K
kurt: Om det är insekter som kryper upp längs stammen så kan också limringar fungera, om de monteras så att de verkligen sluter åt ordentligt.
4 svar · 14,7k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Precis så vi ska göra när vi planterar våra buskar
3 svar · 5,1k läst
E
el_ias: Hej, kommer ha det blandat. Men just på denna kulle ca 400kvm hade jag tänkt spara tallarna och få det mer som parkkänsla. Sparat lite småträd men märker att rådjuren bitter av barken på dom så att dom dör. Vilka träd eller växter gillar dom inte. Funderar på att köra ut matjorden som dom ska gräva bort när dom gräver för plattan och jämna ut kullen med det, gödsla till
7 svar · 5,8k läst
·
M
Moki: Vintergröna http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vintergr%C3%B6na
1 svar · 1,8k läst
Kalle B
Kalle B: Jag är långt ifrån någon expert, men de verkar som om du gör rätt. Vattning skall inte behövas, har den stått så länge så klarar den sig själv. Som sagt, skär inte i förvedade stjälkar nu, då blöder vinrankan ut stora mängder sav. Sedan vet jag inte om du behöver ta bort några fruktämnen, du får väll se i höst om den klarar av samtliga, så vet du till nästa år vad som
3 svar · 5,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Salt ska man definitivt undvika, det bryts ju verkligen inte ned utan förstör för lång tid framåt. Själv skulle jag köra på round-up 2-4 veckor innan matjorden kommer och markarbetena börjar. Du behöver ju inte vansinnesdosera, utan gå efter recept eller just lite mindre om det känns bättre. Försök även undvika att få RU på marken, utan bara på blad och sånt. Och lägg inte ut
8 svar · 6,8k läst
B
bultis: Tack för alla suveräna tips! Känns inte som ett så stort problem längre :-) Case closed :-)
4 svar · 2,5k läst
S
solsimon: [bild] Jag grävde ett ca 60 meter långt dike en spade djupt en en spade brett. Fyllde med geotextil och grus oh ledde till 2 stenkistor (en halvvägs och en på slutet) om ca 1 kubikmeter styck fyllda med sten. I dikets botten la jag dräneringsrör. Lösningen har fungerat utmärkt och jag märker att gräsmattan är betydligt torrare nu vilket gör att marken inte är sank utan en gräsmatta
2 svar · 32,1k läst
·
T
tronen: Vad jag har förstått så bildas det nya skott om man klipper gräset. Finns det något optimalt för att få så mycket skottillväxt som möjligt? Klippa så ofta som möjligt? Alltid klippa till 2/3 av nuvarande gräshöjd? Finns det några riktlinjer på detta?
0 svar · 5,8k läst
F
frav: Det är "bara" att gräva ner 30m 25mm PEM-slang från tappkran fram till slänten, sen så kopplar du på fuktslangen för nedgrävning där, eller någon form av lämplig sprinkler som vattnar ovanifrån. Skuggning är väl annars ett alternativ, men det var väl inget alternativ i detta fallet? Har själv en slänt med liknande problem där det är dränerande sandjord under & så fort det
7 svar · 3,6k läst
Kalle B
Kalle B: Som sagt, trädrötter behöver luft. Lägger man på en halvmeter kommer träden sannolikt att dö. Skall man tvunget lägga på något hade jag satsat på fem centimeter flis, det täcker de flesta rötterna.
7 svar · 5,7k läst
·
4integration
4integration: Har sprutat på Curera Kumulus DFdå det står effekt emot Monilia (verkar dock finnas olika) men kan vara värt att prova. http://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Vaxtvard/Curera-Kumulus-Df/
6 svar · 20,0k läst
·
F
frav: Det står ju såhär; http://www.olleberg.nu/aktuellt/ny-hemsida/ [citat] Så http://www.olleberg.nu/forum fungerar inte mer. (Det med virus är nog ett felaktigt antagande)
10 svar · 5,4k läst
P
Pontstone: Det torde vara den som är grön även på vintern. Vi har iofs börjat sneglat lite emot thujor istället, antingen Brabant eller Smaragd.
4 svar · 2,9k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Kan vara tuvor av kvickrot också. Försvinner om du klipper lite oftare.
6 svar · 4,9k läst
H
Henri: Gammal tråd från 2008, efter mer än sex år har nog TS redan löst frågan.
24 svar · 77,6k läst
·
Grillen
Grillen: Då du skriver att det fanns en alternativ väg in, och att dom även använde denna gör ju att du säkert kan snacka till dig ersättning. Kanske inte för allt om dom vägrar, men att ni kanske kan mötas halvvägs eller något sånt. Att köpa in nya plantor och sätta där det behövs.
4 svar · 2,5k läst
F
Farzan: Många säger att man ska undvika att spruta med såplösning i stark sol för det kan bli en "brännglaseffekt" som skadar bladen. Det kan vara sant för en gång fick jag bruna fläckar på bladen på en snöbollsbuske som jag hade behandlat. Efter det höll jag mig till att spruta på kvällen och spola av med vattenslangen när det hade gått ett tag. Vad spriten gör för nytta har jag inte
6 svar · 9,3k läst
·
Grillen
Grillen: Satte ett plommonträd för några veckor sedan och har sett att bladen fått massa hål samt blivit lite missfärgade runt dessa. Vad kan det bero på? Bilder på hur det ser ut här nedanför. [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 4,6k läst
·
svartöra
svartöra: [bild] Uppenbarligen har en del för mycket fritid...
1 svar · 2,1k läst
·
M
MagnusSt: Tack för hjälpen! Imponerande med ett korrekt svar på 40 min:) Återigen tack.
2 svar · 9,8k läst
Lexington
Lexington: Byggde plank i våras, fick bygglov från kommunen på 150 med en överliggare på 180, insidan kläddes med armeringsnät och på det klättrar det nu murgröna, inte hundra tätt än men om ett eller två år har vi ett heltäckande plank på 190-200! Gillar inte tuja alls, men smaken är ju olika!
14 svar · 16,7k läst
W
Wagjam: Mitt på min tomtgräns stod en väldigt stor och ståtlig björk som nu är fälld och stubbfräst till ca 15-20 cm nedanför marknivå. Min vilja är att plantera en thujahäck på min tomtgräns således rakt över den nedfrästa stubben. Kommer detta att fungera för den eller de thujabuskarna som råkar planteras precis ovanpå stubben? kommer rötterna kunna leta sig runt stubben? Om inte,
0 svar · 2,8k läst
V
VillaAnna: Ok, tack för råden! Bilden är från trädgårdsföreningen i göteborg ifall någon undrar!
4 svar · 4,4k läst
·
M
mixmaster: Hejsan ! Jag har haft exact det samma problem med min klippare,men jag har hittat och löst problemet. Bak på motorn så går det vajrar till två spännfjädrar som håller fast en liten metal platta. Det är denna metal platta som avgör om det skall slira eller inte. Lossa på denna plattan och sätt tilbaka den. Den plattan måste man justera tilbaka från sitt grund läge Jag bifogar en
2 svar · 6,1k läst
·
K
Karriärmamman: Hur mycket vattnar ni? använder ni droppslang? VI har en nyplanterad thujahäck, smaragd och vattnar med fullt tryck i bevattningsslangen Deepdrip 2 x 60 minuter/dygn. Några andra planteringar vi har, fruktträd och annan häck kör vi 2 x 60 minuter i Nyby droppslang. Hur många liter blir detta? hur gör ni andra?
0 svar · 2,7k läst
E
eviljava: Du bör vattna ofta. Nyplanterad måbär vill ha mycket vatten. Ang. storleken så jämnar det ofta ut sig efter en eller två säsonger. Så länge inte plantan ser ut att må dåligt är det ingen fara. Eventuellt kan du lägga på lite kogödsel nästa vår.
1 svar · 2,2k läst
·
V
vilpi: Vi har köpt barrotad avenbok från Eggert i Tyskland och det fungerade bra iaf. På sommaren verkar de bara skicka i kruka och då blir det dyrare. Barrotad avenbok kostade ca 7-8kr/st
1 svar · 3,1k läst
I
ion: Varför funkar inte IE längre? Har inte det senaste men så sent som möjligt till XP. Hade samma problem med Avanza när de förnyade sig, och jag var nog inte ensam om det, för de har kompletterat så att man kan använda äldre IE och komma in om man nöjer sig med basic.
10 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.