Z Zila skrev:
Tyvärr täckte inte försäkringen. Så bara o se vad som händer i vår o börja stamma eller plantera nytt!
Hur motiverade de detta? Plötsligt? Ja. Oförutsägbart? Ja. Ingår inte trädgården i försäkringen?

elpaco elpaco skrev:
Plötsligt? Ja. Oförutsägbart? Ja.
Du menar väl ändå: Plötsligt? Ja. Oförutsägbart? Nej.

Tja .. man kan väl även argumentera för att det inte heller var så plötsligt - de lär ju gnagt under många nätter.

Vi körde på liguster istället. Rådjuren har tuggat lite men gillade tydligen inte smaken. (Samma som syrénen.) Ligustern växer som ogräs och kan klippas ner hur mycket som helst.

Liguster var nummer två på bår lista. Behöver inte spaljerad och är vintergrön. Inte lik vacker dock.

Z Zila skrev:
Funkar det mot harar med tror du? Har aldrig sett rådjur här.
Jag googlade fram en billigare ekoprodukt,
Plantskydd med blodmjöl! Ska funka mot kaniner och ideen är densamma: Utnyttja att dina skadegörare är vegetarianer ☺ !

• Gilla
Zila
  • Laddar…
Nja - blodmjöl KAN funka med jag anser att det är överreklamerat.

BirgitS
Det gäller väl att välja någon annan avskräckning än grannarna för om alla i området använder t.ex. blodmjöl så kommer ju harar och rådjur att vänja sig och tycka att det är en normal doft. Hade en kollega en gång som lyckades hålla rådjuren borta med blodmjöl men hen berättade aldrig för grannarna vad som användes. Har för mig att en släkting har fårull hängande i trädgården där det är sånt som rådjur och harar gillar.
https://www.blomsterlandet.se/Tips-...De-10-basta-knepen-mot-radjur-och-annat-vilt/
http://blog.svd.se/tradgard/2011/02/26/25-knep-mot-radjur/

BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller väl att välja någon annan avskräckning än grannarna för om alla i området använder t.ex. blodmjöl så kommer ju harar och rådjur att vänja sig och tycka att det är en normal doft. Hade en kollega en gång som lyckades hålla rådjuren borta med blodmjöl men hen berättade aldrig för grannarna vad som användes. Har för mig att en släkting har fårull hängande i trädgården där det är sånt som rådjur och harar gillar.
[länk]
[länk]
Intressanta länkar! Lösningen för Zila verkar högst oklar. Jag satte 13 m Avenbok (visst är den vacker) men satsade på ca 120 cm plantor. Här på västkusten kryllar av råddjur men ser sällan harar. Häcken är ca 2 m e 3 säsonger och inga viltskador. Duschar den m fårtalglösning på våren. Någon som vet hur länge avenbokhäckar är rådjursmat förresten? I evighet?

Zila, tänker att harar är rätt korta. Du kanske kan sätta lite större plantor och näta in dem. Efter ett par år når de inte upp till toppskotten, du kan ta bort nätet och bara duscha häcken med harmedel.

elpaco elpaco skrev:
Hur motiverade de detta? Plötsligt? Ja. Oförutsägbart? Ja. Ingår inte trädgården i försäkringen?
Trädgård ingående försäkringen, men hare räknas som skadedjur o då täcker i alla fall inte den vi har.

T Timmerkramare skrev:
Intressanta länkar! Lösningen för Zila verkar högst oklar. Jag satte 13 m Avenbok (visst är den vacker) men satsade på ca 120 cm plantor. Här på västkusten kryllar av råddjur men ser sällan harar. Häcken är ca 2 m e 3 säsonger och inga viltskador. Duschar den m fårtalglösning på våren. Någon som vet hur länge avenbokhäckar är rådjursmat förresten? I evighet?

Zila, tänker att harar är rätt korta. Du kanske kan sätta lite större plantor och näta in dem. Efter ett par år når de inte upp till toppskotten, du kan ta bort nätet och bara duscha häcken med harmedel.
Självklart hade jag velat ha högre plantor men det blir så mkt dyrare. Vi får se hur vi löser häckfrågan.

elpaco elpaco skrev:
Liguster var nummer två på bår lista. Behöver inte spaljerad och är vintergrön. Inte lik vacker dock.
Vill helst inte ha liguster då jag älskar avenbokens utseende ovh den passar väl till stilen vi Vill ha i vår trädgård. Men skulle vi behöva välja en annan sort hade det nog blivit liguster i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.