Hej,
Vi har en "granhäck" som blivit riktiga träd med åren.
Granarna stänger till hela trädgården och utsikten över hästhagar och mark, så de ska bort.
Uppskattningsvis är det ca 20 granar. På bägge sidor står det halvfula aspar som också ska tas ner.
Min fråga är - hur gör man med marken när man tagit ner granarna, vi skulle vilja sätta syrener där istället så småningom. Antar att marken är sur och det blir ju en himmelens massa stubbar att få bort på något sätt?
Någon som har gjort något liknande och har lite tips?
Vi har en "granhäck" som blivit riktiga träd med åren.
Granarna stänger till hela trädgården och utsikten över hästhagar och mark, så de ska bort.
Uppskattningsvis är det ca 20 granar. På bägge sidor står det halvfula aspar som också ska tas ner.
Min fråga är - hur gör man med marken när man tagit ner granarna, vi skulle vilja sätta syrener där istället så småningom. Antar att marken är sur och det blir ju en himmelens massa stubbar att få bort på något sätt?
Någon som har gjort något liknande och har lite tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Granens rötter har ju en väldigt ytlig utbredning, så det kan bli en stor yta att gräva upp, om du vill ha bort alla rötterna, men inte särskilt djupt.
Hittade lite råd angående jorden:
http://www.odla.nu/fragor-svar/forstor-granar-jorden
Hittade lite råd angående jorden:
http://www.odla.nu/fragor-svar/forstor-granar-jorden
Jag skulle prova att kvista granarna där de står och försöka använda stammen som hävstång för att dra upp stubben. Det brukar kunna gå att dra upp granar i den där storleksklassen då en bryter i stammen och en bryter med järnspett under stubben.
Andra alternativet är att hänga stenkroken bakpå traktorn och dra upp stubbarna med den.
Tredje alternativet är att låta stubbarna vara kvar och ruttna bort. Gran får inte rotskott.
På asparna skulle jag ringbarka en halvmeterbred trären ring runt hela stammen och sedan låta dem stå ett år eller två så de är helt torra och döda innan jag fäller. Hugger man asp på det viset brukar man få livet ur rötterna och då blir det inga rotskott.
Om man bara sågar omkull en asp så får man 20 nya aspar i stället för stubben skjuter rotskott i alla tiktningar.
Sedan skulle jag kalka litet där granarna har stått och plantera.
Andra alternativet är att hänga stenkroken bakpå traktorn och dra upp stubbarna med den.
Tredje alternativet är att låta stubbarna vara kvar och ruttna bort. Gran får inte rotskott.
På asparna skulle jag ringbarka en halvmeterbred trären ring runt hela stammen och sedan låta dem stå ett år eller två så de är helt torra och döda innan jag fäller. Hugger man asp på det viset brukar man få livet ur rötterna och då blir det inga rotskott.
Om man bara sågar omkull en asp så får man 20 nya aspar i stället för stubben skjuter rotskott i alla tiktningar.
Sedan skulle jag kalka litet där granarna har stått och plantera.
Nu är granarna borta, men sisådär 16 stubbar står kvar. (Grannens blå hästskjul är borta nu.)
Eftersom tomten är lite vild (skogstomt) är det inte så jättenoga med att det ser prydligt ut, men det blir säkert ett jättejobb med att få jorden odlingsbar igen.
Jag googlar vidare på ämnet "jordförbättring" så får vi se vad det blir i vår. Helst skulle man ju vilja få bort alla stubbar, gräva bort gammal jord och fylla upp med nytt. Tål att funderas på...
Eftersom tomten är lite vild (skogstomt) är det inte så jättenoga med att det ser prydligt ut, men det blir säkert ett jättejobb med att få jorden odlingsbar igen.
Jag googlar vidare på ämnet "jordförbättring" så får vi se vad det blir i vår. Helst skulle man ju vilja få bort alla stubbar, gräva bort gammal jord och fylla upp med nytt. Tål att funderas på...
De är ju inte så stora och rötterna ligger ytligt, så en klassisk stubbrytare med 3- fot, rep och talja ? Annars tar ju en minigrävare bort de där på någon timme.
Varför skulle du gräva bort jorden och fylla dit ny? Det är ju onödigt.
Skulle jord förstöras förevigt av att det växer granar på den så skulle det inte finnas en odlingsbar plätt i hela Norrland och Finland.
Ett gammalt knep för att göra jorden mindre sur var att bränna upp ris och stubbar på plats. Aska är basiskt.
Annars är det bara att tala med någon bonde som kalkar en åker i vår och fråga om du får hämta en säck kalk ur den stora kalkhögen.....eller så köper du en kalksäck.
En stubbrytare är bra. Vår österbottniska version som kallas mattikran är säkrare.
En traktor med stenkrok är snabbare
En liten grävmaskin är snabb men dyr.
Skulle jord förstöras förevigt av att det växer granar på den så skulle det inte finnas en odlingsbar plätt i hela Norrland och Finland.
Ett gammalt knep för att göra jorden mindre sur var att bränna upp ris och stubbar på plats. Aska är basiskt.
Annars är det bara att tala med någon bonde som kalkar en åker i vår och fråga om du får hämta en säck kalk ur den stora kalkhögen.....eller så köper du en kalksäck.
En stubbrytare är bra. Vår österbottniska version som kallas mattikran är säkrare.
En traktor med stenkrok är snabbare
En liten grävmaskin är snabb men dyr.
Klicka här för att svara


