Hej!

Tänkte plantera avenbok i vår och oar hittat barrotade plantor till ett överkomligt pris. Grävde i höstas upp den gamla, halvdöda granhäcken så jorden är rätt uppluckrad vilket borde göra grävandet lite lättare.
Nu kommer frågan, vilken jord ska jag använda? Kan ju givetvis köpa en pall med planteringsjord men tänker att det blir lite billigare om jag köper jord från återvinningsstationen.

Jag bor rätt nära en tipp och hittade denna lista på deras hemsida. Vilken jord ska jag välja? Verkar vara en hel vetenskap :-)

http://www.sorab.se/upload/documents/Foretag/Prislista/prislista2017_jord_8s_LR_webb.pdf

Tacksam för svar

Trädgårdsjord E eller Bio.
"Passar som växtjord till perenner och buskar" ;)

Blanda med befintlig jord så blir det bra.

Vi satte vår avenbok rakt ner i sandjorden Nov 2016 utan någon jordförbättring, 253/255 plantor har överlevt hittils.

Har ni funderat på vanlig bok? Jag tycker att de har en trevligare färg på vintern.

• Gilla
copello2 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi satte vår avenbok rakt ner i sandjorden Nov 2016 utan någon jordförbättring, 253/255 plantor har överlevt hittils.

Har ni funderat på vanlig bok? Jag tycker att de har en trevligare färg på vintern.
Tack för svar! Kikade lite på det men jag har förstått att den växer betydligt långsammare samt att den är dyrare.

Avenbok behöver ingen säskild jord. Den är väldigt tålig - även mot torka så den klarar även sandjord. Det är inte fel att pytsa ner lite "färsk" jord just vid planteringen. Personligen skulle jag aldrig pytsa ner jord från återvinningscentralen - den kan innehålla i princip vad som helst, även gifter och rotogräs.

Jag håller med 13th Marine - bok är en betydligt trevligare vinterhäck; billigare vid planteringen då den inte behöver "pinnas" lika omsorgsfullt som avenboken men kräver lite extra gödningsjord vid planteringen. Om den klarar sig i Upplandsklimatet vet jag inte. Du kan titta i mitt album - där ser du skillnaden på avenbok (häcken längst ner) och boken (längst upp) en solig decemberdag.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Jag har dålig koll på prisskillnaden, men beroende på hur stor den är kan den vara värt det. Själv muttrar jag över att vi satte avenbok istället för bok som grannen gjort.

Kan meddela att det är ett terapijobb att binda upp plantorna vår och höst.
Pinnar att binda upp med är inte heller billigt, vi köpte för några kronor stycket tillsammans med plantorna, men de räcker ju bara till halva höjden om man ska ha en sluthöjd på 1.8m (pinnar på 2.4m kostar mer än plantan).
Min lösning på det är att förlänga dem genom att buntbanda ihop två kortare bambupinnar (pappa har bambu som prydnad i trädgården).

Och tillsist, lägg en droppslang när du ändå är igång, mycket enklare att vattna då.

Tack för alla svar! Så vanlig bok behöver man inte binda upp? Hur stor är skillnaden på hur snabbt de växer?

Vill du ha den rak så får du nog också binda upp boken, iaf om jag tittar på grannens.

Tyvärr kan jag inte riktigt hjälpa till med tillväxtskillnaden.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Om du har sett på mina bilder tog det ca 6 år för bokhäcken att nå fullhöjd på 180 cm (köpte småplantor). Sedan har jag varit väldigt grym med sidoklippningen - häcken är mindre än 50 cm bred. Jag har den som insynsskydd så den skyddar inte mer eller bättre om den hålls tjockare.

Avenboken är planterad längs gatan och hålls på 80 cm höjd (det är 80 cm gångväg mellan mur och häcken). Den växer lika snabbt som boken. Den tänder något tidigare på våren. Men är urtråkig på vintern!

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.