Hej,

Jag undrar om ni kan ge mig tips på hur vi skall agera.

Vi bor i ett villaområde med små tomter. En granne har mycket ful ovana att plantera stora träd o granhäckar precis på tomtgränserna. Det leder till att stora delar av träden o häckarna är på "grannarnas" tomter.

Vår tomt har de skärmat av totalt med en hög granhäck som är väldigt nära vårt hus (4,5meter). Granarna är inte välskötta, men höga och vi oroar oss för att de kan falla på vårt hus och göra stor skada.

Jag har utrett detta rent juridiskt och om gran faller av blåst är de ansvarsbefriade. Man skall i princip bevisa att granen var misskött. Detta blir ju i praktiken svårt.

Vi har pratat med grannen om att vi vill toppa granarna, behålla dem som hög häck, men inte låta dem bli 20 meter.....det blev blankt nej. De vill ha insynskydd. Vi erbjöd oss att bekosta liten kapning men nej.

Vi kapar grenar på vår sida nu, skalar granen. Mycket för att vi måste. Vårt hus står nära denna tomtgräns och vi vill kunna vara på altanen.

Någon som har tips på hur vi hanterar detta? Vi tycker grannen har rätt till hög häck om denne vill ha insynskydd.....men detta är ju absurt. Förra vintern trillade två granar, mot vår sida som vi fick ta bort själva. Annars hade de nog fortfarande varit kvar.

Vad ska man göra? Kapa rötterna på vår sida?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.