Q
hej Jag vill ta sticklingar på min liguster häck, hur gör man för att få bästa utfall?
Ställa dem i vatten eller krukor med jord?

Skall man vänta till sommaren eller går de nu när de blir vår med ?

De går mycket lätt att föröka. När ursprungsplantorna börjar tända tar du ca 20 cm långa grenar och sticker ner dessa i jorden, förslagsvis på en skuggig plats i trädgården. Ta bort eventuella blad längst ner. Du kan förbereda jorden med att blanda in såjord (som inte är så starkt gödd) och lite sand. Det är bättre att så direkt i jorden och inte i krukor som lätt torkar ut. Jag brukar sätta en fyrkantig träram runt för att skydda sticklingarna och fylla på lite lätt med gräsklipp framåt sommaren. Ta många sticklingar (ca 70% brukar klara sig hos mig) och sätt dem ganska tätt.

Q
yonna yonna skrev:
De går mycket lätt att föröka. När ursprungsplantorna börjar tända tar du ca 20 cm långa grenar och sticker ner dessa i jorden, förslagsvis på en skuggig plats i trädgården. Ta bort eventuella blad längst ner. Du kan förbereda jorden med att blanda in såjord (som inte är så starkt gödd) och lite sand. Det är bättre att så direkt i jorden och inte i krukor som lätt torkar ut. Jag brukar sätta en fyrkantig träram runt för att skydda sticklingarna och fylla på lite lätt med gräsklipp framåt sommaren. Ta många sticklingar (ca 70% brukar klara sig hos mig) och sätt dem ganska tätt.
Tackar skall testa detta. Man kanske kan ta och plantera i krukor som är nergrävda, så de blir lättare att få upp dem när det är dags för omplantering?

Får väll ta och göra en massa för jag skall komplettera med 3 meter nya häck där det har dött pga annan växtlighet och sen komplettera på andra stället.

Skola om dem efter ca 2 år och då ser du vilka som fått rötter. Skippa krukorna ... men det krävs ju att du får sitta på knä ... :D

Q
yonna yonna skrev:
Skola om dem efter ca 2 år och då ser du vilka som fått rötter. Skippa krukorna ... men det krävs ju att du får sitta på knä ... :D
Oj de var längre tid än jag trodde man skulle vänta.
Får nog både köpa nya plantor och ta stiklingar.
Vill gärna få ordning på häcken som dött mot grannen. Det kostar bara 600kr för 20 små plantor.
Får hoppas det endast finns en sort vintergrön liguster, så de inte skiljer för mycket i utseende .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.