Hej!

Vi har en tomt som ligger i mitten på ett berg.
Rakt ovanför tomten har vi en allmänning som består av 15-20 meter gräsmatta till nästa tomtgräns ovanför.
Ovanför allmänningen har vi ett par småhus samt en grusväg som gjorts inom en tioårsperiod skulle jag gissa. Ovanför småhusen ligger skogsområde som går över toppen på berget.
Berget lutar med ca. 12 grader, samma som hela vår tomt alltså och består mestadels av skiffer eller skifferliknande berg.
Nästan alla tomter ovanför har gräsmatta men om de liknar vår tomt, vilket jag antar att de gör, så är gräsmattorna inte djupa förrän man når berg.

I mitt fall så pratar vi pratar vi om en gräsmatta som är ca. 25 meter bred och 20 meter "djup" ner mot havet / slutet av berget. Längst uppe på gräsmattan ser man hur berget försvinner in under gräsmattan och i framkant är djupet på jorden gissningsvis ca. 4-5 meter i en kilform alltså. Detta innebär att vi i överkant har ca. 2.5 meter gräsmatta som är vattensjuk större delen av året. När jag säger vattensjuk så menar jag att stövlar är bra att ha på sig när man går där och om jag spettar så är genomsnittsdjupet ca. 70-100 cm djupt. Jag ANTAR att det inte finns någon ficka under gräsmattan då hela berget sluttar ganska unisont.

Ovanför gräsmattan ligger idag en stuga som skall bli ett hus. Stugan står på plintar direkt på berget. Man ser att ägarna innan haft problem med flakis då plåtar har monterats på fasaden för att undvika att isen ligger mot huset.
Vattentrycket ovanifrån är stort skulle jag säga.

Så tanken är att vi skall försöka hantera stora delar av vattnet redan före huset primärt.
Men nu är det så att hela gräsmattan skall fyllas på med ca. 60 cm jord och jag vill passa på att dränera gräsmattan direkt i gräset (inte i berget) alltså.

Som jag förstått det så gräver man alltså ett dike i överkant där man lägger en markduk och lägger ner ett vanligt dräneringsrör (10cm?), sen fyller man på med grus och bäddar in allt i markduken och sist slänger man på jorden igen.

Men frågan är - det mesta av vattnet rinner ju längs berget, dvs. "under" gräsmattan och sugs uppåt av gräsmattan självt antar jag.
Löser den typen av dränering mitt problem ändå?

Om ja, så är jag intresserad av att få lite siffror och fakta på mina antagande om dikeskonstruktion.
Det vill säga, hur djupt skall man gräva, vad för dräneringsrör, vad för lutning i sidled skall det vara minst, vad för grus skall det vara och är det generellt korrekt tillvägagångssätt?

Med vänlig hälsning Richard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.