Tjenamors alla häckdiggare!

För 1,5 år sedan köpte vi ett hus från 60-talet. Det hade dom senaste 10 åren ägts av en äldre dam som av diverse skäl inte klarat av markskötseln av tomten. På framsidan växer en, vad jag lyckats komma fram till, lingusterhäck som inte beskurits alls på väldigt länge. Mycket döda grenar och vildvuxen som attan.

Nu är detta åtgärdat men på grund av misskötseln så är det nu stora "hål" i häcken där jag varit tvungen att plocka bort döda grenar etc.

Nu till frågan; Skulle det vara vettigt att köpa ett tjog mindre plantor och plantera dessa i dom glesa partierna av häcken för att täppa till lite eller kommer dom stora helt enkelt ta för mycket näring/sol?

Åsa Lund
Vi köpte vårt hus när det var tio år gammalt.
Häcken var lika gammal och väldigt spretig.
Jag klippte ner den till tio cm över marken. Alltså ända ner!
Sedan har den fått näring varje år och vi har klippt enligt konstens alla regler. Släpp upp häcken max 20 cm på höjden för varje år så blir den tät och fin. Täthäck i vinterskrud med snö på marken, beskuren låg och jämn enligt trädgårdsvårdstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ju så klart också ett alternativ men då är det många år utan en vettig häck och det är jag inte speciellt sugen på. :)

BirgitS
Gwlyddyn Gwlyddyn skrev:
Nu är detta åtgärdat men på grund av misskötseln så är det nu stora "hål" i häcken där jag varit tvungen att plocka bort döda grenar etc.
Hur stora hål, är det inget kvar av plantorna över huvud taget eller menar du bara att det ser glest?

Gwlyddyn Gwlyddyn skrev:
Skulle det vara vettigt att köpa ett tjog mindre plantor och plantera dessa i dom glesa partierna av häcken för att täppa till lite eller kommer dom stora helt enkelt ta för mycket näring/sol?
Stor risk för att de små blir utkonkurrerade om det inte är någon meter till närmsta grannplanta. Kanske går att sätta de små någon annanstans i en "rabatt" och om ett par år när de växt till sig plantera på rätt plats. Men även nya små plantor ska inte släppas upp mer än 20 cm om året om man vill få en tät häck.

• Gilla
Gwlyddyn
  • Laddar…
Det känns som att man lär stå där med en nerklippt häck inom någon månad om slutresultatet ska kunna bli något vettigt. :)

Åsa Lund
Vi hade tillfälligt ett staket av trådnät och blompinnar av metall för att hindra kvarterets ungar från att gena över vår tomt. Funkade jättebra och behövdes max fem år. Sedan klarade häcken själv av jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.