Medlem
· Västra Götaland
· 49 inlägg
När ska man börja klippa sidorna på den? Jag har en 2 sommrar gamal häck med plantor. Vill ju att den ska växa massa mer på höjden. Men den ska ju också hålla sig tät och fin :|
ALLA THUJOR SKA BESKÄRAS efter att frosten har släppt! Absolut INTE NU!!!
Thuja släpper inte nya skott från gammalt trä! Men har du lite grann av det gröna, blir det nya skott. Thujan blir mycket tätare och dessutom ger sig på att släppa ut nya skott i stället för kottar.
Skulle du klippa nu, försöker den släppa ut nya skott och när kylan kommer, dör dessa. Någon gång i mars - april är bäst. Första gången kan du ta mer, sen i juni, juli upprepa. Men aldrig senare än i augusti. Klipp inte mer än att lämna lite grönt! Tar du dessutom till liten sax och beskär från insidan av häcken, blir den MYCKET tätt! Detta kan du göra en gång. Den bara trimma den regelbundet. Då förblir den grön och fin. Glöm inte att vattna strax innan frosten kommer. Då kommer den att klara sig bättre under vintern.
Thuja släpper inte nya skott från gammalt trä! Men har du lite grann av det gröna, blir det nya skott. Thujan blir mycket tätare och dessutom ger sig på att släppa ut nya skott i stället för kottar.
Skulle du klippa nu, försöker den släppa ut nya skott och när kylan kommer, dör dessa. Någon gång i mars - april är bäst. Första gången kan du ta mer, sen i juni, juli upprepa. Men aldrig senare än i augusti. Klipp inte mer än att lämna lite grönt! Tar du dessutom till liten sax och beskär från insidan av häcken, blir den MYCKET tätt! Detta kan du göra en gång. Den bara trimma den regelbundet. Då förblir den grön och fin. Glöm inte att vattna strax innan frosten kommer. Då kommer den att klara sig bättre under vintern.
Klicka här för att svara
