Jag lurar på att plantera ett sommaräpple och vill gärna få frukt så tidigt som möjligt.
Helst vill jag ha ett äpple med frisk smak, lagom balans mellan syra och sötma, inte mjöligt utan så fast och krispigt som möjligt. Trädet får gärna bli 3-5 meter högt.
Jag hittar en del intressanta sorter men dem har oftast skördetid i början av september. Det måste väl skilja ganska mycket beroende på vart i landet trädet står ? Jag bor kustnära i södra Halland, mitt träd kommer att stå skyddat med ganska mycket sol och värme vilket väl bör påskynda mognaden och skördetiden bör väl då bli tidigare ?
Kom gärna med förslag och synpunkter :)

Transparente Blanche blev alltid färdigt innan skolan började och vi hann inte plocka frukten. Storleksmässigt passar trädet in för dig. Vårt var under alla år friskt (70-80 år gammalt)
men
lagringstiden är noll!
Det måste plockas precis när det är färdigt. Då är det ett friskt, söt-syrligt vansinnigt gott äpple. Men det är inte ofta man kan sätta tänderna i detta perfekta äpple om man inte har eget träd.

Ett par dagar gammalt äpple blir fadd och osmakligt. Utmärkt att göra äpplekaka på denna sort.

Dina önskemål om sommaräpple är svårt att nå upp till.

Summer red kanske?

yonna yonna skrev:
Transparente Blanche blev alltid färdigt innan skolan började och vi hann inte plocka frukten. Storleksmässigt passar trädet in för dig. Vårt var under alla år friskt (70-80 år gammalt)
men
lagringstiden är noll!
Det måste plockas precis när det är färdigt. Då är det ett friskt, söt-syrligt vansinnigt gott äpple. Men det är inte ofta man kan sätta tänderna i detta perfekta äpple om man inte har eget träd.

Ett par dagar gammalt äpple blir fadd och osmakligt. Utmärkt att göra äpplekaka på denna sort.

Dina önskemål om sommaräpple är svårt att nå upp till.
Grannen har ett Transparente Blanche och det ger tidig frukt. Tyvärr är det så som du skriver, att man måste äta direkt och att det annars snabbt blir ganska trist.
Mina önskemål kanske är svåra men det är ju därför som jag ställer frågan här och hoppas på givande svar ;)

V vanpire skrev:
Summer red kanske?
Summer red verkar tyvärr mogna senare, sept/okt. Men det måste väl påverkas av vart i landet som trädet står ??? ( Ifrågasatte det i inledningen, är tacksam om någon vet hur det förhåller sig)

D
Kan inga äppel sorter eller någon erfarenhet av ympning. Men vi hade tidigare ett äppelträd där tidigare ägare hade ympat för mig var 3 olika sorters äpplen på ett trädd. Kanske inte svaret på frågan men ympar du så borde ju gå med olika sorter med olika mognadsperioder.

F
Discovery är väl en bra variant, tidigt och gott! Funkar säkert att spara något längre än transparent blanche och blir god must om man har sådana böjelser!

F fredrik.johansson skrev:
Discovery är väl en bra variant, tidigt och gott! Funkar säkert att spara något längre än transparent blanche och blir god must om man har sådana böjelser!
Även Discovery beskrivs ha en senare mogningstid, sept/okt. Å andra sidan så beskrivs Aroma, vilket jag redan har, ha en mognadstid från oktober och framåt. Mina Aroma är ätmogna i mitten av september. Vart i landet trädet står måste ju ha betydelse i detta ???

Ringstad är ett trevligt äpple. Tyvärr svårt att hitta, det mognar inte heller så tidigt som du önskar. Även om det är en rellativt tidig sort.

Vart i landet trädet står måste ju ha betydelse i detta ???

Javisst, men hur mkt är lite svårare att sia om, samt att det förmodligen kan skilja en del beroende på vilken sort det är.

Jag har inte stött på något äpple som mognar tidigare än transparate blanch. Det är helt okej att äta, men jag tror inte många skulle odla det om det inte var det fösta äpplet som kom på säsongen. Det är okej, men inte toppen. Kort säsong, hållbarheten är kass.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tittar lite på Mio, det verkar lite intressant med en angiven mognadstid i september. Tänker att i gynnsamt läge kanske det blir ätmoget tidigare. Någon som har erfarenhet av Mio ?

Kolla Gyllenkroks Astrakan, Sävstaholm och Stenbock. Jag har själv ingen erfarenhet av dem. Allmänt har just sommaräpplen dålig hållbarhet och ska helst ätas direkt från trädet.

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kolla Gyllenkroks Astrakan, Sävstaholm och Stenbock. Jag har själv ingen erfarenhet av dem. Allmänt har just sommaräpplen dålig hållbarhet och ska helst ätas direkt från trädet.
Gyllenkroks Astrakan har jag tidigare varit inne på och är intressant. Sävstaholm verkar även det intressant.
Valet är då mellan Gyllenkroks Astrakan, Sävstaholm och Mio. Om någon har erfarenhet av någon av dessa så berätta gärna, tex när de är ätmogna, smak, fasthet, trädets storlek, för o nackdelar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.