satt en stor grävling i buren. Jägarn kom då dit och sköt av grävlingen. Sen dessa har det varit lugnt. Grannen fick göra samma sak. Lugnt och fint sen dess, enda som funkade!
9 svar · 50,0k läst
Anna_H
Anna_H: På bredden klipper du när det behövs, för precis som på höjden måste du släppa ut det till rätt bred och sedan hålla efter det. Även det två gånger per år alltså om det är den snabbväxande typen.
6 svar · 29,7k läst
·
S
Stilig: Jaha, där ser man. Hon i butiken skrattade åt mig när jag köpte en sekatör förra veckan!
2 svar · 6,1k läst
Steinlager
Steinlager: Sista klippet i lördags. Frun puttade runt gammelklipparen. Nu slipper vi gärna se mer tillväxt.
17 svar · 27,7k läst
S
synnergren: Det är en syrenhortensia.Skulle tippa på att det är Hydrangea paniculata Grandiflora,doch inte helt hundra. Går att stamma upp om man vill.
3 svar · 12,8k läst
·
Freddan101
Freddan101: Tack för tipsen, får prova mig fram. Misstänker att det bästa är att applicera med en pensel och sen låta verka.
4 svar · 9,3k läst
A
AndersS: Du får kolla vad som gäller i din kommun eller det renhållningsbolag som sköter deponi av avfall.
1 svar · 2,9k läst
cust3000
cust3000: Jag skulle ta bort så mycket som möjligt av det rötangripna och sedan behandla med ympvax. Möjligen finns det någon bättre produkt för just ditt fall. Kolla med någon trädgårdsmästare.
1 svar · 2,9k läst
·
J
jonny74: haha, jo som smaken ;)
5 svar · 3,4k läst
roland53
roland53: Kanske, jag hade en bambu som blommade för en 5-6 år sedan och sedan försvann. Det som kan läsas handlar tydligen om en och samma planta som tydligen har delats och spridits i det oändliga. Om det är sant eller inte vet jag inte. ;)
4 svar · 7,6k läst
H
hälsinge: Ormhassel menar du, och ja de vanliga grenarna som är raka ska du ta bort på en gång, så långt du kan.
1 svar · 3,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Du bör ju ta reda på varifrån jorden kommer, hur den lagrats (ej i högar) och vad den innehåller. Det finns väl annars en återvinningscentral i trakterna som tillverkar ny, kontrollerad jord. Troligtvis också i olika blandningar för rätt ändamål...och utan rotogräs och annan skit. Borde kosta runt 200:-/ton som här i Göteborg
1 svar · 2,4k läst
R
Richard Bygg: Hej! Vi har en tomt som ligger i mitten på ett berg. Rakt ovanför tomten har vi en allmänning som består av 15-20 meter gräsmatta till nästa tomtgräns ovanför. Ovanför allmänningen har vi ett par småhus samt en grusväg som gjorts inom en tioårsperiod skulle jag gissa. Ovanför småhusen ligger skogsområde som går över toppen på berget. Berget lutar med ca. 12 grader, samma som
0 svar · 4,8k läst
P
pozz2: Planterade denna i våras och den har tagit sig bra. Men nu såg ja detta. Vad är det och hur blir ja va med de? [bild]
0 svar · 3,0k läst
·
helrob
helrob: Vi har ett hörnhus i ett område som sluttar nedåt åt två håll. Fallet från grannarna som ligger högre och fallet mot gatan och grannarna som ligger lägre leder till att en del av gräsmattan är lagom blöt, en vattensjuk och en för torr. Vi skall plantera några nya fruktträd och hoppas på tips hur vi skall fördela om vattnet så det nya träden inte skall stå med rötterna i
0 svar · 4,7k läst
·
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Fick just den här bilden av min mor. Hon befinner sig på Mallis och fotade den här stöttan. Snällt tycker jag. Någon som vet vad trädet heter? [bild]
0 svar · 2,8k läst
·
Globetrot
Globetrot: Hej, Jag undrar om ni kan ge mig tips på hur vi skall agera. Vi bor i ett villaområde med små tomter. En granne har mycket ful ovana att plantera stora träd o granhäckar precis på tomtgränserna. Det leder till att stora delar av träden o häckarna är på "grannarnas" tomter. Vår tomt har de skärmat av totalt med en hög granhäck som är väldigt nära vårt hus (4,5meter). Granarna
0 svar · 2,2k läst
Stefan N
Stefan N: Kan väl va grävling som letar mat.
1 svar · 2,5k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Ge det tre veckor. Om man får tro den andra tråden...
4 svar · 2,1k läst
·
martin43
martin43: Har lite funderingar. Det är några plantor som utvecklat massor med kottar nu i september och dessa är gulaktiga. Det har ju varit fuktigt och gräset har växt som attan så tujorna borde väl också må bra tänkte jag. Verkar inte så? De med kottar behöver väl vattnas. 1. VAR ska man vattna? Gräsmattan 1 m ut på varje sida om plantan? Rotvattnare nära stammen? Kan det vara så att de
0 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.